صادرات نفت روسيه آب رفت

۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۲:۲۸:۳۲
کد خبر: ۳۱۹۳۸۸

صادرات نفت روسيه از مسير دريا، تحت تاثير كاهش شديد عرضه از پايانه جزيره ساخالين در آسيا، در ماه ميلادي جاري كاهش يافت. ميانگين صادرات چهار هفته‌اي نفت روسيه در هفته منتهي به ۱۸ اوت، به ميزان ۲۵ هزار بشكه در روز در مقايسه با دوره قبل، كاهش يافت و به ۳.۲ ميليون بشكه رسيد.

صادرات نفت روسيه از مسير دريا، تحت تاثير كاهش شديد عرضه از پايانه جزيره ساخالين در آسيا، در ماه ميلادي جاري كاهش يافت. ميانگين صادرات چهار هفته‌اي نفت روسيه در هفته منتهي به ۱۸ اوت، به ميزان ۲۵ هزار بشكه در روز در مقايسه با دوره قبل، كاهش يافت و به ۳.۲ ميليون بشكه رسيد. صادرات هفتگي كه نوسان بيشتري دارد، ۳۶۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت و به ۲.۹۳ ميليون بشكه رسيد كه دومين كاهش هفتگي متوالي و بزرگ‌ترين كاهش از اويل ژوئيه بود. حجم صادرات، تقريبا ۵۰۰ هزار بشكه در روز پايين‌تر از ركورد آوريل بود. صادرات نفت روسيه از ابتداي سال ميلادي جاري تاكنون، حدود ۴۰ هزار بشكه در روز پايين‌تر از ميانگين كل صادرات سال ۲۰۲۳ بود. اين كاهش در آستانه برنامه چندين توليدكننده عضو اوپك پلاس شامل روسيه، براي حذف محدوديت عرضه اضافي از اكتبر، روي داده است. تصميم درباره اجرايي كردن اين برنامه يا به تاخير افتادن افزايش توليد ممكن است تا اوايل سپتامبر گرفته شود زيرا قيمت‌ها در بحبوحه نگراني‌ها نسبت به تقاضاي جهاني، كاهش پيدا كرده‌اند. هر چند صادرات نفت اسپو از پايانه كازمينو در اقيانوس آرام، رونق يافته اما جريان صادرات از دو پروژه در جزيره ساخالين، آهسته شده است. 11 محموله سوكول از ابتداي جولای، صادر شده‌اند. پالايشگاه‌هاي نفت روسيه، توليد را در نيمه اول اوت افزايش دادند. اگر نرخ بالاتر پالايش تا پايان آگوست ادامه پيدا كند، بالاترين ميانگين ماهانه از جولای سال ۲۰۲۳ خواهد بود. روسيه همچنان به برگرداندن برخي از نفتكش‌هاي تحريم شده به چرخه فعاليت ادامه مي‌دهد.

داده‌هاي رصد كشتي و گزارش‌هاي عوامل بندري، نشان داد مجموعا ۲۷ نفتكش، ۲۰.۵۴ ميليون بشكه نفت روسيه را در هفته منتهي به ۱۸ آگوست بارگيري كردند. اين حجم كمتر از ۲۳.۰۴ ميليون بشكه بود كه ۳۰ كشتي در هفته قبل آن، بارگيري كرده بودند. روسيه در پايان ماه مه، به جاي كاهش اهداف صادرات، به محدود كردن توليد نفت متمركز شد تا سهميه كاهش توليدي را كه تحت توافق اوپك پلاس داشت، رعايت كند. سطح توليد اين كشور تا پايان سپتامبر، ۸.۹۷۸ ميليون بشكه در روز هدف گذاري شده و پس از آن، قرار است در صورت مساعد بودن شرايط بازار، ۳۹ هزار بشكه در روز تا سپتامبر سال ۲۰۲۵، افزايش يابد. صادرات نفت روسيه به مشتريان آسيايي از جمله مقصدهايي كه هنوز نهايي نشده بود، در چهار هفته منتهي به ۱۸ آگوست، به ۲.۹۴ ميليون بشكه در روز كاهش يافت كه حدود ۹ درصد پايين ميانگين مشاهده شده در آوريل بود. حدود ۱.۲۲ ميليون بشكه در روز از اين نفت به مقصد چين و ۱.۴۱ ميليون بشكه در روز به مقصد هند بود. آمار صادرات به چين و هند ممكن است با مشخص شدن مقصدهاي نهايي كه فعلا مشخص نيستند، افزايش پيدا كند. صادرات نفت روسيه به كشورهاي اروپايي از راه دريا، متوقف شده و جريان صادرات به بلغارستان هم در پايان سال گذشته متوقف شد. مسكو، حدود ۵۰۰ هزار بشكه در روز صادرات خط لوله‌اي به لهستان و آلمان را در ابتداي سال ۲۰۲۳ از دست داد و اين كشورها خريد از روسيه را متوقف كردند. تركيه، تنها بازار نزديك براي صادرات نفت از بنادر غربي روسيه است و صادرات به آن در مدت ۲۸ روز منتهي به ۱۸ آگوست، تغيير چنداني نداشت و حدود ۲۶۰ هزار بشكه در روز بود كه پايين‌ترين ميزان از فوريه است. صادرات به تركيه حدود ۳۰ درصد در مقايسه با ميانگين صادرات در فاصله اواخر فوريه تا اواخر ژوئن، كاهش يافته است. ارزش ناخالص صادرات نفت روسيه در هفت روز منتهي به ۱۸ ‌آگوست، به ۱.۴۷ ميليارد دلار در مقايسه با ۱.۵۶ ميليارد دلار در هفت روز منتهي به ۱۱ آگوست، كاهش يافت. جريان هفتگي تا حدودي با افزايش هفتگي قيمت گريدهاي نفتي روسيه جبران شد. ميانگين درآمد صادرات چهار هفته‌اي تغيير چنداني نداشت و حدود ۱.۵۸ ميليارد دلار در هفته بود. اوج ميانگين درآمد چهار هفته‌اي، ۲.۱۷ ميليارد دلار در هفته بود كه در دوره منتهي به ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۲ ثبت شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، در چهار هفته نخست از آغاز اجراي مكانيزم سقف قيمت گروه هفت براي صادرات نفت روسيه در اوايل دسامبر سال ۲۰۲۲، ارزش صادرات نفت روسيه از راه دريا، به ركورد پايين ۹۳۰ ميليون دلار در هفته كاهش يافت اما بعدا بهبود پيدا كرد.