نماينده دائم ايران در سازمان ملل:

زمان پاسخ ايران به اسراييل به دقت تنظيم و با حداكثر غافلگيري انجام مي‌شود

۱۴۰۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۲۹:۱۴
کد خبر: ۳۱۹۴۳۹
زمان پاسخ ايران به اسراييل به دقت تنظيم و با حداكثر غافلگيري انجام مي‌شود

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل درباره زمان پاسخ ايران به تجاوز رژيم صهيونيستي به تماميت ارضي ايران و ترور شهيد «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي حماس در تهران گفت: پاسخ  ايران  به  اسراييل با حداكثر  غافلگيري  انجام  خواهد  شد.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل درباره زمان پاسخ ايران به تجاوز رژيم صهيونيستي به تماميت ارضي ايران و ترور شهيد «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي حماس در تهران گفت: پاسخ  ايران  به  اسراييل با حداكثر  غافلگيري  انجام  خواهد  شد.
«امير سعيد ايرواني» نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران از حمله به رژيم صهيونيستي خودداري مي‌كند تا مذاكرات آتش‌بس ادامه يابد، گفت: «زمان پاسخ ايران به دقت تنظيم خواهد شد تا اطمينان حاصل شود كه اين اتفاق در لحظه‌اي از حداكثر غافلگيري رخ مي‌دهد.»
سفير ايران در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبكه قطري «الجزيره» افزود: «واكنش ايران بايد متجاوز را به دليل اقدام تروريستي و نقض حاكميت ملي ايران مجازات و توانايي بازدارندگي ايران را تقويت كند تا باعث پشيماني عميق در رژيم اسراييل شود و بدين‌ترتيب به عنوان بازدارنده عمل كند.»
وي افزود: «علاوه بر اين، پاسخ ايران بايد به دقت تنظيم شود تا از هرگونه تاثير نامطلوب احتمالي بر آتش‌بس احتمالي (در غزه) جلوگيري شود.»
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ايران تعمدا تا مشخص‌شدن نتيجه گفت‌وگوهاي آتش‌بس در غزه، پاسخ به رژيم اسراييل را به تعويق انداخته است؟ گفت: «پاسخ ايران بايد ۲ نتيجه مشخص داشته باشد. نخست، بايد متجاوز را به دليل ترور و نقض حاكميت ملي ايران مجازات كند. دوم، بايد قدرت بازدارندگي ايران را تقويت كند و پشيماني شديد رژيم را به همراه داشته باشد تا از تكرار هرگونه تجاوز در آينده جلوگيري شود. »
طبق گزارش ايران پرس، نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل همچنين تصريح كرد: «همچنين، پاسخ ايران بايد از يك اثر سلبي احتمالي تاثيرگذار بر آتش‌بس (غزه) احتمالي اجتناب كند. احتمالا پاسخ ايران در زمان، شرايط و به‌گونه‌اي خواهد بود كه اين رژيم كمترين احتمال را مي‌دهد؛ شايد هنگامي كه چشمان‌شان به آسمان و صفحه رادار است، از زمين متحير شوند و شايد هم تركيبي از اين دو  اتفاق رخ  بدهد.»
نشست دوحه قطر روزهاي پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ به منظور از سرگيري مذاكرات براي دستيابي به توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا با حضور امريكا، مصر، قطر و رژيم صهيونيستي برگزار شد.
وزير خارجه امريكا نيز در نهمين سفر خود از هفتم اكتبر ۲۰۲۳ به منطقه، به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، مصر و قطر سفر و با مقامات صهيونيست و نيز رهبران ۳ كشور مصر و قطر به عنوان ميانجي‌گران آتش‌بس ديدار و گفت‌وگو كرد.
كاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي به عنوان بيانيه مشترك قطر، مصر و امريكا اعلام كرد كه مذاكرات آتش‌بس غزه در دوحه «جدي و سازنده» و در فضاي مثبت انجام شد و ادامه مذاكرات  در قاهره  انجام خواهد  شد.
اما طبق گزارش رسانه‌هاي متعدد منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي و غربي، خواسته‌هاي تازه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، مبني بر حضور نيروهاي ارتش رژيم اشغالگر در محور فيلادلفيا، به يكي از موانع بزرگ دستيابي به آتش‌بس در غزه تبديل شده است.
اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس و مذاكره‌كننده اين جنبش براي توافق آتش‌بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد كه براي حضور در مراسم تحليف رياست‌جمهوري «مسعود پزشكيان» به تهران آمده بود، توسط رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد. 
پزشكيان در پيامي در واكنش به شهادت هنيه نوشت: جمهوري اسلامي ايران در پاسداري از تماميت ارضي و حاكميت ملي و عزت و اعتبار خود كوتاهي نخواهد كرد و رژيم صهيونيستي به زودي نتايج اقدام بزدلانه و تروريستي خود را خواهد ديد.
سفير و نماينده دائسم ايران در سازمان ملل نيز در پي حمله تروريستي و متجاوزانه رژيم اسراييل به حاكميت و تماميت ارضي ايران و شهادت هنيه در نامه‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كرد: اين رژيم تروريستي و حاميان آن مسووليت اين اقدامات را بر عهده دارند. جمهوري اسلامي ايران در استفاده از حق ذاتي خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد براي پاسخ قاطع و فوري، ترديدي نخواهد كرد. پيش از اين جنايت، رژيم اسراييل حملات تروريستي را در جنوب بيروت، لبنان، عليه غيرنظاميان و زيرساخت‌هاي غيرنظامي انجام داد و شامگاه سه شنبه سي‌ام جولاي ۲۰۲۴ به ضاحيه بيروت حمله كرد و يك ساختمان مسكوني را در يكي از محله‌هاي آن هدف قرار داد كه بر اثر آن شماري از شهروندان به شهادت رسيده و برخي ديگر زخمي شدند. بر اثر اين حمله، ويراني زيادي در برخي طبقه‌هاي ساختمان به بار آمد و «فواد شكر» از فرماندهان ارشد مقاومت كه در آن زمان در اين ساختمان حضور داشت، به شهادت رسيد. شوراي امنيت سازمان ملل متحد در پي درخواست ايران كه مورد حمايت چين، الجزاير و روسيه به‌ عنوان رييس دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفت، ۳۱ جولای (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) براي ترور هنيه تشكيل جلسه داد.