تقاضای تجار خارجی برای خرید زعفران ایرانی 50 درصد افزایش یافت

تقاضای تجار خارجی برای خرید زعفران ایرانی 50 درصد افزایش یافت

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۸:۵۶:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۲۷۶۵

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: طبق روال همه ساله با ورود زعفران نو، تقاضا از سوی تجار خارجی ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

غلامرضا میری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز برداشت زعفران نوبرانه خبر داد و گفت: برداشت عمده زعفران از ۵ آبان آغاز و تا ۲۵ آذر ادامه دارد.

او قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته را ۶۴ تا ۶۵ میلیون تومان، زعفران پوشال ۸۶ تا ۸۷ میلیون تومان، زعفران سرگل ۹۰ تا ۹۲ میلیون تومان و نگین ۹۰ تا ۹۸ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تمامی خریداران منتظر ورود محصول نو به بازار هستند، از این رو نمی توان برآورد دقیقی راجع به قیمت داشت.

میری ادامه داد: بنابر اذعان نمایندگان مجلس با صندوق های سرمایه گذاری مذاکره شده که زعفران های نو با حداقل قیمت ۹۰ میلیون تومان خریداری شود و در این راستا ۲۰ صندوق اعلام آمادگی کردند که زعفران خریداری کنند، هرچند این احتمال وجود دارد که قیمت ها از این بیشتر باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران از تاخیر برداشت زعفران خبر داد و گفت: با توجه به تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه برداشت گل زعفران، انبارهای بورس کالا، کشاورزان و دلالان خالی است، از این رو دلیلی برای کاهش قیمت نیست.

به گفته او، خرید توافقی زعفران با حداقل قیمت ۹۰ میلیون تومان باید در راستای حمایت از کشاورزان انجام شود.

میری ادامه داد: طبق روال همه ساله با ورود زعفران نو، تقاضا از سوی تجار خارجی ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه رشد صادرات در گرو رفع موانع صادرکنندگان است، گفت: از سال ۹۷ صادرکنندگان گرفتار موانع صادراتی است که با رفع آن شاهد جهش صادرات خواهیم بود و همواره برآورد می شود که رکورد صادرات ۳۲۵ تن تا پایان سال زراعی مجدد زده شود.