بازی فرصت‌سوزی‌ها به آخر رسید

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۵۱

اجرایی شدن برجام فصل جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی برای ایرانیان به ارمغان آورده است. فصلی که در آن کشورهای توسعه‌یافته غربی یکی از مهره‌های اصلی آن محسوب می‌شوند و می‌توانند با مبادلات و قراردادهای دوجانبه با کشور، در توسعه و رشد روزهای بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی سهمی بس بزرگ را به عهده داشته باشند. با این حال گذری بر سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اقتصاد ایران روزهای بسیار سخت و جانکاهی را پشت سر گذاشت. روزهای که تحریم‌های بین‌المللی نفس‌ها را در سینه همه فعالان اقتصادی کشور حبس کرده بود. باری به هر جهت باید سال‌های گذشته را به همان گذشته‌ها سپرد. گذشته‌یی که تحت تاثیر بسته بودن درهای جهانیان به رویمان فرصت‌های اقتصادی بسیاری را از این مرزو بوم ربود.

اما اکنون با ورود به فصل نوین چه باید کرد؟ باید برای استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی در این شرایط جدید تا جای ممکن گذشته‌یی را که تحت تاثیر تحریم‌ها و روابط دیپلماتیک دولت‌های نهم و دهم با کشورهای جهان ایجاد شده بود فراموش کنیم و سعی کنیم با اصلاح آنچه در گذشته اتفاق افتاده، در راستای منافع ملی کشور حرکت کنیم. منافع ملی که با یکدست شدن جامعه و خرد جمعی حاصل خواهد شد. اما در چند روز اخیر سفری که ریاست محترم جمهور به همراه کابینه وزیران و تعدادی از فعالان بخش خصوصی به کشورهای فرانسه و ایتالیا دو قطب مهم اقتصادی اروپا داشتند، امید دوباره‌یی به پویا شدن اقتصاد داده و زمینه‌سازی مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی با کشورهای توسعه‌یافته در دنیا را فراهم کرده است. در این میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از نظر تکنولوژی و دانش فنی، دارای بنگاه‌های اقتصادی پیشرفته‌اند و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برندهای جهان در این کشورها فعالیت می‌کنند و رابطه خوب سیاسی با این اتحادیه دارند، برای اقتصاد ایران فرصت بزرگی را فراهم کرده که نباید از آن به‌راحتی گذشت. فرصتی که بالاخره بعد از سالیان سال نصیب کشور شده است.

اما در فضایی که برای ما باز شده است باید اولویت‌هایی نیز در نظر داشته باشیم. اولویت‌هایی که می‌تواند به رشد بهتر و بیشتر اقتصاد ایران کمک کند. موضوع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری یکی از بزرگ‌ترین گرفتاری‌هایی است که دولت تدبیر و امید در سطح اقتصادی و اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می‌کند. افزایش اشتغال و رشد اقتصادی مطلوب و خروج از رکود از هدف‌های مهم دولت است و طبیعی است که ارتباط اقتصادی با کشورهای توسعه یافته و صاحب فناوری می‌تواند در تحقق این اهداف مهم کمک‌کننده باشد. در واقع خطوط تولیدی که در چندسال گذشته به‌واسطه اعمال تحریم‌ها از هر نوع به‌روزرسانی دور بوده و عقب مانده، با ارتباط مجددی که بعد از برجام با کشورهای پیشرفته دنیا برقرار می‌شود، اصلاح خواهد شد و می‌توانیم عقب‌ماندگی سال‌های تحریم را با تقویت تعاملات اقتصادی خارجی پشت سر بگذاریم. با این حال فعالان اقتصادی باید برای روزهای خوبی که در پیش‌روست برنامه‌ها و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را داشته باشند تا بتوانند در کنار دولت و به عنوان نیروی کمکی کارآمد به بهترین شکل ممکن در توسعه اقتصاد ایران نقش‌آفرینی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر