هیچ چیز نباید امید را از ما بگیرد

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۵۲

گروه ایران

«هیچ چیز قادر نیست امید را از ما بگیرد و تحت هیچ شرایطی نباید به صندوق‌های آرا پشت کرد.» این کلمات بخشی از اظهاراتی است که رییس‌جمهوری دیروز پس از آیین تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب در حرم امام (ره) مطرح کرده است. تاکید روحانی روی صندوق‌های رای در حقیقت یادآور حرکتی است که مردم ایران در خردادماه 92 برای تغییر شرایط سخت کشور به آن متوسل شدند و به‌وسیله آن توانستند از گذرگاه سهمگین«تحریم‌های اقتصادی» به سمت «تعامل سازنده» با جهان حرکت کنند. این‌بار هم روحانی ازروشنی چراغ«امید» و کارساز بودن حضور مردم در «انتخابات» اسفندماه صحبت کرد و از ادامه مسیر «تحول» سخن گفت و از شورای نگهبان خواست که روزنه‌های امید را در جامعه باز نگه دارند. وی در ادامه صحبت‌هایش به دیدگاه‌های امام (ره) درباره مردم‌سالاری و دین‌سالاری اشاره کرد و از طیف‌های مختلف سیاسی خواست که امام (ره) و بیت امام را به وسیله‌یی برای دعواهای سیاسی بدل نکنند. رییس‌جمهور دیروز در حرم مطهر امام راحل گفت: «اگر حضور مردم در صندوق آرای خرداد 92 نبود، امروز پیروزی در مذاکرات هسته‌یی و پایان تحریم را تجربه نمی‌کردیم.»


شورای نگهبان امید بیشتری به جامعه بازگرداند

روحانی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد: «باید همان راه ادامه یابد. مردم ما در هر شرایطی باید پای صندوق‌های آرا بشتابند و بهترین‌ها را برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزینند.»

رییس‌جمهوری گفت: «این روزها انتظار این است از طرفی شورای محترم نگهبان امید بیشتری به جامعه برگرداند تا مردم در فضای بازتر، توان انتخاب بیشتر و رقابت گسترده‌تری در انتخابات 7 اسفند داشته باشند. امام(ره) به ما آموخت که دین سالاری در کنار مردم‌سالاری است».

روحانی اضافه کرد: «اساس راه امام (ره) بازگشت عزت به این کشور بود. انقلاب امام (ره) و انقلاب اسلامی همان آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. آزادی نه به معنای هرج و مرج بلکه به معنای آزادی در بیان، تصمیم، انتخابات و آزادی برای اداره کشور و استقلال نه به معنای انزوا که به معنای نهی استیلای دیگران است که ما نه بیگانه پرستیم و نه بیگانه ستیز؛ نه انزوا را می‌پذیریم و نه هضم در جامعه غربی را قبول می‌کنیم. امام(ره) از روز اول به ما یاد داد که دین و دین‌سالاری در کنار مردم‌سالاری هست و خواهد بود.»

رییس‌جمهور اظهارداشت: «امام(ره) از روز اول به خوبی برای ما تبیین کرد که بقای نظام در صورتی امکانپذیر است که مردم پشتیبان این نظام باشند و اداره کشور با رای مردم باشد.»

رییس دولت یازدهم یادآور شد: «امام(ره) خود در بیانی دیگر فرمود که پایگاه ملی داشته باشید، کاری کنید که دل مردم را به دست آورید و با پشتیبانی مردم می‌توانید این نظام را حفظ کنید. امام(ره) صریح به ما گفت که جمهوری اسلامی ایران با رای مردم بوده و رییس‌جمهوری و رییس مجلس با رای مردم بوده و همه امور به دست مردم است.»

روحانی ادامه داد: «این جمله امام(ره) برای ما روشن می‌کند که پایه این نظام در چارچوب احکام، مقررات اسلامی و رای و نظر مردم است.»


پیروزی منطق در برابر 6 قدرت جهان

رییس دولت یازدهم در ادامه سخنان خود گفت: «امسال خوشبختانه ایام پیروزی انقلاب و دهه فجر از یک سو با پیروزی مردم با منطق و استدلال در برابر 6 قدرت جهان مقارن شد و با پایان یافتن تحریم‌ها و از بین رفتن زنجیرهای فشار و تحریم نابجا نسبت به این کشور همگام شد.» روحانی اظهارداشت: «امسال ایام پیروزی انقلاب همراه و همزمان شد با احترام بیشتر جهانیان نسبت به ملت ایران و از طرف دیگر مقارن با ایام پیش روی دو انتخابات بسیار مهم است.»


احترام به امام (ره) و بیت امام

روحانی گفت: «این ایام مبارک را به ملت بزرگ ایران، رهبر معظم انقلاب و بیت مکرم حضرت امام (ره) تبریک می‌گویم. بیت امام (ره) در نهضت، انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب و پس از آن در استقرار این نظام زحمت‌های بسیاری کشید، بار مسوولیت سنگینی بر دوش گرفت و عزیزان بسیاری را در این راه تقدیم کرد.»

وی تاکید کرد: «احترام به امام (ره) احترام به راه، اصول و بیت امام (ره) است. این ایام مبارک را به این بیت مکرم به ویژه یادگار عزیز، عالم، دانشمند و فرهیخته امام (ره)، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تبریک می‌گویم.»

وی ادامه داد: «ما در اینجا در کنار حرم امام(ره) و این مرقد مطهر بار دیگر پیمان می‌بندیم که راه امام (ره) را ادامه خواهیم داد و مسیر برحق او را از یاد نخواهیم برد.»


نگاه یکپارچه به سخنان امام (ره)

رییس‌جمهوری اضافه کرد: «افکار، راه و اصول امام(ره) یک مجموعه است، نباید بخشی را گرفت و بخشی را فراموش کرد. از سخنان امام(ره) نباید به عنوان ابزار جناحی و گروهی استفاده کرد، باید همه روزهای یک درخت طیبه مثمر ثمر برای ملت را دید. مرتب، تصویر زمستانی درخت را نشان دادن بحق نیست. این درخت بهار و تابستان هم دارد و بر شاخ‌زار پرمیوه آن باید توجه کرد.» روحانی تصریح کرد: «همه باید تابع مجموعه خط امام (ره) نه تنها با زبان که با عمل باشیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر