دولت برنامه را لا‌به‌لای ۱۳۰۰صفحه سند پنهان کرده است

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۶۲

تسنیم

رییس کمیسیون تلفیق از اظهار بی‌اعتقادی روحانی به برنامه در جلسه مجمع تشخیص خبر داد و با بیان اینکه«دولت برنامه را لا‌به‌لای ۱۳۰۰صفحه سند پنهان کرد تا دستش برای هرکار باز باشد»، گفت: کلیات بدون رقم قابل رای‌گیری نیست. مصباحی‌مقدم از آغاز به‌کار کمیسیون تلفیق روز یک‌شنبه آینده خبر داد و با اعلام اینکه رای‌گیری کلیات برنامه بدون اعداد و ارقام ممکن نیست، تمدید یک‌ساله برنامه پنجم را قطعی دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم، دولت برنامه جدیدی به مجلس ارائه نخواهد کرد، بنابراین مجلس باید راسا

برنامه بنویسد.

وی همچنین گفت: در‌واقع برنامه کنونی یکسری اسناد است که در لابه‌لای آنها شما می‌توانید جست‌وجو کنید؛ چیزهایی را که قابلیت تبدیل به برنامه دارند را بیابید. به اعتقاد من برنامه باید قابلیت ارزیابی را به ما بدهد و قابلیت این را داشته باشد که حتی دولت خود را ارزیابی کند و مشخص باشد که آیا مطابق با برنامه پیش رفته است یا خیر. ولی آنچه به مجلس تقدیم شده چنین قابلیتی را برای ارزیابی به مجلس نمی‌دهد. مصباحی‌مقدم با بیان اینکه ظاهرا آقای رییس‌جمهور یا کلا دولت معتقد به برنامه نیستند، اظهار کرد: حتی آقای روحانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در تایید این موضوع گفتند، بسیاری از کشورها برنامه ندارند اما فعالیت‌های اقتصادی خود را مدیریت می‌کنند و پیش می‌برند.

به اعتقاد من هم سخن ایشان درست است اما این سخن برای کشورهای توسعه‌یافته است نه کشورهایی که به توسعه دست پیدا نکرده‌اند. مصباحی‌مقدم همچنین گفت: ما با محدودیت امکانات و منابع روبه‌رو هستیم، ناگزیریم بهترین استفاده را از امکانات داشته باشیم پس باید بگوییم که می‌خواهیم چه کار کنیم. الان تولیدکنندگان داخلی و خارجی در کشور باید بدانند که ما چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و برای چه مسائلی بیشتر میدان می‌دهیم.

منابع مالی که می‌خواهد از خارج جذب شود، طرف خارجی باید بداند ما کجاها به آنها خدمات بهتری ارائه می‌دهیم و در اولویت‌های ما قرار می‌گیرند. وی در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان هم بحث‌هایی مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه دولت در‌واقع برنامه دارد ولی نمی‌خواهد برنامه خود را به مجلس ارائه بدهد و خودش هر طور که خواست عمل کند، ارزیابی شما در این مورد چیست؟ گفت: در حال حاضر نیز صحبت‌های آقای نوبخت این را نشان می‌دهد که دولت برنامه دارد ولی این برنامه را لابه‌لای 1300‌صفحه اسناد پشتیبان پنهان کرده است و به‌صورت یک لایحه نمی‌دهد تا دستش باز باشد.

ضمنا تاکید مسوولان دولتی این است که باید قدرت مانور در برنامه وجود داشته باشد که البته ما این موضوع را نفی نمی‌کنیم. مثلا نسبت به اینکه چه مقدار ارز طی 5سال می‌خواهد استفاده شود یقینا باید قدرت مانور داشته باشد یا اینکه چقدر از منایع خارجی و منابع داخلی می‌خواهد استفاده کند، ولی ارقام باید مشخص باشد. پس باید برنامه را با انعطاف تدوین و تصویب کرد نه اینکه بگوییم برنامه نمی‌خواهیم تا بتوانیم قدرت مانور داشته باشیم. معتقدیم که حتما نیازمند برنامه هستیم.

برنامه یک خوبی هم دارد که حتی رفتار نمایندگان مجلس را هم‌جهت در چارچوب قرار می‌دهد، هر آنچه خلاف برنامه باشد دو سوم رای را می‌خواهد ولی اگر برنامه‌یی وجود نداشته باشد با 50‌درصد به اضافه یک رای می‌توان هر تغییر و تحولی را در مجلس رقم زد. یک حالت سیالیت در تصمیمات مجلس ممکن است پدید بیاید. در این وضعیت دولت هم سردرگم می‌شود و نمی‌داند چه کار باید بکند. اما برنامه که باشد یک چارچوب‌هایی تعریف خواهد شد.

مصباحی‌مقدم درخصوص نحوه عملکرد کمیسیون تلفیق در شرایط کنونی و نامه تعدادی از نمایندگان به رییس مجلس در رابطه با برنامه ششم، اظهار کرد: البته اسم بنده در این نامه نیست ولی بنده معتقدم نفس این کار (عودت) موجب می‌شود که ما با تاخیر شدیدی روبه‌رو شویم و نباید اجازه این تاخیر را بدهیم. برنامه برخلاف بودجه که لزوما باید از طرف دولت به مجلس پیشنهاد شود، می‌تواند راسا ازسوی مجلس تدوین شود. مجلس ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند دست به تدوین برنامه ششم بزند. البته از دولت هم کمک می‌گیریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر