خبر

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۶۳

ایجاد ۶۳۰۰ فرصت شغلی با تشکیل ۳۶۶تعاونی‌ در دی‌ماه

تسنیم مطابق آمار ارائه شده از سوی سامانه آمارهای ثبتی تعاون، در دی ماه سال ۹۴، تعداد ۳۶۶ تعاونی در کل کشور به ثبت رسیده و تعداد کل اعضای تعاونی‌ها ۸۹۳۱نفر و تعداد فرصت شغلی ۶۳۷۰نفر و سرمایه اولیه حدود ۷۸میلیارد ریال بوده است. تعداد کل اعضای تعاونی‌ها 8931نفر و تعداد فرصت شغلی 6370نفر و سرمایه اولیه حدود 78میلیارد ریال است. متوسط تعداد اعضا و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی‌ها به ترتیب 24 و 17نفر است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به استان‌های تهران و خراسان رضوی با تعداد 45 و 46 تعاونی تعلق دارد. بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های «صنعت» و «جنگلداری» با 2322 و 1000نفر است.

مقایسه عملکرد ماه دی 1394 نسبت به آذر 1394 نشان می‌دهد، تعداد تعاونی‌های ثبت شده در دی ماه سال جاری (366 واحد) در مقایسه با ماه گذشته (330 واحد)، افزایشی معادل 11درصد دارد.

تعداد اعضا و فرصت شغلی افزایشی معادل 40درصد و 58درصد را به همراه دارند. همچنین مقایسه عملکرد ماه دی 1394 نسبت به ماه دی 1393 بیانگر آن است که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در دی ماه سال جاری (366 واحد) در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل (162 واحد)، افزایشی معادل 126درصد دارد که این میزان برای تعداد اعضا و فرصت شغلی به ترتیب افزایشی معادل 231درصد و 229درصد را به همراه دارد.


با سالی ۳۲۰میلیارد دلار درآمد نفتی هم خبری نمی‌شود

تسنیم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تنها تاثیر لغو تحریم‌ها افزایش میزان فروش نفت و تغییر اعداد و ارقام بودجه بوده است، گفت: اگر بخواهیم با همان مدل‌ها و ساختارهای معیوب گذشته اقتصاد را اداره کنیم با لغو تحریم‌ها هم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. جعفر قادری درباره اینکه آیا دولت با لغو تحریم‌ها برای پسابرجام برنامه دارد، اظهار داشت: پسابرجام با اجرای مدل‌ها و ساختارهای قبلی اتفاق خاصی را در اقتصاد کشور رقم نمی‌زند.

وی افزود: در گذشته و قبل از تحریم‌ها محدودیت منابع ارزی نداشتیم و در سال حدود 100 تا 120میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از فروش نفت داشتیم و می‌توانستیم نفت بیشتری صادر کنیم و بفروشیم، تحریم‌ها هم تشدید نشده بود، اما مشکلات در اقتصاد ایران

وجود داشت.

قادری ادامه داد: اگر می‌خواهیم از شرایط جدید و فرصت به وجود آمده استفاده کنیم، باید آسیب‌پذیری اقتصاد و کشور در مقابل تحریم‌ها و تهدید‌ها به حداقل برسد و برای این امر باید ساختار‌ها را اصلاح کنیم و به سمت اقتصاد غیردولتی و دانش‌بنیان و اقتصاد متکی به توانمندی همه بخش‌ها نه صرفا بخش نفت و گاز برویم.


آیین‌نامه و زمان‌بندی بررسی بودجه95 در دستور کار تلفیق

ایسنا سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه95 گفت که این کمیسیون در جلسه روز یک‌شنبه خود آیین‌نامه داخلی و جدول زمان‌بندی این کمیسیون را تدوین خواهد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس ظرف چند روز آینده پیشنهادات نمایندگان و گزارش کمیسیون را به کمیسیون تلفیق ارائه می‌کنند و با توجه به اینکه این هفته، هفته پایانی فعالیت مجلس پیش از انتخابات است امیدواریم گزارش‌ها جمع‌بندی شود تا در روزهای اول بعد از انتخابات بررسی در کمیسیون تلفیق

انجام شود.

پورابراهیمی ادامه داد: پیش بینی ما این است که اگر کمیسیون تلفیق در اسفند ماه به صورت دو شیفت فعالیت کند تا پایان سال لایحه بودجه در تلفیق نهایی می‌شود، اما عملا بررسی آن در صحن علنی به فروردین ماه موکول خواهد شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: احتمالا بودجه 95 تا نیمه دوم اردیبهشت ماه نهایی خواهد شد لذا دولت باید به دلیل تاخیر در ارائه بودجه لایحه چند دوازدهم ارائه کند تا ما برای یکی، دو ماه اول سال آینده به دولت تنخواه بدهیم.


اشتغال‌زایی

محور اساسی برنامه ششم

ایسنا نماینده گرمسار در مجلس تاکید کرد: در برنامه ششم باید اشتغال‌زایی به عنوان یک محور اساسی در نظر گرفته شود.

غلامرضا کاتب در نطق میان دستور خود در جلسه روز گذشته مجلس اظهار کرد: ‌امروز مهم‌ترین مشکل کشور سرمایه نیروی انسانی است که نباید مورد غفلت واقع شود. 70درصد جمعیت ایران جوان و جویای کار هستند و 30درصد غیر فعال هستند که هر ساله بالغ بر 800هزار نفر فارغ‌التحصیل به جمع بیکاران اضافه شده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان هم به 42درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد باید محور اصلی آن برنامه اشتغال‌زایی باشد و ساختار بانکی هم که منابع کمتری را به حوزه اشتغال‌زایی اختصاص داده اصلاح شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر