اصناف حریف دلالان نمایشگاهی نشدند

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۷۲

چالش‌های برگزاری نمایشگاه‌های فصلی؛ از سماجت دولتی‌ها تا مخالفت صنوف

گروه تجارت سمیه سایش

رییس اتاق اصناف ایران روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران، علاوه بر تشریح عملکرد یک‌ساله و ارائه گزارش سفر اخیر به فرانسه و ایتالیا، به دو موضوع مهم «تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب طرح باران» و «برگزاری نمایشگاه‌های فصلی» نیز پرداخت. البته موضوع برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و چالش‌های ایجاد شده در این مسیر، از جمله موضوعاتی بود که مورد نقد جدی رسانه‌ها قرار گرفت و نشست را به حاشیه کشاند تا آنجا که «علی فاضلی» از خبرنگاران خواست به بحث پیرامون «نمایشگاه‌های بهاره» خاتمه دهند و از جزئیات آن دیگر سوال نپرسند؛ چراکه به گفته او؛ «از مجموع 26نمایشگاه فصلی که سال قبل برگزار شده، تنها چهار اتحادیه برگزار‌کننده نمایشگاه بوده و مابقی نمایشگاه‌ها نیز توسط دلالان، برگزار و هدایت شده و عملا در این مورد، اصناف حریف دلالان نشده‌اند.» در همین راستا، علی فاضلی در‌مورد اما و اگرهای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی به «تعادل» گفت: ما سال‌هاست مخالفت خود را درمورد برگزاری نمایشگاه‌های فصلی داخل چادر به دولت اعلام کرده‌ایم، اما دولت در این زمینه به ما بی‌اعتنایی کرده است. فاضلی درباره چرایی مخالفت اصناف در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی مخالفت اصناف، بحث کمبود کالاهای داخلی است. درواقع در شرایط رکود تورمی، واحدهای صنفی کوچک و متوسط تولید خود را کاهش دادند و برای ورود به بازار شب عید تمایلی به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی ندارند.


طرح جایگزین برای نمایشگاه‌های فصلی

رییس اتاق اصناف کشور در ادامه عنوان کرد: زمانی به‌دلیل کمبود کالا و برای تعدیل قیمت‌ها، اقدام به برپایی نمایشگاه‌های فصلی می‌کردیم اما اکنون در بخش کیف و کفش، پوشاک و آجیل و خشکبار، با کمبودی مواجه نیستیم و حالا می‌توانیم با اجرایی کردن بخش دیگری از قانون و ایجاد حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده بین اصناف، نیاز مردم را تامین کنیم. وی با‌اشاره به اینکه اصناف قابلیت برگزاری فروش فوق‌العاده دارند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصناف و استانداری، سه نهاد متولی و برگزار‌کننده نمایشگاه‌ها هستند و اصناف نیز می‌توانند با برگزاری فروش‌های فوق‌العاده و حراج فصلی، خدمات ارزنده‌تری را به مردم ارائه دهند. وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: البته در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها نیز، بخشی از بدنه اصناف موافق برگزاری نمایشگاه‌ها هستند اما واقعیت این است که بنگاه‌های ما در پایان سال نیاز به نقدینگی دارند و خیل عظیمی از اصناف هم مخالف برپایی نمایشگاه فصلی هستند؛ چرا که به فروش آنها آسیب می‌رساند.


نمایشگاه‌ها؛ محفلی برای دلالان

فاضلی درباره چرایی آسیب نمایشگاه‌های فصلی به بنگاه‌های کوچک و متوسط، توضیح داد: عمده‌ترین آسیب برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، ورود افراد دلال به حوزه برگزاری نمایشگاه و عرضه اجناس بنجل است. درواقع برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، محفلی برای دلالان شده که از این راه پول خوبی را به جیب می‌زنند. به‌عنوان مثال، چندی پیش سراغ نمایشگاهی رفتیم که قرار بود به‌صورت غیرقانونی برگزار شود اما ما حکم تعطیلی آن را از دادستانی گرفتیم؛ اگرچه در‌نهایت موفق به متوقف کردن روند برگزاری آن نشدیم.


اعمال نفوذ برخی افراد در دستگاه‌های دولتی

فاضلی بااشاره به فقدان خدمات نمایشگاهی مناسب نیز گفت: متاسفانه سودجویان برای هر غرفه سه میلیون تومان اجاره گرفتند؛ این در‌حالی است که امکاناتی به آنها نمی‌دهند و در عین حال هیچ سازمانی بر کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده در آنجا نظارتی ندارد. در این میان، رییس اتاق اصناف در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «تعادل» مبنی بر نقش اتاق اصناف در زمینه نظارت بر این موضوعات، اظهار کرد: متاسفانه اتاق اصناف به اندازه کافی بازرس برای اعمال برخورد با متخلفان را ندارد. قانون‌ به‌کارگیری یک‌هزار و 600 بازرس را با اعتباری بالای 36‌میلیارد تومان درنظر گرفته که تا به امروز یک ریال از آن از‌سوی دولتمردان پرداخت نشده است. با این وصف، چطور می‌توان انتظار اعمال بازرسی در سطح بازار را داشت؟ وی با‌اشاره به برگزاری نمایشگاه بهاره امسال، خاطرنشان کرد: امسال نیز همانند سال گذشته برگزاری نمایشگاه‌ «به اجبار» است. اما سوال من از مسوولان این است که مگر می‌شود زیر چادر و گل و خاک نمایشگاه برگزار کرد؟ اگر ما خواستار تقویت بخش تولید کشور هستیم، ابتدا باید زیرساخت‌های آن را مهیا کنیم و بعد در این عرصه قدم ‌برداریم. رییس اتاق اصناف ایران با‌اشاره به برگزاری نمایشگاه فصلی بهاره در خاوران گفت: اخیرا گزارشی به اتاق اصناف در زمینه برگزاری نمایشگاه فصلی بهاره ارسال شده که این نمایشگاه، بدون مجوز غرفه‌ها را به فروش رسانده است؛ جالب اینجاست که اصناف در این باره اعتراض کرده اما همچنان فرد خاطی به کار خود ادامه می‌دهد و این موضوع یعنی نفوذ برخی افراد در دستگاه‌های دولتی که هر عمل غیرقانونی را به کرسی می‌نشانند.


جزئیات استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش

فاضلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در‌مورد اجرایی شدن استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش در واحدهای صنفی گفت: برخی افراد می‌گویند اصناف برای فرار از مالیات از استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش ممانعت می‌کنند؛ در‌حالی که این موضوع در بندهای قانون اصناف آورده شده اما به‌دلیل روش‌های سنتی هیچ‌گاه اجرایی نشده است. وی افزود: سال90 با همکاری سازمان امور مالیاتی، اتحادیه‌ها را دسته‌بندی کردیم و در حال حاضر 29اتحادیه ازجمله پوشاک، طلا و جواهر و... در اولویت طرح باران قرار دارند و به‌نظر می‌رسد با اجرای صندوق‌های POS در اصناف، دیگر در زمینه مالیات با مودیان مالیاتی درگیر نشویم؛ درواقع اصناف با اجرای این طرح با سیستم‌های فروش الکترونیک آشنا می‌شوند و این موضوع، یکی از موارد مورد‌توجه دولت در برنامه ششم توسعه است.


تجهیز 500‌هزار واحد به فروش الکترونیک

به گفته رییس اتاق اصناف، در زمینه اجرای سیستم‌های فروش الکترونیک، سازمان مالیات دخیل نیست و یک شرکت بخش خصوصی برعهده‌گیرنده نصب این دستگاه‌هاست که تا سال آتی، 500هزار واحد صنفی در این زمینه تجهیز می‌شوند و سالانه نیز 2درصد بازار‌های مجازی به این سیستم اضافه خواهند شد. رییس اتاق اصناف کشور همچنین بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح، بازرسی‌های صنوف مکانیزه و بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های سخت‌افزاری و بازرسی اصناف کسر و شبکه قاچاق به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل پیش روی کشور قابل‌ردیابی و کنترل خواهد بود. همچنین واسطه‌های غیرضروری حذف شده و هر واحد صنفی می‌تواند به‌صورت آنلاین از موجودی انبار مطلع و فاکتور فروش الکترونیکی نیز برای مشتریان صادر کند.


افزایش مالیات برخی بنگاه‌ها تا 1300درصد

رییس پارلمان اصناف ایران در عین حال بااشاره به مالیات‌های گزاف و جنجال‌های سال گذشته اصناف با سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: به‌دلیل فقدان راه‌اندازی سیستم‌هایی فروش الکترونیکی در بدنه اصناف در برخی موارد مالیات بنگاه‌ها تا 1300درصد افزایش یافت که این موضوع منجر به نابودی بنگاه‌ها شد؛ به‌گونه‌یی که سال گذشته حدود 600‌واحد طلا و جواهر در تهران به‌خاطر مساله مالیات تغییر شغل داده‌اند. فاضلی در ادامه با‌اشاره به گزارش عملکرد یک‌ساله اتاق اصناف ایران گفت: باوجود اینکه حدود 16ماه است در اتاق اصناف ایران مستقر هستم، در این مدت توانستیم برنامه جامعی برای چشم‌انداز روشنی برای این نهاد بخش خصوصی درنظر بگیریم؛ به‌گونه‌یی که یک برنامه 60‌ماده‌یی در اتاق اصناف ایران تدوین کردیم که 30‌بند آن در کوتاه‌مدت شکل اجرایی به خود گرفته و مابقی نیز در 5‌سال آتی شکل اجرایی می‌گیرد. رییس اتاق اصناف در ادامه عنوان کرد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی در اتاق اصناف آماده شده و آماده ارائه به مجلس است.


2.8میلیارد دلار واردات قاچاق

فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود، بااشاره به دستاورد سفر اخیر خود به‌همراه رییس‌جمهور، اظهار کرد: در این سفر برای نخستین‌بار بخش دولتی و غیردولتی تمرین کردند که به‌طور منسجم کنار هم قرار گیرند و شاهد کمترین هدررفت زمانی در این 4روز بودیم؛ چراکه سازماندهی این برنامه به‌دست بخش غیردولتی و مشارکت بخش خصوصی در این‌باره بسیار چشمگیر بود. رییس اتاق اصناف بااشاره به مشارکت بخش‌های صنعتی کشور در دوره «پسابرجام» گفت: اصناف بنا دارند در بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده با کشورهایی ازجمله ایتالیا، کره‌جنوبی و ترکیه تعامل داشته باشند؛ چراکه 99درصد فعالیت‌های ایتالیایی‌ها در بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده است. وی در ادامه توضیح داد: در زمینه اجرای توافق‌های هسته‌یی نیز، برخی بر این باورند که ایران بهشت واردات می‌شود؛ در صورتی که اصل قراردادهای ما در سفر اخیر به اروپا بحث‌‌های انتقال دانش فنی به‌روز و ورود کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی بود که ما بنا داریم از الگوی آنها، استفاده و بازرگانی داخل کشور را رونق دهیم. به‌عنوان مثال، طی سال‌های تحریم در بخش صنایع چرم به‌ویژه کیف و کفش سالانه 2.2 تا 2.8میلیارد دلار واردات بی‌رویه داشته‌ایم که اغلب در قالب کالای قاچاق بوده است، اما اکنون به‌دنبال آن هستیم که با وارد کردن ماشین‌آلات بتوانیم کیف و کفش چرم را در داخل تولید و به صادرات مجدد آن بیندیشیم. رییس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: 650هزار بنگاه تولیدی کوچک در کشور وجود دارد که در بحث اشتغال می‌تواند بیشترین سهم را ایجاد کند و انتظار ما در دوران پساتحریم این است که دولت توجه ویژه‌یی به بنگاه‌های کوچک و متوسط داشته باشد؛ چراکه بنگاه‌های بزرگ در سال‌های اخیر جز هزینه سربار چیزی برای دولت نداشته‌اند و این بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که می‌توانند اقتصاد کشور را سامان دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر