سهم اندک گردشگران فرانسوی در ایران

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۸۲

براساس آخرین آمار داخلی، فرانسوی‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی ۷هزار توریست به ایران فرستادند و ایتالیایی‌ها با فرستادن ۱۳هزار توریست، سهم بیشتری نسبت به فرانسه در بازار گردشگری ایران داشتند. بررسی آمارهای گردشگری ایران نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ که بحث‌ها و کشمکش‌ها با کشورهای غربی سر پرونده هسته‌یی ایران در اوج خود قرار داشت، میزان ورود گردشگران اروپایی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. پس از آن در سال ۲۰۱۳ و با آغاز به کار دولت یازدهم، دوباره حضور گردشگران اروپایی در ایران بیشتر شد.

این اتفاق نشان می‌دهد که روابط دیپلماتیک مناسب با کشورهای هدف گردشگری تا چه اندازه می‌تواند بر میزان گردشگری در کشور تاثیرگذار باشد. هم‌اکنون اقبال عمومی برای سفر به ایران تا حد زیادی در میان کشورهای اروپایی بیشتر شده و تعداد زیادی از رسانه‌های دنیا، گزارش‌های متعددی برای سفر به ایران می‌نویسند. با توجه به این نکته رییس دولت یازدهم در هفته جاری و در هفته‌یی که گذشت، با سفر به دو کشور ایتالیا و فرانسه حرکات دیپلماتیکی برای افزایش همکاری‌ها انجام داد. یکی از اینها امضای تفاهمنامه‌هایی برای توسعه گردشگری میان دو کشور بود. هم‌اکنون براساس آخرین آمار داخلی در سال ۲۰۱۳میلادی، فرانسوی‌ها ۷هزار توریست و ایتالیایی‌ها ۱۳هزار توریست به ایران فرستادند. این اسناد همکاری حالا می‌تواند سهم این دو کشور را در بازار گردشگری ایران افزایش دهد. در حال حاضر بخش زیادی از گردشگران ایران از کشورهای همسایه هستند که ارزش پولی بالایی ندارند. به این ترتیب حضور اروپایی‌ها هم می‌تواند ارز بیشتری وارد کشور کند و هم می‌تواند تصویر بهتری از ایران در میان مردم کشورهای اروپایی ایجاد کند. علاوه بر این، فرانسه به عنوان مقصد نخست و ایتالیا به عنوان پنجمین مقصد گردشگران جهان، تجربیاتی دارند که می‌تواند به ایران در مسیر توسعه گردشگری تا حد زیادی کمک کند.


فرانسه، مقصد نخست گردشگری در جهان

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی جهانگردی، فرانسه با میزبانی نزدیک به 84میلیون گردشگر در سال 2014 بار دیگر مقصد نخست گردشگری جهان بود. البته در همین سال فرانسه از نظر کسب درآمد از صنعت گردشگری در رتبه چهارم جهان قرار گرفت. بر اساس همین گزارش، امریکا همچنان رتبه نخست جهانی را از نظر کسب درآمد از صنعت گردشگری به خود اختصاص داده و در سال 2014 حدود 177 میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشت. اسپانیا، چین و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس آمارها صنعت گردشگری که 7درصد تولید ناخالص داخلی فرانسه را به خود اختصاص داده سالانه حدود 150میلیارد یورو ارز وارد چرخه اقتصادی این کشور می‌کند و فرانسه با حدود دو میلیون شاغل در صنعت گردشگری، بیشترین تعداد شاغلان در این صنعت در قاره اروپا را پس از اسپانیا، به خود اختصاص داده است. گردشگران بازدید‌کننده از فرانسه در جریان سفر خود به این کشور 35.8 میلیارد یورو هزینه کردند که نسبت به سال قبل، افزایشی 6.3درصدی داشته است.

گردشگرانی که از قاره آسیا می‌آیند، بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از فرانسه را در میان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴میلادی تشکیل می‌دهند. در مقایسه با سال ۲۰۱۳ تعداد این بازدیدکنندگان 9.9درصد افزایش داشت. در این میان گردشگرانی که از کشورهای چین و هندوستان به فرانسه سفر می‌کنند، ۴8درصد از گردشگران آسیایی را تشکیل می‌دهند. ۸۰درصد گردشگران ورودی به فرانسه در سال ۲۰۱۴ را اروپایی‌ها تشکیل دادند. آلمانی‌ها با 12.2درصد و انگلیسی‌ها با 12.1درصد، بیشترین گردشگران اروپایی هستند که در این سال از فرانسه بازدید کردند. آمار مزبور همچنین نشان می‌دهد که درسال ۲۰۱۴ میلادی، به میزان قابل توجهی از تعداد گردشگران ورودی از قاره امریکا، آفریقا و اقیانوسیه به فرانسه کاسته شده است. در این سال در مجموع گردشگران ورودی از قاره‌های غیر از اروپا به فرانسه، تنها شاهد افزایشی ۰.۳ درصدی بوده است. این در حالی است که شمار گردشگران ورودی به فرانسه از کشورهای عضو بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند و چین هم در سال 2014، ۲۱درصد افزایش داشت.


درآمد گردشگری ایتالیا، دقیقه‌ای 233میلیون تومان

اما این در شرایطی است که مسافران و گردشگران خارجی در سال گذشته 34میلیارد یورو به جیب صنعت گردشگری ایتالیا ریختند. میزان درآمد سالانه کشور ایتالیا از سفر گردشگران خارجی به 34میلیارد یورو رسیده که با یک حساب ساده، رقم چشمگیر 233میلیون تومان در هر دقیقه را نشان می‌دهد. طبق آمار منتشرشده‌، رشد درآمد خارجی صنعت گردشگری ایتالیا یک میلیارد یورو در سال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مسافران خارجی بین ماه‌های ژانویه تا دسامبر 2014، 34میلیارد و 154میلیون یورو در ایتالیا خرج کردند که این رقم در سال پیش از آن، 33میلیارد و 64میلیون یورو بود. از سوی دیگر سفر ایتالیایی‌ها در داخل و خارج کشورشان هم افزایش پیدا کرده است. در سال 2014 گردشگران ایتالیایی 21میلیون و 700هزار یورو در خارج و 20 میلیون و 309هزار یورو در داخل کشور خود هزینه کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر