کودکان کار کشاورزی و فقری که دنباله‌دار است

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۰۷

فقر یکی از علل گسترش مهاجرت روستایی است. روستاییان هنگامی که از تهیه ضروریات زندگی خود ناتوان شوند، برای کسب درآمد و تامین زندگی به شهرها مهاجرت می‌کنند. اما این خود مساله‌یی بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند؛ شهرها از جمعیت اشباع می‌شوند. روستاییان نیز به احتمال زیاد در پیداکردن شغل مناسب و کسب درآمد مورد نیاز ناتوان خواهند بود و به جمع حاشیه‌نشینان ساکن در شهر اضافه می‌شوند. اما چه عواملی موجب فقر روستایی می‌شود؟

از نظر سازمان خواروبار جهانی یا فائو، جدای از نرخ تورم، افزایش هزینه تولید و رکود بازار محصولات کشاورزی، معضل کودکان کار نیز یکی از علل اصلی گسترش فقر روستایی است.

کودکان کار کودکانی هستند که پیش از سن قانونی کار، یعنی 15سال وارد بازار کار شده‌اند. به این کودکان معمولا مسوولیت‌های سخت، سنگین و خطرناکی محول می‌شود که می‌تواند سلامت جسمی و روانی آنها را تهدید کند. از طرف دیگر کار کودک معمولا بیش از زمان قانونی کار یا 8ساعت است و تمام اوقات او را پر می‌کند. بنابراین کار باعث می‌شود که کودکان از فعالیت‌های طبیعی و فراخور سنشان محروم شوند، آسیب‌های جسمی و روحی ببینند و از تحصیل و آموزش باز بمانند.

کارشناسان فائو معتقدند کار کودکان نه‌ تنها غیرقانونی و غیراخلاقی است که به افزایش فقر روستایی نیز منجر می‌شود. نزدیک به 60درصد از کودکان کار جهان در روستاها زندگی کرده و در بخش کشاورزی مشغول کارند. این کودکان به خاطر مشغله زیاد از تحصیل محرومند و نمی‌توانند سواد و مهارت‌های لازم برای زندگی و فعالیت در بازار کار را کسب کنند. از طرف دیگر احتمال دارد به خاطر کار سنگین دچار ناتوانی و معلولیت باشند و این اتفاق بر کارکرد آنها در زمین‌های زراعی تاثیر منفی بگذارد. این به آن معناست که کودکان کار، هنگامی که بعد از رسیدن به سن قانونی قصد ورود به بازار کار را دارند، از مهارت، تخصص و توانایی لازم برای موفق شدن برخوردار نیستند. این اتفاق از آنها کشاورزان ضعیفی می‌سازد که نه توانایی تخصیص بهینه منابع را دارند، نه تولیدشان کاراست و نه در مقابل ناملایمات بازار انعطاف‌پذیرند.

این کودکان که اکنون تبدیل به کشاورزان بالغ شده‌اند، به خاطر تولید ناکارا به چنگال فقر می‌غلتند یا به عبارت بهتر در دام فقری که از خانواده برایشان به ارث رسیده اسیر می‌شوند. بنابراین این کشاورزان ناچارند از کودکان خود به عنوان نیروی کار رایگان در فعالیت‌های کشاورزی استفاده کنند. کودکان این کشاورزان تبدیل به کودکان کار خواهند شد و چرخه فقر در این خانواده ادامه خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر