انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا کلید خورد

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۱۳

گروه جهان

مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که انتخابات درون‌حزبی است از امروز و با برگزاری انتخابات در ایالت آیووا آغاز می‌شود.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ و تد کروز که برای تبلیغات انتخابات از دو روز قبل به این ایالت رفته بودند، رقابت سخت و فشرده‌یی را در ایالت تجربه خواهند کرد. بر اساس نظر سنجی موسسه معتبر بلومبرگ پالتیک، دونالد ترامپ 28درصد و تد کروز 23درصد آرای رای‌دهندگان ایوا را به خود اختصاص خواهند داد. هر دو نامزد، دیروز از طرفداران‌شان خواستند که به آنها نخستین پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 را اعطا کنند. در حالی که نامی از جب بوش دیده نمی‌شود، سناتور مارکو روبیو با 15درصد در میان نامزدهای جمهوری‌خواه در مرتبه سوم قرار دارد.

همچنین بر اساس این نظر سنجی، در میان دموکرات‌ها، رقابت داغ و فشرده‌یی میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت وجود دارد. هیلاری کلینتون با 45درصد پیشتاز نامزدهای دموکرات‌هاست و برنی ساندرز فقط با 3درصد کمتر یعنی با 42درصد در جایگاه دوم قرار دارد. این در حالی است که حاشیه خطای این نظرسنجی نیز 4درصد است.

امروز مردم آیوا در خانه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز ورزشی، ایستگاه‌های آتش نشانی و مدرسه‌ها جمع می‌شوند تا در انتخابات درون‌حزبی به نامزد دلخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری رأی بدهند. وقتی رقابت در این ایالت به پایان برسد، موتور این رقابت در ایالت نیوهمپشایر گرم خواهد شد تا روشن کند که چه کسی از میان کاندیداهای دو حزب برای انتخابات ماه نوامبر سال آینده، انتخاب خواهد شد.

تد کروز در سالن یک هتل خطاب به 1000نفر از طرفداران خود گفت: اینک زمان تصمیم‌گیری برای شهروندان ایالت ایووا است. ترامپ نیز که در جمع 400تن از هواداران خود در فرودگاه صحبت می‌کرد با اشاره به فاصله 5درصدی با تدکروز، گفت که به این فاصله کم با یک نامزد دیگر عادت ندارد. وی از هوادارانش خواست که در روز رأی‌گیری، هر اتفاقی برای‌شان افتاد آنها رأی خودشان را بدهند.

در حالی که تد کروز از حمله به ترامپ خودداری کرد اما ترامپ ملاحظه نکرد و گفت، تد کروز یک مشکل بزرگ دارد و واقعا صلاحیت شرکت در انتخابات را ندارد. تد کروز متولد کاناداست و ترامپ می‌گوید از آنجا که وی در کانادا متولد شده است، نمی‌تواند کاندیدای ریاست‌جمهوری امریکا شود. سایر کاندیداهای جمهوری‌خواهان عبارتند از: «جب بوش» ،

«بن کارسون»، «کریس کریستی»، «کارلی فیورینا»، جیم گیلمور ، «مایک هاکبی»، «جان کیسیک»، «رند پال»، «مارکو روبیو» و «ریک سنتوروم».

در اردوگاه دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون در دانشگاه دولتی آیووا برای طرفدارانش سخنرانی کرد. کلینتون در سخنانش از اقدامات باراک اوباما برای کنترل و محدود‌سازی فروش آزاد اسلحه ستایش کرد. برنی سندرز هم در کالج ویورلی برای طرفدارانش صحبت کرد و مطابق معمول از هدفش در کاهش نابرابری اقتصادی گفت. وی با انتقاد از کلینتون که بر اهداکنندگان ثروتمند برای تامین مالی مبارزات انتخاباتی خود متکی است، اعلام کرد که حدود 3میلیون نفر از افراد عادی به کمپین او کمک کرده‌اند. مارتین اومالی، نامزد سوم دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری است که با فاصله زیادی در مرتبه سوم قرار دارد.

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز شنبه خود، هیلاری کلینتون را از میان دموکرات‌ها و جان کسیک را از جمهوری‌خواهان، دو نامزدی خواند که صلاحیت ریاست‌جمهوری دارند. این روزنامه نوشت که هیلاری کلینتون، باصلاحیت‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ مدرن است. به گزارش این روزنامه، جان کیسیک نیز از میان جمهوری‌خواهان با اینکه در نظرسنجی‌ها وضعیت خوبی نداشته است، اما تنها گزینه مناسب در اردوگاه جمهوری‌خواهان است که حزب‌شان در این انتخابات از تندروی و بی‌تجربگی رنج می‌برد.

با این همه احتمالا کسیک میانه‌رو در آیووا خیلی مورد توجه قرار نگیرد؛ زیرا محافظه‌کاران مذهبی و اجتماعی در این ایالت قدرت را در دست دارند. به نظر می‌رسد که رأی‌دهندگان دور تدکروز دو آتیشه را گرفته‌اند که سخنانش به‌طور واضحی ضد تشکیلاتی است. به اعتقاد این روزنامه مارکو روبیو نیز شانس خوبی دارد که از ایالت آیووا به عنوان زمینه و پله‌یی برای تقویت موقعیت خود در ایالات نیوهمشایر استفاده کند که انتخابات درون‌حزبی را به فاصله یک هفته پس از آیووا برگزار می‌کند.

در انتخابات آیووا، طرفداران دموکرات‌ها، رأی خودشان را مخفیانه به صندوق می‌اندازند اما جمهوری‌خواهان رأی علنی می‌دهند.


چرا آیووا؟

ایالت آیووا نخستین جایی است که دو حزب بزرگ امریکا، داوطلبان ریاست‌جمهوری از حزب خود را به رأی می‌گذارند. آیووا، ایالتی کوچک اما به لحاظ سیاسی با نفوذ است. برنده شدن در این ایالت آیووا می‌تواند به کاندیداها اعتبار خوبی برای ادامه رقابت‌ها بدهد اما به این معنی نیست که کسی که در آیووا برنده شده است، لزوما بتواند پیروز انتخابات شود. مثلا در سال2008 مایک هوکابی از جمهوری‌خواهان برنده آیووا شد اما وی برنده نهایی رقابت نبود.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری کنونی امریکا در این ایالت پیروز شد اما بعضی استثناها هم هستند که باخته‌اند ولی رییس‌جمهور هم شده‌اند؛ بیل کلینتون، بوش پدر و رونالد ریگان همگی با وجود باخت در آیووا باز هم رییس‌جمهور شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر