مرگ 2300خبرنگار در 25سال گذشته

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۱۶

گروه جهان

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در گزارش جدید خود اعلام کرد: در طول 25سال گذشته دست‌کم دو هزار و 297خبرنگار و اهالی رسانه تنها به جرم اطلاع‌رسانی به جهان درباره درگیری‌ها و جنگ‌ها، انقلاب‌ها و جرایم و فساد کشته شده‌اند. این در حالی است که قاتلان این خبرنگاران معاف از هرگونه مجازاتی به راه خود ادامه می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «آنتونی بلنگر»، رییس فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران با اشاره به آمار بالای خبرنگاران کشته شده در طول 25سال گذشته گفت: در طول 10سال اخیر اوضاع برای خبرنگاران بسیار خطرناک بوده است. در این میان سال2006 بدترین سال بوده است، به گونه‌یی که تنها در طول این سال 155خبرنگار جان خود را از دست دادند. با وجود وعده‌های سازمان ملل برای حفاظت بیشتر از خبرنگاران، این فدراسیون اعلام کرد: بر اساس آمارها، از میان هر 10نفر از عاملان کشته‌شدن خبرنگاران، تنها یک نفر مورد بازجویی قرار گرفته است. میزان محکومیت واقعی برای عاملان کشته شدن خبرنگاران بسیار پایین است. این یک مساله دیپلماتیک است. باید روند معافیت از مجازات برای حفاظت از قاتلان خبرنگاران لغو شود.

این گزارش 79صفحه‌یی در روزهای آینده به صورت عمومی منتشر می‌شود. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس توانست نسخه کپی شده آن را در نشستی در پارلمان انگلیس درباره «مرگ خبرنگاران غیرنظامی و حرفه‌یی در مناطق جنگی» به دست آورد. همچنین این فدراسیون این گزارش را در نشست آتی یونسکو در پاریس در پنج‌شنبه آینده که موضوع آن در همین راستاست، ارائه می‌کند. بلنگر افزود: ما این گزارش را به همگان ارائه خواهیم کرد تا آنها این حقیقت را دریابند که وقت آن رسیده است که در این باره اقدامی انجام شود. این فدراسیون اعلام کرد که اطلاعات این گزارش برگرفته از داده‌های ارائه شده از سوی منابع وابسته به دولت و نیروهای پلیس در 140کشور است. این فدراسیون از سال1990 سالانه گزارش خود را در این باره منتشر می‌کند که این گزارش‌ها درباره روند مرگ خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در حوادث مختلف در سراسر جهان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر