بورس کالا

۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۸۳۱

ثبت 300هزار قلم اموال

در بانک اطلاعات بورس

فریدون قربانپور مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی از شناسایی و ثبت 300هزار قلم اموال دولتی در دستگاه‌های اجرایی کشور با تشکیل بانک اطلاعات اموال خبر داد. با وجودی که 14سال از تهیه آیین‌نامه مستند‌سازی و تعیین بهره‌بردار اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی گذشته بود ولی متاسفانه تنها اطلاعات 8هزار مورد از اموال دولتی ثبت شده بود. با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تیم جدید وزارت اقتصاد و دارایی بر لزوم تنظیم اموال مالی دولت از صفر تا صد و سنددار شدن این اموال در قالب سیاست‌های انقباضی دولت تاکید شد. مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به اهمیت جایگاه اطلاعات در برنامه‌ریزی و مدیریت گفت: در این راستا بانک اطلاعات اموال در مرکز تشکیل و سپس به صورت جداگانه در هر استان طراحی شد که کار ثبت کمی و کیفی اموال دولتی را انجام می‌دهد. متاسفانه مشخص نبودن وضعیت اموال دولتی و نگهداری آنها ضرر و زیان زیادی به دولت وارد می‌کند در حالی که شناسایی کیفی و کمی و تعیین ارزش ریالی آنها می‌تواند مدیریت کشور را در ارزیابی میزان داده‌ها و ستانده‌های دستگاه‌های اجرایی و دولتی کمک کند. می‌خواهیم در آینده با اجرای سامانه اموال دولتی غیرمنقول و شناسایی ارزش ریالی آنها به جایی برسیم که کارنامه اموال دولتی از سوی دولت پاسخگوی یازدهم به صورت شفاف در اختیار همه شهروندان قرار گرفته و از سوی دیگر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اموال و نگهداری آنها صورت گیرد. این اموال به نام دولت سنددار می‌شوند و بهره‌بردار آن وزارتخانه مورد نظر و سپس دستگاه استفاده‌کننده خواهد بود.


بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اسامی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی از نظر تعداد سهامدار را معرفی کرد. سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 241هزار و 760سهامدار درپایان دی ماه امسال، در صدر بزرگ‌ترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و ایران خودرو با 141هزار و 520سهامدار و توسعه معادن روی ایران با 127هزار و 272سهامدار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، بانک انصار، سایپا، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری غدیر در مکان‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند. بر اساس این گزارش، بانک سرمایه با 303هزار و 813سهامدار همچنان در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک مهر اقتصاد با 179هزار و 2سهامدار و بانک دی با 174 هزار و 949سهامدار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بانک قوامین، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بانک حکمت ایرانیان، صنایع پتروشیمی زنجان، پتروشیمی گلستان، احیای صنایع خراسان و اقتصادی و خودکفایی آزادگان نیز در مکان‌های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت‌های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند.


پوشش 70درصدی پیش‌بینی‌های پتروشیمی فجر

شرکت پتروشیمی فجر در دوره 9ماهه با اختصاص 1,832ریال سود به‌ازای هر معادل 70درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. شرکت پتروشیمی فجر پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29اسفندماه 94 را با سرمایه دو هزار و 500میلیارد ریال مبلغ 2601ریال اعلام کرده است و طی دوره 9ماهه با اختصاص 1,832ریال سود به‌ازای هر معادل 70 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد.

این گزارش می‌افزاید: پتروشیمی فجر در دوره 6ماهه موفق شده بود مبلغ 1,334ریال سود به‌ازای هر سهم کنار گذاشته و معادل 51درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کند. گفتنی است این شرکت موفق شد در دوره 9ماهه معادل 77درصد از فروش، 74درصد از بهای تمام شده کالای فروش رفته، 81درصد از سود عملیاتی و 70درصد از سود خالص را محقق کند.

مشاهده صفحات روزنامه