حمایت از بخش خصوصی برای رسیدن به رشد 8 درصدی

۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۸۳۵

گروه بنگاه‌ها

رضا امیدوار، یکی از فعالان بخش خصوصی می‌گوید: در دوران پسابرجام انتظار از دولت می‌رود در حوزه ترانزیت، حمل‌ونقل و بسترهای گردشگری و ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تمرکز کند. رضا امیدوار فعال اقتصادی درباره فضای ایجاد شده در کشور در فضای پسا برجام و سفر اخیر دکتر روحانی به کشورهای اروپایی گفت: اکنون که تحریم‌ها لغو شده است و کشورهای دیگر به دنبال بستن قراردادهای مختلف در حوزه اقتصاد هستند باید دولت به جای ورود مستقیم به این حوزه با حمایت از بخش خصوصی فضا را برای این بخش مهم و فعال کشور فراهم کند.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران افزود: خوشبختانه رییس‌جمهوری در سفر خود به ایتالیا و فرانسه با همراهی تعداد زیادی از تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان داخلی این نوید را دادند که به دنبال حمایت از این بخش از جامعه است. امیدوار در ادامه با اشاره به موانع قانونی در کشور بر سر راه تولیدکنندگان افزود: باید در قدم اول موانع را برطرف کنیم تا تولید‌کنندگان و بخش خصوصی در پیچ و خم بروکراسی اداری از ادامه حرکت باز نمانند و در ادامه در فضای کوتاه‌مدت کارهای نیمه تمام را به اتمام رسانند و در فضای اقتصادی بر پروژه‌های کوتاه‌مدت و مسکوت مانده تمرکز کنند. در کوتاه‌مدت شرکت‌هایی خارجی که از ایران رفته‌اند با سرعت به اقتصاد ایران بازخواهند گشت و در دراز مدت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جدید که بازار ایران را از دور آشنایی دارند، وارد کشور خواهند شد. بخش خصوصی با تولید و واردات تکنولوژی و صادرات کالا می‌تواند به دولت کمک کند. وی بااشاره به سخنان رییس‌جمهوری در دیدار با فعالان اقتصادی گفت: طبق فرمایشات رییس‌جمهوری که در دیدار فعالان اقتصادی در ٢٩ دی ماه داشتند، برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال باید به رشد اقتصادی ٨ درصد‏ برسیم و سالانه ٥٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال داشته باشیم. قطعا این رشد به یک‌باره به‌وجود نمی‌آید. در این مسیر ورود سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور به حل معضلات اقتصادی کمک خواهد کرد. تا زمانی‌که ما در ایران بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم، اقتصاد شکوفا نخواهد شد و بخش خصوصی در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که امنیت باشد و تبعیض وجود نداشته باشد و قوانین مانعی بر سرراه نگذارد. وی به کمک بخش خصوصی به دولت اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در سخت‌ترین روزها در کنار دولت بود، اما شاهد برخورد ناشایست با این بخش در سال‌های گذشته بودیم. در حال حاضر باید قانون حداکثری فضای کسب‌وکار که سال‌ها اجرا نشده اجرایی شود و سرمایه در گردش در دسترس بخش خصوصی باشد. امیدوار درباره نقش مناطق آزاد در دوره پساتحریم اظهار کرد: مناطق آزاد محل ارزآوری هستند و باید هریک از مناطق آزاد با هدف خاص خود فعالیت کنند، برای مثال منطقه آزاد قشم برای گردشگری و توسعه میادین نفتی، با منطقه ارس برای ورود با بازارهای cis، اینچه برون برای منطقه قفقاز و چابهار برای شرق کشور و اروند برای جنوب عراق محل مناسبی هستند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: مناطق آزاد با در اختیار گذاشتن فضای مناسب و بستر لازم در ایجاد صنایع کوچک، متوسط و بزرگ می‌تواند در تولید محصولات بومی و صادراتی نقش مهم داشته باشند و این مناطق نقطه اتصال بین سرمایه‌گذاران خارجی با داخلی هستند. با ورود بانک‌های خارجی به ایران می‌توان اولویت اول رامناطق آزاد مشخص کرد و با سرمایه‌گذاری در اموری مانند حمل‌ونقل و گردشگری به آن رونق بخشید. مناطق آزاد نقش ویژه‌یی در جذب سرمایه‌گذاری، انتقال دانش و تکنولوژی صادرات کالا ایفا می‌کند و باید از الگوهای موفق مانند مناطق آزاد چین استفاده کرد. نکته قابل تامل در مناطق آزاد ساخت سریع زیر ساخت‌ها مانند هتل و بیمارستان و گسترش پایانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی از جمله راه‌‌آهن فرودگاه و بندرگاه است. همچنین مناطق نقش مهم لجستیکی دارند و حتی می‌تواند پدافند غیرعامل در بحران اقتصادی باشند. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در پایان با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری دولت در بخش حمل‌و‌نقل خاطرنشان کرد: در دوران پسابرجام انتظار از دولت می‌رود در حوزه حمل‌ونقل و بسترهای گردشگری و و اهم موارد پیشرفت و ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تمرکز کند تا بتواند با هزینه‌های کمتر و با امنیت بیشتری در بخش ترانزیت به صادرات و واردات مشغول شود.

مشاهده صفحات روزنامه