10گام مهم تجاری ایران برای دستیابی به بازار روسیه
دوران پرفراز و نشیب تحریمها به هر شکلی پایان یافت. حال با ایجاد دوران گذار، باید چارهیی برای به دست آوردن فرصتها در فضای اقتصاد اندیشید. اکنون با برهم خوردن فضای منطقهیی در کشورهای همسایه به ویژه در شمال و شمال غربی، کشورمان باید از فرصتهای تجاری در حوزه انتقال «دانش فنی» استفاده کند. روسیه از جمله کشورهایی است که در حوزه صنایع نفتی، برقی، دفاعی، هواپیمایی و... حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بنابراین، برای منطقه «اوراسیا» به علت همجواری و نزدیکی سیاسی و جغرافیایی باید اهمیت ویژهیی قایل شد. متاسفانه طی دهههای اخیر، به دلیل تحریمهای نابرابر علیه ایران، برخی تجار ما این بازار هدف صادراتی را برای کالاهای غیرنفتی از دست دادند. حال با ایجاد فرصتهای پیش آمده، فعالان اقتصادی ما نباید اشتباهات گذشته را مرتکب شوند. بنابراین ضرورت دارد که در این بازه زمانی، 10 اصل را به عنوان مهمترین رکنها در حوزه تجارت به کار ببندیم که این ارکان عبارتند از: 1)باید وابستههای اقتصادی در این کشورها را با تیمهای اقتصادی حرفهیی و آگاه فراجناحی تشکیل دهیم 2)کالاهای مورد نیاز و مقبول این بازارها را بطور فنی و با آنالیزهای لازم شناسایی کنیم 3)تنها به تولیدکنندههای معتبر و رتبهبندی شده، با شاخصهای معین اجازه صادرات به این منطقه یعنی روسیه داده شود، چرا که برخی تجار تازه کار به دلیل نداشتن تجربه کافی، بیاعتمادی برای ادامه فعالیت با روسها را سبب میشوند 4)اخذ امتیاز و دریافت ضمانتنامههای لازم با کمک توانمندیهای ملی و دولتی 5)همکاری تجار و تولیدکنندگان ایرانی با توزیعکنندگان مویرگی یا فروشگاههای زنجیرهیی 6)برندسازی در بازارهای داخلی ایران 7)تشکیل اتاق فکر با همکاری اعضای اتاق ایران و اتاق بازرگانی روسیه 8)برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای تکتک کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا 9)رصد کیفیسازی و استانداردسازی محصولات صنعتی منطقه اوراسیا 10)حضور پرثمر صنعتگران و تولیدکنندگان در نمایشگاههای منطقه اوراسیا. این نکتهها از جمله مواردی است که باید در حوزه تجارت بینالملل انجام شود. در این میان اما، متاسفانه ایران به دلیل عدم تمرکز در زیرساختها و طرحهای نیمهتمام صنعتی، نتوانسته است که حضور موثری داشته باشد. حال اما، در این بازه زمانی که درب کشورهای آسیایی و اروپایی به روی ایران باز شده است، ما باید از این فضا برای رقم زدن رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم. البته علاوه بر روسیه، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان نیز از جمله بازارهای هدف صادراتی در دوران پسابرجام برای ایران بهشمار میروند؛ بنابراین ما نباید کالاهای غیرنفتیمان را تنها به چند کشور همسایه معطوف کنیم. در حال حاضر؛ روسیه دچار فضای نامناسب سیاسی است. در حقیقت روسیه، در چند سال گذشته، توسعه فضای تجاری خود را با کشوری همانند ترکیه حفظ کرده بود؛ لذا اکنون که با برهم خوردگی فضای منطقهیی مواجه است، روی بازار ایران تمرکز کرده؛ بهطوری که در دوران پسابرجام، هیاتی عالیرتبه با مقامات سیاسی و اقتصادی وارد کشورمان شد و در همین زمینه، تفاهمنامههای مختلفی در زمینه توسعه صنایع معدنی، صنایع غذایی و مواد کشاورزی به امضا رساند. حال که ایران در زمینه مواد غذایی عملکرد خوبی را برجای گذاشته، دولتمردان نیز باید درصدد تسهیل موانعی همچون خطوط پروازی، تسهیل در اعطای ویزا به تجار و... کوشش کنند.