مقامات ارشد سوری برای هماهنگی مواضع به تهران آمدند

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۲۵

ادامه از صفحه اول:

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سه مرحله مذاکره با ولید المعلم در تهران، درباره آخرین تحولات سوریه به ویژه آتش‌بس پایدار، ارسال کمک‌های انسانی، مبارزه با گروه‌های تروریستی و ابتکارات سیاسی مطرح شده برای گفت‌وگو و صلح در این کشور به تفصیل رایزنی و تبادل نظر کرد.

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در دیدار با ولید المعلم و علی مملوک در خصوص تحولات مهم سوریه و روندهای استمرار مبارزه با گروه‌های تروریستی با آنان گفت‌وگو کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران با سوریه و روسیه در این دیدار، بازگشت گروه‌های مسلح به میز مذاکره و پذیرش شروط آتش‌بس دولت را حاصل دستاوردها و پیروزی‌های میدانی به ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب دانست و افزود: با توجه به سوابق بدعهدی و نقض آتش‌بس در گذشته از سوی این گروه‌ها تنها ضمانت پایبندی مسلحان به توافقات، حفظ اقتدار نظامی و تسلط بر تحرکات و فعالیت‌های آنان است.

شمخانی تاکید کرد: هر مسیر سیاسی و گفت‌وگویی که منجر به تضعیف حاکمیت دولت فراگیر و قانونی این کشور بر تمام سرزمین سوریه شود یا بخواهد بخشی از سرزمین سوریه را در اختیار گروه‌های تروریستی یا اشغال نظامی خارجی قرار دهد برخلاف منافع مردم و تهدیدی برای کشورهای منطقه و محکوم به شکست خواهد بود.

وی تاکید کرد: جنگ با تروریست‌های داعش و جبهه النصره در سوریه ادامه خواهد داشت و گروه‌های مسلحی که از جبهه تروریسم پیروی نمی‌کنند باید از فرصت آتش‌بس استفاده کرده و به میز مذاکره با دولت قانونی سوریه بازگردند. وی افزود: اگر طرف‌های مقابل به پشتیبانی‌های مالی، فنی و تسلیحاتی از عناصر تروریستی خاتمه دهند، طی زمان کوتاهی آرامش به منطقه و به تبع آن کشورهای اروپایی نیز بازخواهد گشت و به جای خیل آوارگان، خشونت و تخریب میراث جهانی شاهد استقرار امنیت و دستیابی به آرمان محو کامل تروریسم خواهیم بود.


دولت سوریه اجازه تجزیه این کشور را نخواهد داد

سرلشکر علی مملوک مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور سوریه و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار طی سخنان جداگانه‌یی با ارائه گزارشی از تحولات میدانی و سیاسی اخیر و فرآیند توافق آتش‌بس با معارضان مسلح تاکید کردند: مبارزه بی‌امان با عناصر داعشی و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنان در کنار پیگیری مسیرهای سیاسی ادامه خواهد یافت و دولت و ملت قهرمان سوریه، اجازه تجزیه و تداوم حضور تروریست‌ها در این کشورو یا اشغال نظامی خارجی را نخواهند داد.

مشاهده صفحات روزنامه