مالیات

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۳۰

سلامت اداری اصل نخست نظام مالیاتی

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه شهر اهواز گفت: سلامت اداری اصل نخست نظام مالیاتی و پیش شرط اعتمادآفرینی در جامعه است.

به گزارش رسانه مالیاتی، سیدکامل تقوی‌نژاد در دیدار با آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی به هیچ عنوان درصدد وصول رشد درآمدها از طریق اعمال فشار بر مودیان فعلی نظام مالیاتی نیست بلکه رشد مالیات‌ها از طریق شناسایی مودیان جدید تامین خواهد شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: همکاران خانواده نظام مالیاتی در تلاشند تا با رعایت حقوق مردم و تعامل موثر با فعالان اقتصادی، شأن این دستگاه را به عنوان یک سازمان پاسخگو و سالم به مردم ارتقا بخشند.

تقوی نژاد همچنین ارتقای فرهنگ مالیاتی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد و گفت: درحال حاضر مقابله جدی با فرار مالیاتی و مقابله با جرایم مالیاتی در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی از رشد 28درصدی درآمدهای مالیاتی در 9ماهه امسال خبر داد و گفت: این رشد حاصل شناسایی مودیان جدید و واحدیابی‌های موثر و کاهش فرارهای مالیاتی بوده است.

وی با بیان اینکه مالیات هم حق‌الناس است و هم حق‌الله و ما باید تلاش کنیم تا به شیوه‌های موثر، ضرورت پرداخت مالیات را برای مردم تبیین کنیم، عنوان کرد: درآمدهای مالیاتی صرف هزینه‌هایی همچون ایجاد امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و عمران و آبادانی شهرها می‌شود که البته باید اقدامات موثری برای آگاهی مردم از موارد مصرف و هزینه‌کرد مالیات انجام گیرد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده مطابق قانون 9درصد است که یک درصد از آن به بخش سلامت و 3درصد نیز به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر جرم مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی شده و با هماهنگی قوه قضاییه درصدد ایجاد دادسراهای ویژه جرایم مالیاتی هستیم. تقوی‌نژاد با اشاره به برخی رویکردهای جدید سازمان در رابطه با مودی‌مداری و تعامل با مردم از بخشنامه‌های جدید سازمانی در ارتباط با توافق با مودیان مالیاتی، بخشودگی جرایم مالیاتی، تقسیط مالیات، استرداد مالیات به مودیان و تفویض برخی اختیارات به مدیران کل و روسای امور مالیاتی سخن گفت.


تحقق 89 درصد از درآمدهای مالیاتی

مجموع درآمدهای مالیاتی کشور تا پایان آبان ماه امسال به 618 هزار و 725میلیارد ریال رسید که حاکی از تحقق 89 درصدی نسبت به مصوب هشت دوازدهم است.

به گزارش ایرنا، این رقم شامل 310هزار و 531 میلیارد ریال مالیات مستقیم و 308هزار و 194میلیارد ریال مالیات غیرمستقیم است که به ترتیب 93درصد و 86 درصد نسبت به مصوب هشت دوازدهم امسال تحقق یافته‌اند.

مجموع مالیات اشخاص حقوقی در این مدت 198هزار و 297میلیارد ریال، مالیات بر درآمد 95هزار و 526 میلیارد ریال و مالیات بر ثروت 16هزار و 708میلیارد ریال بوده است.

براساس داده‌های دریافتی از سازمان امور مالیاتی در 8 ماهه امسال مبلغ 244هزار و 995میلیارد ریال مالیات بر کالا و خدمات اخذ شد که نسبت به مصوب هشت دوازدهم تحقق 100درصدی نشان می‌دهد. همچنین در این مدت 63 هزار و 199میلیارد ریال مالیات بر واردات از واردکنندگان اخذ شد.

مجموع درآمدهای مالیاتی سال 1394 رقمی افزون بر 791هزار و 889 میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال پیش از آن (1393) 12درصد رشد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه