وعده دلار ۳۸۰۰ تومانی به مجلس

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۳۲

سیف: بانک مرکزی کمتر صحبت می‌کند تا سفته‌بازان زیان ببینند

گروه بانک و بیمه

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته به دلیل تقاضای فصلی بوده است، گفت: تقاضاهای فصلی در این مدت به اوج خود رسیده است، اما با اقدامات بانک مرکزی روند کاهشی نرخ ارز شروع شده و این روند ادامه می‌یابد. به گزارش «تعادل» ولی‌الله سیف با اشاره به نشست جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نرخ فعلی ارز در بازار واقعی نیست و متغیرهای اقتصادی گویای شرایطی است که در نتیجه آن روند نزولی قیمت ارز آغاز می‌شود.


خسارت برای سفته‌بازان بازار ارز

رییس بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی ترجیح می‌دهد کمتر در رابطه با نرخ ارز صحبت کند تا با اقدامات خود باعث شود کسانی که می‌خواهند با سفته‌بازی در بازار ارز سود ببرند، زیان ببینند و پیش‌بینی می‌شود سفته‌بازان در بازار ارز در نهایت با زیان و خسارت رو‌به‌رو شوند.


کنترل حساب‌های پرترافیک

سیف درباره معرفی فروشندگان عمده ارز به سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان مالیاتی به موجب قانون می‌تواند اطلاعاتی را از بانک مرکزی اخذ کند تا از طریق مرکز اطلاعات بانکی حساب‌های پرترافیک را در رابطه با فعالیت‌های مختلف کنترل کند؛ بنابراین زمانی که حجم عملیات هرحسابی بالا باشد، می‌تواند باعث دقت سازمان امور مالیاتی شود که آیا صاحبان این حساب‌ها اظهارنامه مالیاتی ارائه داده‌اند یا خیر.

وی افزود: به‌طور مثال اگر شخصی اجیر شده باشد تا در بازار فعالیت‌هایی انجام دهد؛ از طریق سازمان امور مالیاتی می‌توان فعالیت‌های او را مورد ارزیابی قرار داد.


پیش‌نیازهای یکسان‌سازی

رییس بانک مرکزی درباره موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز در بلندمدت اقتصاد کشور یک الزام است، البته از قول من اظهارنظرهایی شده اما موضوعی که من عنوان کردم، بر این اساس است که برای دستیابی به یکسان‌سازی کامل نرخ ارز نیازمند اطمینان از پیش‌نیازها هستیم. سیف افزود: یکی از پیش‌نیازها؛ ارتباطات بانکی مناسب در حد نیاز برای انجام امور مربوط به تسویه حساب‌های بین‌المللی است. وی ادامه داد: در حال حاضر نسبت به برجام از شرایط مناسبی برخوردار هستیم و پیشرفت‌هایی در کارها وجود دارد و اقدامات انجام شده نتایج مثبتی را به همراه داشته و بخشی از مسیر کار انجام شده و این موضوع پیگیری می‌شود.


بخشش جریمه دیرکرد

سیف در خصوص بخشش جریمه دیرکرد و سود وام‌های معوق تا 100میلیون تومان گفت: براساس مصوبه مجلس مقرر شده است که از موضوع تسعیر نرخ ارز 45هزار میلیارد تومان پس از کسر نیازهای لازم برای تسویه حساب‌های قدیم و مطالبات بانک‌ها، به موضوع بخشش جرایم دیرکرد و سود وام‌های معوق کشاورزی توجه شود.

وی در این رابطه ادامه داد: پس از کسور لازم از 45 هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از تسعیر مبلغ 10هزار میلیارد تومان باقی ماند که بخشی باید برای افزایش سرمایه بانک‌ها، بخشی برای تسویه بدهی‌های دولت و بخشی برای تسویه حساب بانکی براساس مصوبه صحن علنی اختصاص یابد. البته به شرطی که پایه پولی را افزایش ندهد.

سیف افزود: باید توجه داشت اگر مصوبه اجرایی شود پایه پولی با افزایش روبه‌رو می‌شود و این موضوع بانک مرکزی را دچار یک معضل کرده است و باید مکانیسمی برای عملیاتی شدن موضوع لحاظ شود.


بخشش جریمه وام تا 100 میلیون تومان

رییس بانک مرکزی افزود: در جهت بخشش جرایم دیرکرد و سود وام‌های معوق با مدیران عامل بانک‌ها نشستی برگزار شد و از آنها خواسته شد بدون مطالبه با بانک مرکزی حداکثر اختیارات خود را برای بخشش جرایم دیرکرد و سود وام‌های معوق تا 100 میلیون تومان به کار ببندند و امیدواریم این اقدامات نتیجه‌بخش باشد.


بخشش جریمه دیرکرد 6 درصدی

رییس بانک مرکزی افزود: یکی از حداقل موضوعاتی که در بخشش سود و جریان دیرکرد مذکور باید رعایت شود، بخشش جریمه دیرکرد 6 درصدی است که بانک‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کردند و این موضوع در اختیار هیات‌مدیره بانک‌هاست. همچنین سیدکاظم دلخوش نیز در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی مجلس از حضور وزیر اقتصاد در این جلسه هم خبر داد و گفت: راهکارهای مدیریت بازار ارز در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رییس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و نایب‌رییس اول مجلس برگزار شد. وی اظهار داشت: در این جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی دغدغه‌های خود را در رابطه با تاثیرهای رشد نرخ ارز در ماه‌های اخیر بیان کردند و از مسوولان مربوطه گزارش خواستند. رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گزارشی درباره وضعیت بازار ارز و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دادند. همچنین در خصوص برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای کنترل بازار ارز توضیحاتی بیان کردند. دلخوش گفت: همچنین مکانیسم‌های مدیریت بانک مرکزی در زمینه کنترل بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه امروز موضوعاتی مانند یکسان‌سازی نرخ ارز، استفاده از ظرفیت پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه و استفاده از کارت‌های بین‌المللی مشترک و ایجاد بورس ارز مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: بحث ضرورت پیش‌بینی برای پاسخ دادن به تقاضاهای ارزی کشور از دیگر محورهای مورد بررسی کمیسیون اقتصادی در نشست امروز بود. در این جلسه نمایندگان مجلس تاکید داشتند باید فضای اقتصادی کشور به نحوی باشد که فعالان اقتصادی و مردم بتوانند با توجه به شرایط ثبات در بازارها، کارهای اقتصادی خود را انجام دهند.


وعده سیف به مجلس برای کاهش نرخ ارز

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جبران کوتاهی‌های بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز گفت: پیش‌بینی آقای سیف این بود که نرخ ارز در روزهای آینده به کمتر از ۳۸۰۰ تومان خواهد رسید.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با مهر از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی نوسانات نرخ ارز خبر داد.

نماینده کرمان ادامه داد: در ابتدای جلسه دلایل افزایش نرخ ارز مورد بررسی قرار گرفت و در این رابطه بحث تغییرات نرخ برابری دلار در برابر ارزهای دیگر، بحث نوسانات فصلی، تقاضای کاذب در بازار و عدم عرضه منابع ارزی شرکت‌های پتروشیمی در بازار بررسی شد. رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نیز مباحثی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی ما در کمیسیون این بود که اقدامات کوتاه‌مدت باید آغاز شود و اقدامات بلندمدت نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: در اقدامات کوتاه‌مدت و مدیریت بازار ارز چند اقدام باید انجام شود؛ اول اینکه باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم. وضعیت فعلی که رانت میلیاردی بین بازار ارز مبادله‌یی و بازار ارز آزاد وجود دارد، نباید ادامه یابد، زیرا به نفع مردم نیست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی هم اعلام کرد: این فاصله را در حد ممکن کاهش خواهیم داد و از مجموعه کالاهایی که در گروه کالاهای دریافت ارز مبادله‌یی هستند، می‌کاهیم؛ به نحوی که به نرخ بازار آزاد دست یابیم. پورابراهیمی ادامه داد: نکته بعد استفاده از ظرفیت پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه است که به کاهش التهابات در این بازار کمک می‌کند و ظرفیت مهمی است که در این صورت ریال با یورو، ین یا یوان مورد معاوضه قرار می‌گیرد. استفاده از کارت‌های بانکی بین کشور ما و کشورهای دیگر که می‌تواند، تحولات بازار را کاهش دهد.

وی افزود: نهایتا جمع‌بندی شد که اقدامات کوتاه‌مدت توسط بانک مرکزی انجام شده و ورود جدی دولت به بازار ارز کاملا مشهود است. پیش‌بینی آقای سیف این بود که نرخ ارز در روزهای آینده به کمتر از ۳۸۰۰ تومان خواهد رسید که این خبر خوب برای بازار در راستای کاهش التهاب است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: جمع‌بندی ما این است که با همین رویکرد تعاملی که بین دولت و مجلس وجود دارد، اقدام خوبی در این زمینه انجام می‌شود. در زمینه اقدامات میان‌مدت و بلندمدت نیز باید به سمت بازار غیررسمی ارز برویم که الان حجم زیادی از منابع را به خود اختصاص داده است. برآورد ما این است که ۲۲میلیارد دلار فقط قاچاق کالا در کشور چه از مبادی رسمی و چه از مبادی غیررسمی مثل مناطق آزاد صورت می‌گیرد. وقتی این اعداد در تراز بازرگانی قرار می‌گیرد، این تراز را برهم می‌زند.

وی با بیان اینکه ظاهر قضیه این است که تراز بازرگانی ما مثبت است، تصریح کرد: اما واقعیت این است که قاچاق کالا از چند وجه به بازار کشور ما ضرر می‌زند که یکی از وجوه آن منابع و مصارف ارزی است، لذا یکی از اقدامات مهم این بخش این است که مدیریت مصارف ارز در بازار غیررسمی صورت بگیرد؛ یعنی دولت مکلف خواهد بود در بازار غیررسمی موضوع استفاده از دلارها برای مناطق آزاد و حتی مسافرت‌های غیرضروری در اقتصاد کشور را بررسی کند. سالانه ۶میلیارد دلار مصارف این بخش است بخش سفرهای دانشجویی و درمانی جزو این بخش قرار می‌گیرد.


دولت نگاهی به تسعیر ندارد

پورابراهیمی در خصوص نقش تسعیر در تحولات بازار ارز گفت: تسعیر بی‌نقش نبوده است، اما دولت اعلام کرد هیچ نگاهی به تسعیر ندارد که مجددا از محل تفاوت قیمت، درآمد حساب کند. معتقدم اگر مصوبه تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی صورت نمی‌گرفت این شبهه به دولت وارد نمی‌شد که برای درآمدهای خود اقدام به نوسانات بازار ارز کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت بخواهد، رفتار منطقی و عقلایی در اقتصاد را پیگیری کند، به سمت تفاوت نرخ ارز نخواهد رفت؛ زیرا آثار تورمی آن زیان‌های بیشتری را به دولت در ماه‌های پایانی وارد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی در کشور ما وضعیت افزایش درآمدهای نفتی، افزایش فروش نفت پیامدهای مثبتی در اقتصاد ایران دارد که ما نباید شاهد چنین اتفاق‌های خاصی باشیم، گفت: کوتاهی‌های بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز در حال جبران است؛ پیش‌بینی آقای سیف ان‌شاءالله تحقق می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه