افزایش نرخ طلای جهانی و کاهش دلار به زیر 4 هزار تومان

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۳۴

به‌دنبال افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی و فروش دلار با قیمت کمتر به شبکه بانکی و صرافی‌ها همچنین حضور رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی بازار ارز، قیمت انواع ارزهای معتبر در جریان معاملات روز شنبه 11دی ماه 95 در بازار تهران به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا با افت قیمت مواجه شد. به گزارش«تعادل» برخی کارشناسان معتقدند که با شروع سال 2017میلادی، تسویه حساب شرکت‌ها و تامین ارز برای خرید کالا و سفرهای خارجی به پایان رسیده و تقاضای فصلی تقریبا به پایان رسیده و در هفته جاری شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود. بر این اساس در بازار آزاد هر دلار امریکا 3955تومان، هر یورو 4235تومان و هر پوند انگلیس نیز 4880تومان قیمت‌گذاری شد. درهم امارات 1110تومان و لیر ترکیه 1170تومان معامله شد.


کاهش قیمت رسمی دلار

بانک مرکزی روز شنبه نرخ رسمی 10 ارز را کاهش و 23 ارز را افزایش و نرخ 6 ارز را بدون تغییر گذاشته است. نرخ رسمی دلار با یک ریال کاهش 3237.5تومان، پوند با 27.5تومان رشد 3995.5تومان و یورو با 20.6تومان افزایش 3405.6تومان قیمت‌گذاری شد. بر این اساس روز گذشته فاصله دو نرخ آزاد و مبادله‌یی به 718تومان رسید که اگرچه از نرخ 800 تومان هفته گذشته بسیار کمتر شده اما هنوز بالاتر از فاصله 430تومان شهریور ماه است.


افزایش نرخ طلا در بازار جهانی

در بازار طلا هر اونس در بازار جهانی به 1152دلار رسیده که نسبت به هفته گذشته افزایش 14دلار بیشتر شده و نشانه رونق بازار طلا در شب سال نو میلادی است. بر این اساس طلای 18عیار به 114هزار و 186تومان معامله شد. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به یک میلیون و 145هزار تومان رسید در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم به یک میلیون و ۱4۰هزار تومان رسید. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز 615 هزار تومان، ربع سکه ۳20هزار تومان و سکه گرمی 207هزار تومان فروخته شد.


طلا در 2016 به میزان ۹۰ دلار گران شد

در عین حال شاخص‌ها حکایت از رشد نرخ طلا در سال 2016 دارد. آمارها نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۹۰دلار افزایش یافت و در پایان معاملات این سال به ۱۱۴۷دلار و ۵۰ سنت رسید. به گزارش رویترز درحالی که افزایش قیمت‌های ناشی از کاهش ارزش دلار به دلیل برداشت سودهای پایان سال در بازار طلا خنثی شده، قیمت فلز زرد دیروز در معاملات روز پایانی سال کاهش داشت اما توانست پس از 3سال متوالی کاهش، رشد قیمت 8 درصدی سالانه را به ثبت برساند. در نیمه نخست سال 2016 با رویکرد احتیاطی فدرال رزرو امریکا در زمینه افزایش نرخ بهره که ناشی از نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهانی بود و در عین حال با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افت بازارهای بورس، سرمایه‌گذاران به بازار فلز زرد روی آوردند. قیمت طلا در ماه نوامبر و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امریکا که وعده داده، هزینه‌ها در بخش زیرساخت‌های امریکا را افزایش دهد و موجب افزایش رشد اقتصادی شود بیش از 8 درصد کاهش داشت. قیمت فلز زرد در روز 15دسامبر و به دنبال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا به پایین‌ترین رقم 10ماه گذشته رسید. بانک مرکزی امریکا این سیگنال را ارسال کرده که ممکن است در سال 2017 سه نوبت دیگر نرخ بهره را افزایش دهد درحالی که قبلا انتظار می‌رفت در سال آینده نرخ بهره تنها 2نوبت افزایش یابد. دیروز ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی اندکی تقویت شد و این موجب فشار بر قیمت طلا شد.

مشاهده صفحات روزنامه