چرا پیروزی مرکل تضمین ‌شده نیست؟

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۴۶

گروه جهان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی از شهروندان آلمانی خواسته خوش‌بینانه به استقبال سال نو بروند و در مقابل تروریسم بایستند. او همچنین از تدابیر تازه امنیتی برای سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داده است. روزنامه ایندپیندنت می‌نویسد: پس از تمام اتفاقاتی که در 2016 افتاد؛ از رای بریتانیایی‌ها به برگزیت گرفته تا پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، آیا فکر می‌کنید آنگلا مرکل سال آینده این شانس را دارد که برای چهارمین بار صدراعظم آلمان شود؟ خب چندان مطمئن نباشید.

زمانی که انیس عامری، پناهجوی تونسی یک کامیون را با سرعت زیاد به میان جمعیت حاضر در بازارچه کریسمس در برلین برد و 12تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند تنها یک هفته تا برگزاری جشن‌های سال نو میلادی باقی مانده بود و احساس ترس، نگرانی، خشم و همدردی با قربانیان این حمله تروریستی مردم را فرا گرفت. عواقب سیاسی این واقعه چیست؟

در سپتامبر ۲۰۱۷میلادی دولت آلمان بار دیگر انتخاب خواهد شد و آنگلا مرکل در پیام سال نو خود به این مساله اشاره کرده و گفته، دموکراسی پارلمانی آلمان نیازمند مخالفت و مشارکت است که باید آمیخته با مسالمت و احترام باشد. مرکل گفته باز هم در چالش‌های سیاسی شرکت خواهد کرد؛ چالش‌هایی که در آنها اختلاف‌ نظرهای پرشور به بحث کشیده خواهد شد اما باید این بحث‌ها را مانند دموکرات‌ها انجام داد که هرگز فراموش نمی‌کنند که دموکراسی ما و خدمت به مردم حرمت است. آنگلا مرکل این ‌بار در شرایطی کاندید شده که به عنوان سیاستمداری حامی سیاست‌های پناهندگی شناخته می‌شود. قطعا هیچ چیزی به اندازه این مساله نمی‌تواند نتیجه انتخابات سال آینده کشوری را که از سوی پناهجوی تازه از راه رسیده‌اش مورد حمله قرار گرفته است تحت تاثیر قرار دهد.

ایندیپندنت می‌نویسد: مرکل در جریان حمله تروریستی برلین تلاش کرد که آرامش خود را حداقل در ظاهر حفظ کند. صدراعظم آلمان حتی از صحبت کردن شتابزده با مردم کشورش در روز پس از حمله تروریستی هم خودداری کرد. او زمانی هم که از احتمال تروریستی بودن این حمله صحبت کرد لحنش بیشتر غمگین بود تا خشمگین. این تاکتیک مرکل تاثیرگذار بود. نتایج نظرسنجی‌ها در روزهای پس از حمله تروریستی برلین نشان داد که تنها 28درصد از مردم این حمله را مرتبط با سیاست‌های مهاجرتی مرکل می‌دانستند و 68 درصد نیز اعلام کردند که از نظر آنان هیچ ارتباطی میان سیاست‌های پناهندگی دولت آلمان و این حمله وجود ندارد. این خبر خوبی برای آنگلا مرکل است و نشان می‌دهد که صدراعظم فعلی آلمان با وجود حمله تروریستی برلین و افزایش نسبی دامنه نارضایتی‌ها همچنان شانس پیروزی در انتخابات 2017میلادی را دارد. البته اخبار خوش برای مرکل به همین جا ختم نمی‌شود. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هنوز بیشتر آلمانی‌ها در امور امنیتی ائتلاف سیاسی مرکل از جمله حزب دموکرات مسیحی را باور دارند. پس با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که مرکل قطعا در انتخابات سال آینده میلادی پیروز خواهد شد؟ شواهد نشان می‌دهد که نمی‌توان اطمینان داشت.

یک اجماع نظر قدرتمندی وجود دارد مبنی بر اینکه چون آنگلا مرکل رقیب جدی در انتخابات ندارد پس کار سختی برای پیروزی در انتخابات پیش رو نخواهد داشت. این استدلال شاید در عرصه سیاست تاحدی درست باشد. صدراعظم فعلی آلمان با وجود شکست در برخی از انتخابات‌های محلی همچنان بیشترین اقبال عمومی را دارد و حزب راست افراطی «آلترناتیوی برای آلمان» که از قضا مخالف سیاست‌های مهاجرتی است نتوانسته در نظرسنجی‎های سپتامبر نتایج قابل توجهی به دست آورد. وقتی از خارج از آلمان به پدیده انتخابات نگاه می‌شود، شرایط پیچیده‌تر هم می‌شود. آنگلا مرکل به عنوان یکی از رهبران قدرتمند و مستقل که احترام زیادی برای ارزش‌های اروپایی قائل است، شناخته می‌شود و تقریبا در اروپا هیچ جایگزینی ندارد: چیزی شبیه مارگارت تاچر یا تونی بلر.

اما وقتی بحث افراد به میان می‌آید این استدلال (نبود رقیب جدی برای مرکل) چندان کارساز و قانع‌کننده نیست. زمانی که آنگلا مرکل وارد کابینه هلموت کهل شد، سیاستمدار نسبتا ناشناخته‌یی بود و هیچ کس تصورش را نمی‌کرد که او قرار است روزی صدراعظم آلمان شود. قطعا امروز هم که بسیاری از نبود رقیبی جدی برای مرکل صحبت می‌کنند افرادی در جناح‌های مختلف مترصد فرصت هستند که خودی نشان دهند. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که صدراعظم فعلی در خطر بیفتد. بزرگ‌ترین تهدید برای آنگلا مرکل از جایی در میان حزب خودش ظهور خواهد کرد.

همین حالا هم فشارهای داخلی باعث شده که سیاست‌ درهای باز دولت مرکل نسبت به پناهجویان تاحدی محدود شود. مرکل در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا اعطای اقامت دایم به پناهجویان را محدود کرده و شمار اخراج پناهجویان را افزایش دهد. او حتی اعلام کرده که استفاده از برقع را در اماکن عمومی ممنوع می‌کند. اما بحران واقعی برای آنگلا مرکل زمانی بروز خواهد کرد که شخصیت‌های برجسته‌یی در عرصه سیاست به این نتیجه برسند که مرکل توانایی رهبری را از دست داده و مجبور به امتیازدهی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه