ونزوئلا ریاست دوره‌ای مرکوسور را واگذار می‌کند

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۴۸

گروه جهان

با بالا گرفتن جنجال‌ در بلوک تجاری مرکوسور بر سر ونزوئلا این کشور رسما ریاست دوره‌یی این نهاد را به آرژانتین واگذار می‌کند. این درحالی است که عضویت ونزوئلا در مرکوسور به اتهام عدم رعایت الزامات، نقض‌ حقوق بشر و نیز نگرانی‌هایی درباره اجرای عدالت اجتماعی به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دولت ونزوئلا جمعه (به وقت محلی) با اعلام اینکه رسما ریاست دوره‌یی مرکوسور را به آرژانتین تحویل خواهد داد، باز هم تعلیق خود از این اتحادیه تجاری امریکای جنوبی را به چالش ‌کشید. درحالی که دوره ریاست ونزوئلا بر این نهاد پایان یافته است، وزیر خارجه این کشور در پیامی توییتری تایید کرد که ونزوئلا رسما ریاست مرکوسور را پس از پایان ریاست مشروع خود به جمهوری آرژانتین واگذار خواهد کرد. در این پیام همچنین تاکید شده است که کاراکاس گزارشی درباره دوران ریاست خود بر این نهاد آماده کرده و در آن تاکید شده که ونزوئلا با موفقیت انتظارات این نهاد را درباره اجرای عدالت اجتماعی و حقوق بشر برآورده می‌کرده است.

عضویت ونزوئلا در مرکوسور پس از سال‌ها اعتراض کشورهای عضو درباره وضعیت اقتصادی آن تعلیق شد. به گفته این اعضا ونزوئلا نتوانست انتظارات در زمینه‌های رشد اقتصادی و تجاری را برآورده کند. آنها همچنین نسبت به سابقه حقوق بشری دولت ونزوئلا ابراز نگرانی کردند. اما در طرف دیگر نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا این اقدام را غیرقابل توجیه و کودتای غیرقانونی توصیف کرد. دولت سوسیالیست کاراکاس هم با رد این تصمیم گفته بود که به ریاست دوره‌یی خود بر مرکوسور ادامه خواهد داد. مرکوسور یک بلوک منطقه‌یی متشکل از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اوروگوئه و ونزوئلاست. کشورهای شیلی، بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو نیز با آن در ارتباط هستند. مکزیک و زلاندنو نیز عضو ناظر این بلوک هستند. هدف مرکوسور آسان‌سازی بازرگانی همچنین تسهیل جریان کالا، پول و افراد میان کشورهای عضو است.

مشاهده صفحات روزنامه