سیمکارتهایی که احراز هویت نشدند
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات با تاکید بر اینکه در اجرای طرح احراز هویت به دنبال ایجاد مشکلبرای مردم نیستیم، گفت: برای جلوگیری از قطع ارتباطات مشترکان این احتمال وجود دارد که مهلت در نظر گرفته شده برای اعلام اطلاعات مشترکان تمدید شود.
حسین فلاح جوشقانی در گفتوگو با ایسنا، درباره طرح احراز هویت سیمکارتهای مجهولالهویه و ضربالاجعلی که برای اجرای این طرح تا نهم دی ماه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: از حدود دو سال قبل بحث ساماندهی سیمکارتهای بدون هویت آغاز شده و برای این کار یک سامانه نیز ایجاد شد.
وی در عین حال عنوان کرد: در واقع این یک اصل مشخص است که باید تمام مشترکان دارای هویت مشخص بوده و سیمکارتی فاقد هویت نباشد.
فلاح با بیان اینکه از حدود 6میلیون سیمکارت فاقد هویت در ابتدای آذر ماه، تاکنون حدود 1.3 تا 1.4میلیون سیمکارت یک طرفه شده، اظهار کرد: در همین راستا از اپراتورها خواستهایم برای جلوگیری از آزار مردم شیوهیی را طراحی کنند که کمترین مشکل برای مشترکان ایجاد شود. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: حدود شهریور ماه امسال با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته حدود ۳۰ میلیون مشترک، سیمکارتهایی در دست داشتند که اطلاعات هویتی کامل نداشته یا فاقد اطلاعات هویتی محسوب میشدند، بر همین اساس از شهریور ماه از اپراتورهای تلفن همراه درخواست شد که به ساماندهی جدیتر این موضوع بپردازند.
فلاح جوشقانی افزود: اوایل آذر ماه نیز شورای عالی فضای مجازی این مساله را مورد توجه قرار داده و در قالب مصوبهیی مهلت یک ماهه برای احراز هویت مشترکان سیمکارتهای تلفن همراه تعیین کرد. این مهلت نهم دی ماه به پایان میرسد و در این مدت به شیوههای مختلف به مشترکان فاقد اطلاعات هویتی کامل اعلام شده که باید اطلاعات خود را تکمیل کنند چرا که در غیر این صورت سیمکارت آنها در مرحله اول به حالت یک طرفه درآمده و در مرحله دوم بطور کامل قطع خواهد شد. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: بر همین اساس طی یک ماه گذشته اپراتور اول ارتباطی کشور یا همراه اول حدود ۲۰ میلیون پیامک را در چهار نوبت به مشترکاتی که اطلاعات هویتی آنها کامل نبود ارسال کرده و اپراتور دوم یا ایرانسل نیز حدود ۱۰ میلیون پیامک به مشترکان فاقد اطلاعات کامل ارسال کرده است. فلاح جوشقانی ادامه داد: در این میان با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از مشترکان ایرانسل در شهریور ماه مدارک ناقص داشتند طی این مدت اطلاعات آنها تکمیل شده و تعداد سیمکارتهای بدون هویت کامل این اپراتور به حدود سه میلیون نفر رسید. در اپراتور اول نیز تا ابتدای آذر ماه حدود همین
تعداد سیمکارت بدون اطلاعات هویتی وجود داشت که اکنون با ارسال پیامکها و اعلام محدودیت زمانی روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر به تکمیل اطلاعات خود میپردازند و ما امیدواریم این اطلاعات هر چه سریعتر تکمیل شود. وی همچنین اظهار کرد: البته بر اساس پیامکهای ارسال شده برای مشترکان مدت زمانی در نظر گرفته شده تا در این مدت به تکمیل اطلاعات خود بپردازند. بر همین اساس شماره برخی مشترکان که نسبت به انجام این مهم اقدام نکردهاند نیز اکنون به حالت یک طرفه در آمده است. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مهلت نهم دی ماه برای اعلام اطلاعات کاربران تمدید شود؟ توضیح داد: ما به هیچ عنوان مایل به قطع ارتباط مردم و ایجاد مشکلبرای آنها نیستیم به همین دلیل به جای آنکه یک باره سیمکارتهای دارای اطلاعات ناقص را بطور کامل قطع کنیم این فرآیند را به تدریج انجام داده و در مرحله اول سیمکارت این افراد را به حالت یک طرفه در آوردیم. حتی هنوز هم تعداد بسیاری از این سیمکارتها قطع نشده و به حالت یک طرفه هم در نیامده و در مجموع هر اپراتور بطور تقریبی روزانه حدود ۱۰۰ هزار مشترک را به حالت یک طرفه در
میآورد.
وی با تاکید بر اینکه آیا پس از تکمیل اطلاعات امکان تبدیل وضعیت سیمکارتها به حالت عادی وجود دارد، گفت: اکنون بالغبر ۹۵درصد مشترکان تلفن همراه دارای هویتهای مشخص بوده و تنها پنج درصد باقی ماندهاند. همانطور که اشاره شد نیز ما نمیخواهیم به هیچ عنوان ارتباطات مردم دچار مشکل شود اما به هر حال با توجه به اهمیت این موضوع لازم است افرادی که تاکنون نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نکردهاند هر چه سریعتر این کار را انجام دهند. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات همچنین به وضعیت سیمکارتهای اپراتور سوم یا رایتل و همچنین تالیا اشاره کرد و گفت: تعداد سیمکارتهای فاقد اطلاعات رایتل بسیار کم بوده و تنها ۳۰۰ مورد سیمکارت بدون هویت در این اپراتور وجود داشت که این تعداد هم به سرعت تعیین تکلیف شد. تالیا هم حدود ۴۸ هزار سیمکارت فاقد هویت دارد که البته بخش عمده آنها غیرفعال بوده و اکنون به حالت یک طرفه در آمده است. وی در پایان صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که آیا پس از قطع سیمکارت راهی برای دریافت مجدد شماره مشترکان وجود خواهد داشت؟ گفت: هر زمان مشترکان اطلاعات خود را تکمیل کنند اپراتور موظف است ارتباط آنها را باز گرداند مگر اینکه این پروسه بسیار طولانی شده و منجر به تخلیه خط شود.