راه رفاه از خصوصی‌سازی می‌گذرد

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۶۸

منابع لازم برای گسترش خدمات درمانی را در اختیار نداریم

گروه اقتصاد اجتماعی

وزیر بهداشت، رفاه اجتماعی را مهم‌ترین مسوولیت دولت خواند و با اشاره به حمایت‌های رییس‌جمهور از طرح تحول نظام سلامت، گفت: بارها پیش آمده که رییس‌جمهور مشکلات این طرح را با تدبیر حل کرده‌اند و در حال حاضر هم رییس‌ دفترشان، وزیر رفاه، وزیر بهداشت و... را مامور کرده‌اند تا هر چه زودتر مشکلات دانشگاه‌ها را در حوزه مطالبات مرتفع کنند. او همچنین به این مساله اشاره کرد که در نظر او، ادامه خدمات دهی در بخش درمان زیرنظر بخش دولتی میسر نیست و لازم است بخش سلامت خصوصی‌سازی شود.

به گزارش ایسنا، سیدحسن هاشمی در بیست و چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یکی از اقدامات مهم نظام در جهت توسعه رفاه اجتماعی است، گفت: ما معتقدیم که حکومت و به ویژه جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین وظیفه‌اش توسعه رفاه اجتماعی و توجه به معیشت مردم است که این موضوع از آرزوهای امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهدای انقلاب است.

او افزود: به نظر می‌رسد بحث رفاه اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌های دولت است و آنچه به ما محول شده مسوولیت حوزه سلامت است و بر این اساس در قالب طرح تحول نظام سلامت طی دو سال‌ونیم گذشته خدمات زیادی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به مردم ارائه شده است.

وزیر بهداشت سه هدف مهم طرح تحول نظام سلامت را کاهش پرداختی مردم، توسعه زیرساخت‌های سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت عنوان و اظهار کرد: بنابراین اگر مردم از این طرح حمایت می‌کنند، تحقق این اهداف را دیده‌اند و مشاهده کرده‌اند که خدمات توسعه یافته، زیرساخت‌ها در حال اصلاح است و خدماتی مانند اورژانس و زایمان طبیعی افزایش پیدا کرده است. همچنین در مناطقی که زندگی می‌کنند شاهد حضور متخصصین هستند که این اقدامات با شرایط گذشته قابل قیاس نیست.


ادامه می‌دهیم

هاشمی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یک طرح بزرگ اجتماعی است، افزود: معتقدم که این طرح با وجود همه مشکلاتش روزهای پرفروغ‌تری را خواهد داشت و ما با وجود حاشیه‌هایی که برایمان ایجاد کردند، با اهتمام بیشتر این مسیر را دنبال می‌کنیم؛ چرا که این طرح یک عمل صالح است و باید آن را انجام دهیم. بنابراین روسای دانشگاه‌ها باید این ماه‌های باقیمانده را با سرعت و دقت بیشتری پیش برند.

او با بیان اینکه اکثر روسای دانشگاه‌ها از برجسته‌ترین اساتید رشته‌های خودشان بودند و مسوولیت پذیرفتن یعنی جهاد کردن، گفت: کسی که در حوزه سلامت مسوولیت می‌پذیرد هم از نظر مادی و هم از نظر تخصصی آسیب می‌بیند اما عمل‌شان صالح و نیکوست و خداوند به آنها اجر می‌دهد. بنابراین باید تا آخرین روز خدمات را دنبال کنند.

هاشمی ادامه داد: مطمئنا با کمک خدا و اهتمام مسوولان طرح تحول سلامت که فقط بخشی از مشکلات مردم را در این حوزه حل کرده، ادامه می‌یابد. در عین حال بارها گفته‌ایم که ما خرابی‌های زیادی در این حوزه داریم و حتی سال‌های طلایی را هم از دست داده‌ایم و غفلت کرده‌ایم اما اکنون باید جبران کنیم. به این صورت که اگر در دوره‌یی پول کمتری به حوزه سلامت داده شده، الان منابع را بیشتر کنیم و اگر در حوزه پیشگیری غفلت شده و امروز گرفتار درمان شدیم، اکنون باید حواس‌مان را جمع کرده و مراقبت کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر در حوزه بهداشت، شبکه بهداشتی به تدریج در کل کشور راه‌اندازی می‌شود و ما باید سعی کنیم تا با سرعت بیشتر اقداماتی را که انجام ندادیم، اجرا کنیم. وزیر بهداشت ضمن تشکر از نمایندگان مجلس، مسوولان و رییس‌جمهور، گفت: آقای روحانی رییس‌جمهور سلامت‌محور لقب گرفتند؛ چرا که بارها پیش آمده که مشکلاتی در طرح تحول ایجاد شده یا اعتباری داده شده و سایر دستگاه‌ها طمع داشتند اما رییس‌جمهور این مشکلات را با تدبیر حل کرده‌اند و در حال حاضر هم رییس‌ دفترشان، وزیر رفاه، وزیر بهداشت و... را مامور کرده‌اند تا هر چه زودتر مشکلات دانشگاه‌ها را در حوزه مطالبات مرتفع کنند. البته می‌بینیم که حوزه سیاست همچنان خروشان و ملتهب خواهد بود اما امیدواریم این التهاب در جهت منافع ملی باشد.

ظرفیت گسترش درمان را نداریم

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: وزارت بهداشت از واگذاری ارائه خدمات سلامت به بخش خصوصی حمایت می‌کند زیرا هم کیفیت خدمات بالا می‌رود و هم قیمت پایین می‌آید.

به گزارش ایرنا، سیدحسن هاشمی در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت افزود: تصدی خدمات سلامت به وسیله وزارت بهداشت باعث می‌شود مدیریت و نظارت با مشکل مواجه شود در حالی که بخش خصوصی می‌تواند همین خدمات را با کیفیت بهتر ارائه کند و بیمه‌ها نیز باید خریدار این خدمات از بخش خصوصی باشند.

او درباره خدمات دیالیز گفت: ارائه خدمات دیالیز یکی از حوزه‌های مشکل‌دار در کشور ماست که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند. ما در کشور به پنج هزار تخت دیالیز نیاز داریم این در حالی است که نصف آن را در اختیار داریم و منابع لازم را برای خرید این تجهیزات و ایجاد مراکز جدید دیالیز در اختیار نداریم. بنابراین حتما باید از ظرفیت بخش خصوصی برای جبران این کمبود استفاده کنیم. وظیفه ما مراقبت از منافع مردم و بیماران است و نباید فقط منافع صنف ارائه‌کننده خدمات را در نظر بگیریم. البته سازمان‌های نظارتی هم بر کار وزارت بهداشت نظارت می‌کنند و ما متاسفیم که چرا تعداد این سازمان‌ها اینقدر زیاد است.


در دست اقدام است

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: جلسه امروز که همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در آن حضور داشتند در جهت هماهنگی‌ها برای به نتیجه رساندن پروژه‌ها و کارهای نیمه تمام و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات مطالبات دانشگاه‌ها برگزار شد.

همچنین در این جلسه و در پی نامه‌یی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از طرح تحول سلامت که در نقاط محروم کمک‌های زیادی را به مردم کرده و هم در حمایت مالی برای رفع مشکلات این حوزه پیشنهادهایی را ارائه داده بودند، روسای دانشگاه‌ها بیانیه‌یی نوشته و از حساسیت نمایندگان نسبت به حوزه سلامت تشکر کردند.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با بیان اینکه ضروری است تا در قالب برنامه ششم و بودجه‌های سنواتی به حوزه سلامت توجه شود، ادامه داد: به ویژه اینکه ما سند سیاست‌های کلی سلامت را داریم که از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شده و بر این اساس انتظار داریم که مورد توجه قرار گیرد و در زندگی مردم بروز و ظهور داشته باشد. در عین حال من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه در مجلس گذشته و چه در مجلس جدید تشکر می‌کنم که از این حوزه حمایت کردند.

هاشمی با بیان اینکه حوزه سلامت بطور مستقیم در زندگی مردم و به ویژه محرومان موثر است، گفت: این موضوع مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و تشکر می‌کنیم که نمایندگان در کنار سایر بخش‌ها و ارکان حکومت قدرشناس 460هزار نیروی حوزه سلامت هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره منابع مالی که قرار بود برای پرداخت مطالبات در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: کارهای مربوط به این منابع مالی در حال انجام است و به محض اینکه اجرا شود آن را در اختیار همکاران پرستار، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و... قرار می‌دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه