افزایش تکاپو در مثلث صنعت هوایی کشور

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۷۴

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مذاکرات برای خرید هواپیماهای نو طی سال‌های اخیر و پیش از به ثمر رسیدن توافق هسته‌یی آغاز شده بود، اما رصد خبرهای بخش‌های مختلف صنعت هوایی کشور نشان می‌دهد، طی چند هفته اخیر فعالیت صنعت هوایی برای بازیابی خود بیش از پیش فزونی یافته است.

طی هفته‌های اخیر 2 قرارداد خرید هواپیما از

2 غول هواپیماساز جهان یعنی بویینگ و ایرباس نهایی شد. آن‌طور که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی دیروز نیز گفته است تا پایان هفته جاری قرارداد خرید

20 فروند هواپیمای ATR نیز نهایی خواهد شد. در همین حال، یکی از مسوولان هواپیمایی کشور از ضرورت ساخت آشیانه‌های بیشتر در فرودگاه زاهدان و تبدیل این فرودگاه به محلی برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای عبوری از ایران سخن به میان آورده است. پیشرفت در بازسازی فرودگاه مهرآباد و ادامه ساخت و ساز ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در کنار ساخت 5 فرودگاه توسط بخش خصوصی و افزایش تقاضا برای تاسیس ایرلاین ازجمله رویدادهای دیگری است که اوج‌گیری فعالیت‌های صنعت هوایی کشور را به نمایش می‌گذارند.


زمان امضای قرارداد 400 میلیون دلاری با ATR

اصغر فخریه کاشان، معاون امور بین‌الملل و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی دیروز با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR گفت: مقاماتی از کمپانی ATR روز چهارشنبه این هفته به تهران می‌آیند تا با مرور آخرین نسخه از قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری ایران و ATR این قرارداد به امضای نهایی طرفین برسد. کاشان ادامه داد: روز چهارشنبه نسخه آخر قرارداد ما با ATR مرور می‌شود و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد این قرارداد به امضای طرفین می‌رسد.


ورود نخستین رادار به کشور

در رویدادی دیگر، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از نوسازی کامل تمام سامانه‎های ارتباطی فرودگاه مهرآباد تا 3ماهه اول سال ۹۶ خبر دارد و گفت: نخستین رادار نیز به زودی وارد کشور می‌شود. وی اداره آسمان کشور و ارائه خدمات ناوبری را 2مسوولیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نام برد و گفت: طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، خدمات ناوبری هوایی ایران به صورت انحصاری در تمام کشور به تمامی پرنده‌ها در اختیار شرکت فرودگاه‌هاست و ما برای ارائه این خدمات نیاز به سامانه‌های پیشرفته ارتباطی، کمک‌ناوبری و راداری داریم که مجموعه اینها را در تحریم بودیم، اما با فرصت‌های پیش آمده، ما به نوسازی سامانه‌های کشور پرداختیم و تا 3ماهه اول سال آینده تمام سامانه‌های ارتباطی را نوسازی می‌کنیم. در این راستا نخستین رادار نیز به زودی وارد کشور می‌شود.

توجه به زیرساخت‌های فرودگاهی در کشور

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه عبور پرواز از آسمان کشور وابستگی دیگر کشورها را به ما بیشتر می‎کند، توجه به زیرساخت‎های فرودگاهی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: شرقی‎ترین نقطه کشور زاهدان است که می‌تواند یک پایگاه بسیار خوب برای پذیرش هواپیماهایی باشد که در مسیرهای بین‎المللی از شرق کشور وارد یا خارج می‌شوند. باید در آنجا آشیانه‎هایی بسازیم تا بتوانیم پایگاه تعمیر و نگهداری و نشست و برخاست هواپیما شویم و اینها اشتغال‎های مستقیم و غیرمستقیم زیادی را ایجاد و فضای اقتصادی آن منطقه را عوض می‎کند.


غفلت تاریخی از فرودگاه مهرآباد

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد پروازهای کشور از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود، گفت: فرودگاه مهرآباد دچار یک غفلت تاریخی شده بود. به‌طوری که حدود ۴۰ سال است این فرودگاه نوسازی نشده اما از حدود یک سال پیش نوسازی باند اول مهرآباد را با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان با تکنولوژی جدید به صورت بتنی که مقاومت و عمر مفید بالایی دارد، شروع کردیم و پیشرفت کار هم خوب بوده است. وی نوسازی باند اول مهرآباد را یک موفقیت دانست و گفت: درصددیم پس از بهره‌برداری از باند نخست و با یک فاصله زمانی نوسازی باند دوم این فرودگاه را آغاز کنیم.

پوشش کامل هوایی با هواپیماهای جدید

مه آبادی همچنین در مورد قرارداد خرید هواپیماهای مدرن و ظرفیت پذیرش فرودگاه‌ها برای پذیرش این هواپیماها گفت: به‌طور کلی صنعت هوانوردی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را بسته یا در شرف بستن قرارداد است که قرار است طی ۱۰ سال وارد کشور شوند. به گفته مه آبادی این هواپیماها شامل ۸۰ فروند بویینگ٬ ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR است که هواپیماهایATR برای منطقه کم برخوردار بسیار کاربرد دارد.


پیشرفت 48 درصدی ترمینال سلام

سخنان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور درخصوص بهبود وضعیت فرودگاه‌های کشور برای جذب و حمل و نقل مسافران بیشتر در حالی باید مورد توجه قرار بگیرد که هنوز کار ساخت و تکمیل یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های مسافری کشور به اتمام نرسیده و به گفته منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان، به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است. معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان گفت: با اعلام اینکه با انجام سرمایه‌گذاری به روش بی‌.ال.‌تیBLT (ساخت، اجاره و واگذاری) پیشرفت فیزیکی عملیات ساخت پایانه سلام فرودگاه امام خمینی (ره) به 48 درصد رسیده است.

منوچهر خواجه دلویی با اشاره به اینکه ۸ ماه قبل ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل مشکل مالی متوقف شد، گفت: قرارداد بی.‌ال.تی این پروژه چند روز پیش امضا شد و حجم سرمایه‌گذاری آن ۵۰۰ میلیارد تومان است.

خواجه دلویی درخصوص آخرین وضعیت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: ترمینال سلام، ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی است که یکی از شرکت‌های بنیاد پیمانکار آن بود که به دلیل مشکلات مالی حدود 8 ماه قبل کار ساخت آن متوقف شد. وی با بیان اینکه طی 8 ماه اخیر در این مدت برای یک مدل پیگیری شد و در این زمینه جلساتی با وزارت راه داشتیم تا منابع مالی این ترمینال تامین شود، تصریح کرد: در نهایت مدل BLT (اجرا، اجاره، واگذاری) برای این پروژه تعریف شد. معاون توسعه ساختمان بنیاد با بیان اینکه هیات وزیران برای این پروژه مصوب کرد تا بنیاد مستضعفان تامین منابع مالی این پروژه را انجام دهد، افزود: قرارداد این پروژه چند روز قبل امضا و کار فعال شده است و امیدواریم ظرف یک‌سال آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین منوچهر خواجه‌دلویی درخصوص رقم طلب پیمانکاران این پروژه گفت: میزان مطالبات پیمانکار این پروژه به 90 میلیارد تومان رسید و شرایط سنگینی برای شرکت ملی ساختمان بود.


تقاضا برای تاسیس شرکت هواپیمایی

در همین حال علی عابدزاده، معاون وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به اینکه در طول ماه‌های گذشته درخواست‌های بسیاری برای آغاز به کار ایرلاین‌های جدید به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شده است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با بررسی آنها، به برخی درخواست‌ها مجوز رسمی فعالیت داده است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با توجه به بهبود نسبی جایگاه صنعت هوایی ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌یی، سرمایه‌گذاران جدیدی در طول ماه‌های گذشته درخواست‌های رسمی را برای تاسیس ایرلاین‌های جدید به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده‌اند. به گفته وی، این سازمان با بررسی دقیق این درخواست‌ها و سنجش شرایط آنها با توجه به دستورالعمل‌های موجود، نسبت به آغاز به کار آنها تصمیم‌گیری کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته بین 5 تا 6 ایرلاین مجوزهای ابتدایی برای آغاز به کار را دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها با دریافت مجوز، اقدامات ابتدایی خود برای تامین سرمایه لازم و خرید و وارد کردن هواپیماهای جدید به شبکه هوایی کشور را آغاز کرده‌اند که نتیجه اقدامات آنها در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. عابدزاده درباره احتمال صدور مجوز جدید نیز گفت: پس از مجوزهایی که سازمان هواپیمایی در ماه‌های قبل صادر کرده، شرایط در حال ارزیابی است تا آغاز به کار این شرکت‌ها کلید بخورد، طبق ضوابط و قوانین موجود، سازمان درخواست‌های رسمی را بررسی خواهد کرد و درصورت فراهم بودن شرایط، به سرمایه‌گذاران اجازه فعالیت در این حوزه داده خواهد شد.


زمان پرداخت نخستین قسط ایرباس‌ها

در تحولی دیگر، قرار است نخستین قسط از ۱۵ درصد پیش‌پرداخت قرارداد خرید 100فروند هواپیمای ایرباس، براساس جلسه‌یی که هفته گذشته در بانک مرکزی برگزار شد، طی روزهای آینده توسط بانک صنعت و معدن پرداخت ‌شود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، دوم دی‌ماه قرارداد نهایی خرید 100فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد را با شرکت ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک منعقد کرد.

بر اساس این قرارداد، هواپیماها از اوایل سال۲۰۱۷ میلادی در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله، طبق مفاد قرارداد تحویل ایران‌ایر خواهند شد.

بر این اساس، طی جلسه‌یی که به تازگی در بانک مرکزی برگزار شد، مکانیسم نقل و انتقال پول بررسی و مقرر شد پیش‌پرداخت‌های 2قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و بویینگ طبق زمانبندی انجام شود. بر این اساس، بانک عامل پرداخت‌های قرارداد ایرباس، بانک صنعت و معدن و بانک عامل قرارداد بویینگ، بانک اقتصاد نوین تعیین شدند. رقم این 2 قرارداد از محل حساب‌های صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه