اعمال فشار برای تغییر فرمانده راهور پایتخت

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۷۵

گروه راه و شهرسازی|

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران بار دیگر بر اعمال نظر شهردار تهران در تغییر رییس پلیس راهور پایتخت تاکید کرد.

این روزها شورای شهر تهران بیشتر از هر زمان دیگری سیاسی شده به طوری که معضل ترافیک نیز از این موضوع در امان نماند. در جلسه علنی شورای شهر دو نفر از اعضای شورا ترافیک تهران را مصنوعی خوانده و آن را با شروع فعالیت رییس پلیس جدید راهور تهران ارتباط دادند. در ادامه توییت یکی از اعضای شورای شهر درخصوص تغییر پلیس راهور تهران آغازگر برخی شایعات و حرف و حدیث‌ها درباره معضل ترافیک تهران شد.


اختلاف شهرداری و پلیس راهور

به گزارش«تعادل» چندی پیش برخی ناهماهنگی‌ها در اجرای طرح کاهش LEZ منجر به ارسال نامه اعتراض‌آمیز شهرداری به وزارت کشور شد. بعد از این مناقشات سردار مهماندار به صورت ناگهانی جایگزین سردار حسینی در پلیس راهور تهران بزرگ شد. اما ماجرا زمانی آغاز شد که در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر که با حضور مهماندار، رییس جدید پلیس راهور تهران برگزار شد، ابوالفضل قناعتی به شوخی خطاب به رییس پلیس راهور گفت: از وقتی شما رییس شده‌اید، ترافیک‌ها هم بیشتر شده است. فردای این روز، رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورا در توییتر خود نوشت:«با فشار قالیباف، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به‌ دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر طی یک‌ ماه گذشته هستیم، هدف‌شان چیست؟» این توییت شائبه دست داشتن شهرداری در ترافیک‌ها‌ی تهران و سیاسی بودن آن را در افکار عمومی به ویژه فضای مجازی استارت زد. بسیاری علت این موضوع را بازی جدید شهرداری برای تحت فشار قرار دادن دولت دانستند و هشتک جدید #ترافیک - سیاسی-شهر تهران در فضای ایجاد شد.


ورود به بازی باخت - باخت

این ادعا واکنش‌های بسیاری در پی داشت و ازجمله معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به این موضوع گفت:«هر مساله تخصصی که از بعد علمی خود خارج شده و با هشتک‌ها‌ و برچسب‌ها‌ی اغوا‌کننده، افکار عمومی را در جهت اهداف سیاسی جریان‌ها‌ی مختلف به بازی بگیرد در نهایت شهر و جامعه را وارد یک بازی باخت‌- باخت خواهد کرد.»


دفاع مهماندار در جلسه شورا

سه‌شنبه گذشته و در جلسه علنی شورای شهر تهران هم بحث‌های ترافیکی با حضور سردار مهماندار، رییس ‌پلیس جدید تهران مطرح شد و از اعضای شورای شهر هم انتقادات زیادی را متوجه پلیس راهور کردند ازجمله اینکه از زمان تغییر رییس ‌پلیس راهور تهران، ترافیک هم افزایش یافته است. سردار مهماندار هم در دفاع از خود گفت:«یعنی می‌گویید از زمانی که من رییس ‌پلیس شده‌ام به مردم گفته‌اند که خودروهای شخصی خود را بیشتر از قبل به خیابان بیاورید؟»


ترجیح می‌دهم، اظهارنظری نکنم

سردار تیمور حسینی، رییس سابق پلیس راهور تهران بزرگ نیز در واکنش به این ادعاها گفت: در پاسخ به این مساله از قول من تنها یک جمله بنویسید «ترجیح می‌دهم در این خصوص اظهارنظری نکنم.»

اما حافظی نیز بیکار ننشست و با برگزاری نشست خبری از صحبت‌های خود دفاع کرد. وی درباره فشار قالیباف برای تغییر فرمانده پلیس راهور تهران به قانون الحاق سه تبصره‌یی اشاره کرد و گفت: این قانون در سال 69 به تصویب رسیده و در تبصره‌های مختلف آن مقرر شده، نیروی انتظامی در حوزه تهران بزرگ با شهرداری هماهنگ باشد. حافظی با اشاره به تبصره 3 این قانون به نظر شهرداری درباره عزل و نصب رییس پلیس راهور اشاره کرد و گفت: براساس ماده 10 این قانون نیز انتصاب و عزل رییس پلیس راهور توسط فرمانده ناجا با هماهنگی شهرداری صورت می‌گیرد که در صورت اختلاف نظر، تصمیم وزیر کشور ملاک عمل قرار می‌گیرد. حافظی با بیان اینکه نیروی انتظامی عنوان کرد که ساختار ناجا مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد، گفت: براساس قانون پلیس راهور باید با هماهنگی شهرداری اقداماتی انجام دهد و موضع‌گیری دوستان از چارچوب تعاریف قانونی خارج است.


تاکید بر فشار قالیباف بر تغییر فرمانده راهور تهران

حافظی در مورد کلمه فشار قالیباف به فرمانده ناجا نیز گفت: در مورد استفاده از کلمه فشار باز هم بر این موضوع اصرار دارم که براساس فشار قالیباف این اتفاق رخ داده و خود آقایان نیز می‌دانند و اگر نیاز باشد از آنجا که مسوولان نیروی انتظامی در جلساتشان عنوان کردند که حق شکایت را برای خود محفوظ می‌دانند در مراجع قانونی عدله خود را عنوان می‌کنند. وی ادامه داد: کاملا مشخص است که براساس قانون باید اختلاف پلیس راهور و شهرداری از طریق وزارت کشور حل شود که ظاهرا در اجرای طرح LEZ که می‌توانست گامی در کاهش آلودگی‌ها باشد، اختلافی صورت گرفته که این مساله می‌توانست با تفاهم حل و فصل شود. ظاهرا اختلافی نبوده و پلیس نیز همراهی لازم را داشته اما انتظار داشتیم به جای قلع و قمع و برخورد قهری با برگزاری جلسات، اختلافات رفع شود چراکه بحث‌های کارشناسی با جلسات و صحبت مرتفع می‌شود نه با برخورد قهری و حرکات انتحاری! البته صحبت‌های حافظی در مورد عزل رییس پلیس راهور تهران ضد و نقیض بود. وی از یک سو از نبود اختلافات گفت و از سوی دیگر از برخورد قهری و قلمع و قهر گلایه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه