تهران جزو 5 شهر خطرناک دنیا
رییس بخش زلزلهشناسی راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تهران جزو 5 شهر بزرگ دنیاست که خطر زندگی در آن بسیار بالاست، گفت: زلزله، فروریزش، انفجار لولههای گاز و... ازجمله خطراتی است که جان مردم تهران را تهدید میکند و با توجه به اینکه تراکم جمعیتی در تهران بالاست ممکن است، میزان خسارات و تلفات بسیار بالا شود.
به گزارش ایلنا، علی بیتاللهی درباره فروریزشهای اخیر در شهر تهران اظهار کرد: موضوع بسیار مهم در حفاریهای مترو داشتن اطلاعات مسیر است.
وی ادامه داد: حفاریهای مترو تا عمق 20متر انجام میشود و لولههای آب و خطوط گاز در عمق 2متری است حال اینکه با توجه به گسسته بودن خاک تهران در حفاریها، امکان ریزش وجود دارد که این المانهای سطحی مانند لولههای آب و گاز را تحت تاثیر قرار میدهد. رییس بخش زلزلهشناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وجود 51 هزار حلقه قنوات در تهران گفت: نکته مهم این است که رشته قناتهای زیادی در تهران وجود دارد که 51 هزار حلقه آن شناخته شده و به همین نسبت ممکن است قناتهای ناشناخته زیر زمین تهران وجود داشته باشد.
بیتاللهی با بیان اینکه بیش از 600 کیلومتر رشته اصلی قنوات در تهران وجود دارد، گفت: این رشته قنوات در اقصا نقاط شهر تهران از جنوب تا شمال به صورت رگههای آب وجود دارد که در گذشته این رگههای آب به سمت باغات هدایت میشدهاند.
وی افزود: حال جای این باغات در تهران را ساختمانها گرفتهاند و در این اراضی ساخت و ساز انجام شده اما این قناتها بلاتکلیف باقی ماندهاند. در ساختمانسازی و گودبرداریها وقتی جلو این رگههای آب گرفته میشود این قناتها سعی میکنند، راهشان را باز کنند و خاک تهران هم بسیار گسسته است بنابراین، این فرآیند خاک تهران را ضعیف میکند و میبینیم که این روزها چندین فروریزش در خیابانهای تهران رخ داده است.
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه علت بسیاری از این فروریزشها به دلیل آبهای زیرسطحی است، گفت: این آبهای زیرسطحی خاک را میشویند و حفرههای زیرزمینی ایجاد میکنند که به تدریج این حفرهها بزرگ میشوند و فروریزش میکنند و به مرحلهیی میرسند که باعث فروریزشهای عمیق در خیابانهای تهران میشوند.
بیتاللهی با اشاره به پروژههای متعدد مترو در سطح شهر تهران اظهار کرد: به طور قطع اگر بتوانیم تمهیدات و اقدامات مهندسی انجام دهیم، میتوانیم جلو بسیاری از این حوادث و خسارات را بگیریم.
وی افزود: با شرکت مترو مذاکراتی داشتیم و جلسات هماندیشی برگزار شده و قرار بر این است که کمیته ویژهیی برای حفاری مترو و کمیته ویژهیی برای گودبرداریها با حضور مدیران مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و شهرداری تشکیل شود.
وی با اشاره به گودبرداریها و حفاریهای خطرناک در سطح تهران گفت: حفاریهای بیش از 20متر جزو حفاریهای خطرناک هستند حال اینکه در شهر تهران حفاریهایی تا عمق 70متر هم انجام شده است و روی گسلهای تهران هم پروژههای اینچنینی بسیاری انجام شده که نیاز به تمهیدات ویژه دارند.
رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: با این شرایط تهران جزو 5 شهر بزرگ دنیاست که خطر زندگی در آن بسیار بالاست. پیش از این بهرام عکاشه، پدر علم زلزلهشناسی کشور در گفتوگویی با «تعادل» با تاکید بر اینکه خطر زلزله در تهران جدی است، آسیبهای زلزله در جنوب تهران را بیشتر از دیگر نقاط دانسته و گفته بود: قطعا هنگام وقوع زلزله، جنوب تهران به دلیل داشتن بافت فرسوده و فشرده و نیز باریک بودن خیابانها و معابر، آسیب بیشتری متحمل میشود. در شمال تهران ساختمانها از مقاومت بیشتری برخوردارند و خاک زمین سفت است. درحالی که خاک جنوب تهران نرم و سست است. علاوه بر این مغارها و حفرههایی که زیر تهران وجود دارد بر ناپایداری ساختمانهای جنوب شهر تهران میافزاید. چنانچه زلزلهیی اتفاق بیفتد این مغارها و فضاهای خالی تخریب را شدت میبخشند.
به گفته وی، تهران تقریبا در برابر همه حوادث آسیبپذیر است چراکه مشخصههای آسیبپذیری در تهران زیاد است. تراکم جمعیت بالا، وجود گسلها و نیز مسیلهای متعدد، میزان بالای بافت فرسوده و نیز وجود زیرساختهای حیاتی فرسوده و قدیمی باعث شده تا تهران به عنوان یکی از آسیبپذیرترین شهرها در برابر حوادث به خصوص زلزله شناخته شود.
یکی از نکات مهم هنگام وقوع زلزله سرعت در اطلاعرسانی است که به گفته این استاد دانشگاه در این زمینه نیز بسیار ضعیف هستیم. با توجه به اینکه مراکز بزرگ زلزلهشناسی داخلی و خارجی هشدارهای فراوانی درخصوص زلزله تهران و فاجعه احتمالی آن دادهاند بنابراین به نظر میرسد، تعلل در این خصوص جایز نیست و مدیران شهر و مسوولان باید وارد عمل شده و با ارائه راهکارهای علمی و عملی تهران را برای مقابله با زلزله آماده کنند.