سیستم پولی و مالی شبکه بانکی ایران شفاف و روشن است

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۹۸


رییس کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری کشور می‌گوید: سیستم پولی و مالی ایران از گذشته دور به لحاظ تکنیکی و عملی سیستمی شفاف و روشن بوده است.

کوروش پرویزیان در جلسه ادواری روسای ادارات مبارزه با پولشویی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور افزود: در برخی کشورها جابه‌جایی و نقل و انتقال پول‌های کثیف برای گروه‌های تروریستی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالی که شاهد هستیم بسیاری از کشورهای مختلف به لحاظ کاری و اداری، رفتار و برخورد و تعاریف شرایط نامناسب‌تری دارند اما در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی شرایط آنها بهتر است.

مدیرعامل بانک پارسیان با تاکید بر اینکه ما به لحاظ تعاریف، مفاهیم آرمانی و برخی مولفه‌های حاکم تفاوت‌هایی با دیگر کشورها داریم، از روسای ادارات مبارزه با پولشویی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور خواست که به عنوان متخصصان این حوزه، این موضوعات را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. به گفته پرویزیان در سیستم بانکی سوییس که به مهد بانکداری شناخته شده است، گاه حساب‌های بدون نام و حتی حساب‌هایی به شکل تراستی وجود دارد اما برای ایران که فقط در زمان تحریم‌ها از حساب‌های تراستی استفاده کرده، شرایط متفاوتی درنظر گرفته می‌شود.

تراستی مالک واقعی و قانونی اموال است؛ او حتی می‌تواند اموال را بفروشد یا ببخشد. با این حال مالکیت او بر اموال مورد تراست کامل و مطلق نیست؛ این اموال توسط طلبکاران او قابل توقیف نیست و به ورثه او هم به ارث نمی‌رسد.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: ما در یک ساختار بانکی خیلی مشخص کار می‌کنیم که عمده موضوعات بر اساس بند (ب) ماده 30 قانون پولی بانکی کشور به شورای پول و اعتبار واگذار شده تا وظایف بانک‌ها را روشن کند و در این راستا تقریبا چارچوب‌ها همگی روشن است.

وی با برشمردن قوانین موجود در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور اظهار داشت: خوشبختانه مقررات بنیادینی که مربوط به مجلس است نیز در این حوزه اعلام شده و ساختار و تشکیلات رسمی اعم از وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور، بانک مرکزی و نهادهای اصلی نیز از مقررات بنیادین برخوردار بوده و به خوبی عمل می‌کنند و نگران کردن موسسات مالی از ریسک ناشی از این پدیده یک موضوع غیرمنصفانه است.

پرویزیان با بیان اینکه در مجمع جهانی اقتصاد و بانک جهانی هفت شاخص را به عنوان شاخص‌های ترکیبی کارآیی نهادی ذکر می‌کنند، افزود: در این مجامع کیفیت قوانین را نیز به عنوان یک شاخص می‌پذیرند و اجازه می‌دهند، کشورها متناسب با شرایط خودشان قانونگذاری کنند و این موضوع پذیرفته شده است.

پرویزیان ادامه داد: اما در عمل وقتی در ارتباط با این نوع مجامع قرار می‌گیریم، مشکلات ناشی از فضای بیرونی وجود دارد و با توجه به فضای به وجود آمده به گونه دیگری رفتار می‌شود و ما نیز باید به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی ایران به این موضوع توجه کنیم.

وی تصریح کرد: در برخی گزارش‌ها مانند گزارش‌های اقتصادی و پول‌های نامشروع ناشی از قاچاق موادمخدر، انسان و سلاح که در حقیقت فضای عمده برخی کشورها را تشکیل می‌دهند، موضوعاتی است که دردسر ایجاد خواهند کرد و این موضوع مراقبت و دقت از جانب همه ما را می‌طلبد تا برخورد و موضع درستی داشته باشیم.

پرویزیان با اشاره به جریان‌سازی اروپاییان در برابر پیچیدگی مقررات ناظر بر فعالیت بانکی گفت: هزینه‌های مربوط به وضع مقررات بالا رفته و کیفیت کارهای اجرایی، عملی و سادگی که معمولا مشتریان دنبال آن هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: برای نمونه در ارتباط با بحث مالیاتی که اروپاییان به امریکا می‌دهند، نزدیک به 26میلیارد یورو برای رسیدگی به این موضوع پرداخت می‌شود در صورتی که هزینه‌های ناشی از جمع‌آوری اطلاعات و شبکه‌سازی سیستم‌های آنها عدد فوق‌العاده بالاتری است.

مشاهده صفحات روزنامه