جا ماندن بورس تهران از فرابورس در بازدهی

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۱۸

گروه بورس

دیروز شاخص کل بازار سهام با رشد 39واحدی، روند درجا زدن خود را تکرار کرد. توقف نمادهای بورسی طی دو روز اخیر، به سد محکمی برای رشد شاخص بازار تبدیل شد. در روزهایی که انتظار می‌رفت، همزمان با انتشار صورت‌های امیدوارکننده برخی شرکت‌ها، روند دادوستدهای بورس بهبود یابد، اما توقف نمادهای بورسی در روزهای اخیر، مانع از تداوم روند رو به رشد بازار شد.

به گزارش «تعادل»، دیروز برای چندمین‌بار در سال جاری، ارزش معاملات فرابورس از بورس تهران پیشی گرفت. بررسی‌ها از دوره‌های اخیر نشان می‌دهد که ‌هم‌اکنون فرابورس با شتابی بیشتر از بورس تهران در حال پیشروی است اما آیا فرابورس ایران می‌تواند در بلندمدت جذاب‌تر از بورس تهران باقی بماند؟ پاسخ به این سوال در مقطع فعلی و با مقایسه ارزش بازار 321هزار میلیاردی بورس در مقایسه با ارزش بازار 54هزار میلیارد تومانی فرابورس، قطعا منفی خواهد بود؛ هرچند بازدهی 6 ماهه گذشته فرابورس با رقم 6.17درصدی نسبت به بازدهی بورس تهران با رقم منفی 0.39درصدی بهتر است، اما اگر همین روند ادامه یابد، فرابورس پتانسیل‌های زیادی برای تصاحب جایگاه کنونی بازار سهام دارد.


اختلاف 9 میلیاردی بورس و فرابورس

به گزارش «تعادل»، در دو روز گذشته، لیدرهای بازار به‌دلیل اعلام تعدیل‌های مثبت بالاتر از 20درصد، متوقف شدند و تا زمان شفاف‌سازی صورت‌های مالی خود از پیش‌بینی درآمدهای سال آینده، مجالی برای بازگشایی نخواهند داشت. از این رو فرابورس ایران دیروز بیشتر مورد توجه معامله‌گران خرد بازار سرمایه بود به‌طوری‌که شاخص فرابورس ایران، طی معاملات روز گذشته توانست شاخص کل خود را تا حدود 14واحد ارتقا دهد و با ارزش 169میلیارد تومانی معاملات دیروز خود، 9 میلیارد تومان از ارزش معاملات بورس تهران پیشی بگیرد.

پیشی گرفتن ارزش معاملات فرابورس ایران از بورس تهران، حکایت از وضعیت کلی ارکان بازار سرمایه دارد. چرایی افزایش معاملات فرابورس از بورس تهران، از دو منظر قابل بررسی است؛ نخست اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد از حدود 130 نماد متوقف شده در بازار سرمایه، تنها 35 نماد متعلق به فرابورس ایران است و مابقی دیگر به بازار سهام اختصاص دارد. این اختلاف فاحش در تعداد نمادهای بسته شده، حکایت از آن دارد که نسبت شرکت‌های فعال در فرابورس، بیشتر از شرکت‌های حاضر در بورس تهران است که این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌های فرابورسی تعامل بیشتری با ناشران و نهاد ناظر نسبت به بورس تهران دارند. از منظری دیگر، فرابورس ایران بهتر از بورس تهران توانسته، شرکت‌های تحت نظارت خود را کنترل و مدیریت کند.

دومین عاملی که موجب شده تا ارزش معاملات فرابورس از بازار سهام بیشتر شود، تنوع و گسترش اوراق بدهی در بازار فرابورس است. در دوره‌های اخیر ریسک‌های غیرسیستماتیک و وجود برخی نارسایی‌های زیرساختی بازار سهام، موجب شد تا شاخص بازار با افت زیادی روبه‌رو شوند. ریزش ارزش سهام بسیاری از نمادها ازجمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها، موجب کاهش دارایی‌های سهامداران شد. از این رو سرمایه‌گذاران در این برهه ترجیح دادند تا دارایی‌های خود را در بازاری کم‌ریسک‌تر سرمایه‌گذاری کنند. بازار اوراق و اسناد خزانه، برای آنها فرصت جدیدی بود که بدون تحمل هرگونه ریسکی، بتوانند به سود مطلوب خود دست یابند. مجموعه این عوامل موجب شد تا به تدریج بازار سهام از رونق دوره‌های پیشین خود فاصله بگیرد و با کاهش شدید نقدینگی روبه‌رو شود. هر چند در روزهای اخیر و با توجه به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها از آینده مالی خود و همچنین کاهش ریسک‌های غیرسیستماتیک، بیشتر سهامداران ترغیب شدند تا دوباره به بورس تهران بازگردند اما توقف نمادها در روزهای گذشته، این خوش‌بینی را از سهامداران حداقل در بازه زمانی کوتاه‌مدتی گرفت و دوباره معاملات کم‌رمق و بی‌جان، بازار سهام را درنوردید.


رشد 39 واحدی شاخص تدپیکس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 2 اسفندماه 95 با افزایش 39 واحدی به رقم 77 هزار و 698واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن با افزایش 41 واحدی به عدد 15هزار و 760 واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 41واحدی به عدد 85 هزار و 138 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 37 واحدی به رقم 55 هزار و 44 واحد رضایت داد که شاخص بازار دوم با افزایش 452 واحدی به عدد 165 هزار و 959واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش 14 واحدی روی رقم 864واحد ایستاد.

براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 52واحد، همراه اول با 21 واحد و پتروشیمی جم با 19واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد خوزستان با 39واحد، مخابرات ایران با 18 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 16 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 160میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 649 میلیون و 664 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 50 هزار و 172 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های بانک تجارت مواد اولیه دارویی البرز بالک، حق‌تقدم خرید سهام پارس خودرو، آلومراد، حمل‌ونقل پتروشیمی، حمل‌ونقل کوکا، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان، سیمان بجنورد، سیمان سفید نی‌ریز، شکر، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سیمان هرمزگان، داروسازی سبحان انکولوژی و حق‌تقدم خرید سهام آن و پتروشیمی زاگرس ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، دارویی و بهداشتی لقمان، صنعتی پارس مینو، محورسازان ایران‌خودرو و فرآورده‌های غذایی چهارمحال متوقف شدند.


رشد 14 واحدی آیفکس

فرابورس دیروز را با 14 واحد رشد معادل 1.75درصد به پایان رساند. بدین‌ترتیب در ارتفاع 864واحدی ایستاد و نماد «زاگرس» متعلق به شرکت پتروشیمی زاگرس که دیروز بازگشایی شد، بیشترین تاثیر را در صعود آیفکس بر جای گذاشت. پس از آن نمادهای «مارون» و «شاوان» تا سقف 3.5 واحد اثر مثبت بر شاخص داشته و مانع از افت آن شدند.

تابلو تسهیلات مسکن، معاملات دیروز را با دادوستد افزون بر 88هزار ورقه به ارزش بالغ بر 6.6 میلیارد تومان پشت‌سر گذاشت؛ همچنین در حالی که دیروز همه اوراق تسهیلات مسکن تا سقف 4درصدی با افت قیمتی مواجه شدند، تنها امتیاز تسهیلات مسکن آبان93 و تسه خرداد 94 کمتر از نیم‌ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند.

بازارهای 6گانه فرابورس ایران در دومین روز معاملاتی اسفندماه میزبان دادوستد بیش از 153میلیون ورقه در 23 هزار و 431 نوبت معاملاتی بودند که این حجم از مبادلات، ارزشی بالغ بر 162میلیارد تومان را رقم زد. نتیجه معاملات دیروز در بازار سهام نیز دادوستد نزدیک به 83میلیون سهمی به ارزش بالغ بر 38.8 میلیارد تومان بود که نماد «سبزوا» متعلق به سیمان لار سبزوار به بیشترین حجم و نماد «زاگرس» به بیشترین ارزش معاملاتی در این بازار دست یافت.

در ادامه نمادهای «غشهداب» و «شاوان» رتبه‌های دوم را به لحاظ حجم و ارزش در بازار سهام به دست آوردند. همچنین عنوان بیشترین افزایش قیمت به نام نمادهای «زاگرس»، «اپرداز»، «ساینا» و «زنگان» به ثبت رسید و نمادهای «غمینو» و «بکهنوج» نیز بیشترین کاهش قیمتی را در میان نمادهای فرابورسی به خود دیدند.

در روز جاری علاوه بر نماد «زاگرس» شاهد بازگشایی «دسانکو» و «دبالک» نیز بودیم و نماد «قچار» متعلق به شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1396 و وقوع تغییرات با اهمیت در این اطلاعات، متوقف شد.

نگاهی به بازار اوراق با درآمد ثابت هم نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 97میلیارد تومان در این بازار مورد معامله قرار گرفته و اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم با دادوستد نزدیک به 135 هزار ورقه به ارزش حدود 12میلیارد تومان، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز میزبان نقل‌وانتقال بیش از 22 هزار سهم به ارزش افزون بر 100میلیون تومان در میانه این هفته معاملاتی بود.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز دوشنبه 2 اسفند ماه میزبان عرضه 261هزار تن گندم خوراکی استان‌های ایلام، کردستان، فارس، سمنان، خوزستان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، البرز و اردبیل بود. علاوه بر این 300تن روغن، 2 هزار تن شکر سفید و 25 هزار تن گندم دوروم نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین 14 هزار و 343 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و 675تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی نیز در این تالار عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران میزبان عرضه 67 هزار و 170 تن انواع مواد پلیمری، قیر، گوگرد، لوب‌کات، وکیوم‌باتوم و سلاپس واکس بود.

همچنین در این روز 5 هزار تن قیر و 500 تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی عرضه شد. در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز 220تن سبد میلگرد شرکت صنایع فولاد هیربد زرندیه و 10 کیلوگرم شمش طلای زر معدن اختران روی میز عرضه قرار گرفت. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 5 دوز مواد ژنی گاو و 42هزار قطعه جوجه یک روزه را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه