تظاهرات فرانسوی‌ها علیه فساد نامزدهای انتخابات

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۲۶

گروه جهان

مردم فرانسه در اعتراض به فساد برخی نامزدهای انتخابات 2017 ریاست‌جمهوری این کشور از جمله اتهاماتی که به فرانسوا فیون و مارین لوپن درخصوص ایجاد مشاغل ساختگی مطرح شده است، عصر روز یک‌شنبه در چندین شهر به‌ویژه پاریس و تولوز تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات در فضایی آرام و در واکنش به درخواستی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، برپا شد. در این تظاهرات پلاکاردهایی با مضمون «فیون در زندان، فساد سم است» و «قدرت بدون سرمشق وجود ندارد: فیون 18نوامبر 2016» توسط تظاهرکنندگانی که به گفته پلیس تعداد آنها به 700 نفر می‌رسید تا میدان جمهوری پاریس حمل شدند. این تظاهرکنندگان برخی اتهام‌ها مبنی بر ایجاد مشاغل ساختگی توسط فیون، نامزد احزاب راست و میانه فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017، برای همسر و دو فرزندش را نشانه گرفته بودند. مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی و نامزد این حزب در انتخابات 2017 ریاست‌جمهوری فرانسه نیز مظنون به ایجاد مشاغل ساختگی برای محافظ خود به عنوان دستیار پارلمان اروپاست.

علاوه بر پاریس، در تولوز نیز حدود 200 تظاهرکننده با حمل پلاکاردهایی با مضمون «فرانسوا، یک‌میلیون ما را بازگردان» یا «شغل ساختی برای همه»، در میدان کاپیتول شعارهایی همچون «نه به فساد» سر دادند. همچنین در منطقه «سن-امر» واقع در «پا-دو-کاله» نیز طوماری روی دیوار نصب شده بود تا همگان بتوانند شکایت خود را از فساد، ثبت کنند. در لیون نیز تظاهراتی با همین هدف برگزار و مقرر شد که یک‌شنبه هفته آتی نیز تظاهرات جدیدی با همین هدف تکرار شود.

طبق نتایج نظرسنجی موسسه «ایفوپ» فرانسه، 65درصد از مردم این کشور با ادامه نامزدی فرانسوا فیون جمهوری‌خواه در انتخابات 2017 موافق نیستند. این نتایج درحالی منتشر شد که فیون بر حضورش تا پایان انتخابات تاکید کرد و گفت که هرگز از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری نمی‌کند. پیش از افشاگری‌های مالی علیه فیون و همسرش پنه لوپه فیون، وی در نظرسنجی‌ رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پیشتاز بود. در سوی دیگر کارزار، مارین لوپن از جبهه ملی هم متهم شده که برای محافظ خود در پارلمان اروپا شغل ساختگی ایجاد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه