امکان رصد کامیون‌‌‌های بدون‌ بارنامه و حامل قاچاق

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۵۷

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با اشاره به امکان استفاده از سیستم توزین در حرکت برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: این سیستم در محورهایی نظیر قم-‌کاشان راه‌اندازی شد و فعلا در ۷ محور دیگر هم نصب خواهیم کرد و تا سال دیگر همه شبکه شریانی به این سیستم کنترلی مجهز می‌شود. به گزارش فارس، شهرام آدم‌نژاد درباره اجرای سیستم توزین ناوگان حمل بار جاده‌یی (WIM) و تاثیر آن در کاهش قاچاق کالا اظهار کرد: ‌این سیستم در گام اول به عنوان مبارزه با قاچاق کالا اجرا نشد، ‌اما در گام‌های بعدی می‌تواند برای مبارزه با قاچاق کالا هم‌ استفاده ‌شود.

وی ‌با اشاره به اینکه این سیستم در قالب سامانه جریمه هوشمند است، اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم ساختار را کنترل کنیم باید چند ویژگی‌ دنبال شود و مواردی را رعایت کنیم که یکی از آنها داکیومنت‌ها (پرونده‌ها) است، باید مستندات را شفاف و در دسترس داشته باشیم، قطعا اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود دستگاه‌های ناظر دیگر‌ برای ‌مبارزه با قاچاق هم می‌توانند از آن استفاده کنند، اما فعلا سیستم مد نظر ما فقط مربوط به بخش بارنامه است. معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی در تشریح عملکرد سیستم بیان کرد: کامیونی که از روی این سیستم عبور می‌کند از نظر دارا بودن بار شناسایی می‌شود اگر بار داشت از طریق سیستم مرکزی و بر خط صدور بارنامه، چک می‌شود در صورتی که بارنامه نداشته باشد به سیستم جریمه پلیس راهور متصل و جریمه صادر می‌شود.

آدم‌نژاد گفت: علاوه بر جریمه پلیس، در این سیستم دو اتفاق دیگر هم رخ می‌دهد اول آنکه در بخشی از این تخلفات، ‌در قالب کمیسیون ماده 11 با رانندگان متخلف برخورد می‌شود و در ‌گام بعد‌ ارگان‌های ناظر بر قاچاق می‌توانند از طریق این سیستم، ماشین‌هایی را که بارنامه ندارند با ظن قاچاق بودن بار و کالا ردگیری و کنترل کنند.

مشاهده صفحات روزنامه