جامعه

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۷۵

پزشک خانواده شهری تداوم یابد

ایسنا نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تحول در رهبری نظام سلامت و تداوم طرح پزشک خانواده شهری شد. مسعود پزشکیان در جلسه بررسی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در ساری از زحمات ستاد اجرایی برنامه در استان و رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اجرای طرح تحول سلامت تشکر و قدردانی کرد و گفت: استان مازندران در اجرای طرح پزشک خانواده در کشور پیشرو است. دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گسترش فضاهای ارائه خدمت، بازسازی مراکز و اجرای برنامه‌ها در سطوح اول جهت ارائه خدمت و کنترل بیماری‌ها و مراقبت اقدامات اساسی انجام داده است که قابل تقدیر است. او ادامه داد: اگر مکانیسم پرداخت، تجمیع و تخصیص منابع درست دیده شود و پرداخت‌ها به موقع صورت گیرد می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بیشتر این برنامه باشیم. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سطوح بعدی طرح پزشک خانواده باید شکل بگیرد، گفت: اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تحول در رهبری نظام سلامت به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیارات لازم در چارچوب قانون بدهد، دانشگاه‌های می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی در پیشبرد اهداف سلامت مردم استان موثر باشند.


پرداخت عیدی تامین اجتماعی از ١٧ اسفند

مهر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان از ١٧ اسفند در طول یک هفته به حساب آنان واریز می‌شود. سیدتقی نوربخش با بیان اینکه عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی براساس قانون مبلغ ٧٧٠ هزار ٥٠٠ تومان خواهد بود گفت: برای پرداخت عیدی به حدود ٣ میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش اعتباری بالغ بر یک هزار و ٧٥٠ میلیارد تومان اختصاص یافته است. او افزود: با توجه به اجرای برنامه پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان از سال گذشته، عیدی مستمری‌بگیران به نحوی پرداخت می‌شود تا آن دسته از مستمری‌بگیران که حقوق خود را در اواخر ماه دریافت می‌کنند؛ زودتر به حساب‌شان واریز شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین از تصویب بودجه سال ٩٦ این سازمان خبر داد و گفت: بودجه ٨٨ هزار میلیارد و ٤٤١ میلیون تومانی سال آینده تامین اجتماعی به تصویب هیات‌مدیره این سازمان رسیده است. در سال آینده ٥٢ هزار و ٣٩٦میلیارد تومان به مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و براساس دستور ریاست محترم جمهوری مطابق با روال سال جاری، هزینه بخش درمان سازمان نیز در حساب جداگانه‌یی نگهداری خواهد شد.


آموزش و پرورش کنکور‌زده

ایسنا معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش کشور به‌شدت کنکور زده است گفت: مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش و دغدغه اولیای دانش‌آموزان نیز در مساله کنکور خلاصه شده است در حالی که ما باید دانش‌آموزان را برای زندگی کردن و مهارت‌آموزی پرورش داده و تربیت کنیم. ابراهیم سحرخیز ادامه داد: به دلیل اینکه بحث اقتصاد مقاومتی موضوعی نوپاست و طی سال اخیر از سوی رهبری مطرح شده آمار و اطلاعات دقیقی درخصوص میزان آموزش معلمین و دانش‌آموزان درراستای اقتصاد مقاومتی در دست ندارم که بتوان به‌طور دقیق گفت چه میزان دوره برای این دو قشر گذاشته شده است. در تولید محتوای کتاب‌های درسی به این امر پرداخته شده زیرا ما معتقدیم باید فرهنگسازی عمیق‌تری علاوه بر دوره‌های آموزشی در این خصوص داشته باشیم. سحرخیز گفت: متاسفانه آموزش و پرورش کشور ما به‌شدت کنکور زده است و به‌عبارت دیگر مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش و دغدغه اولیای دانش‌آموزان نیز در مساله کنکور خلاصه شده است در حالی که ما باید دانش‌آموزان را برای زندگی کردن و مهارت‌آموزی پرورش داده و تربیت کنیم.


بانک داده زنان در خدمت توزیع عادلانه منابع

ایرنا دبیر کارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: دولت با خوداظهاری زنان توانمند در سامانه بانک اطلاعاتی بانوان، می‌تواند گام‌های جدی برای شناسایی این قشر، جهت تحقق دسترسی عادلانه زنان به فرصت‌ها و منابع بردارد. زهره آشتیانی افزود: دسترسی برابر و عادلانه به فرصت‌ها میان زنان و مردان یکی از مسائلی است که منجر به توسعه پایدار می‌شود و در این مسیر به‌طور قطع شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زنان توانمند می‌تواند بستر را برای دستیابی آنان به فرصت‌های برابر فراهم کند. اما آنچه مشهود است این است که عدم خودباوری زنان نسبت به توانمندی‌های خود در مواردی موجب می‌شود تا آنها در فضایی مردسالارانه از دستیابی به فرصت‌های مناسب باز بمانند. آشتیانی اضافه کرد: بانک اطلاعات زنان موفق ایران در دولت اصلاحات با پیگیری مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به صورت کتابچه‌یی با عنوان «قدس ایران» منتشر شد و انتظار می‌رفت که در دولت‌های بعدی نیز این اقدام استمرار یابد؛ ولی صرفا شاهد گردآوری بانک‌های اطلاعاتی زنان در میان گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به صورت پراکنده و در مقیاس کوچک بودیم که باز هم مانع از حضور زنان توانمند در عرصه شد و هیچ گام موثری برای این رویداد برداشته نشد.


آخرین وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده

ایلنا بابک عشرتی، رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت درخصوص وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده گفت: از برخی مناطق سیل‌زده به صورت حضوری بازدید داشته‌‌ایم و در برخی مناطق هم نمایندگان ما حضور پیدا کردند. با توجه به بازدید ما و گزارش‌های به دست آمده در هیچ کدام از مناطق سیل زده گزارشی مبنی بر انتقال بیماری از طریق مصرف آب آشامیدنی و غذا به ما داده نشده است. او با اشاره به گزارش‌ بیماری‌های منتقله از آب در سال جاری افزود: در سال جاری گزارشی مبنی بر اینکه فردی بر اثر آب آشامیدنی بیمار شده باشد به ما نرسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر