15هزار انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای تهران

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۱۷

گروه انرژی| در چند سال گذشته، ویلاسازی در حاشیه تهران به ‌شدت رشد کرد. طبقه متمول برای گذران تعطیلات خود به روستاهای اطراف تهران هجوم برده و اقدام به ساخت و ساز ویلاهایی کردند که اغلب از آب و برق مجانی استفاده می‌کنند. آنها بخش زیادی از انشعابات غیرمجاز آب که مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران آن را یکی از 2عامل هدررفت شبکه در این منطقه می‌داند به خود اختصاص می‌دهند. اکنون طبق آخرین آمار 15هزار انشعاب غیرمجاز در بخش روستایی تهران شناسایی شده است. انشعاب‌هایی که شرکت آبفار به دنبال تبدیل آنها به انشعاب مجاز است. این بخشی از صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی در نشست روز گذشته است. مشروح صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.

عمق چاه‌هایی که برای رسیدن به آب در یک نقطه مشابه از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی ایران حفر می‌شود در طول 3سال 100متر افزایش یافته است. این خبری است که دیروز رضا پوررجب، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی تهران در نشست خبری خود بیان کرده و آن را «زنگ خطری» برای سال‌های آینده توصیف کرد. رضا پوررجب، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران صبح دیروز با اشاره به اینکه با هماهنگی فرمانداری شهرستان‌های استان و تلاش آبفای روستایی و حمایت حاکمیت عملکرد خوبی را طی دو سال گذشته ارائه دادیم، اظهار کرد: درحال حاضر رضایت بالایی بین مشترکین روستایی استان وجود دارد. وی با اشاره به اینکه اقدامات عمرانی آبفای روستایی در گذشته یکی از چالش‌های ما بوده است، تصریح کرد: درحال حاضر از 716روستای کل استان 400روستا(600 هزار نفر) تحت پوشش آبفای روستایی قرار دارد و امسال توانستیم 10روستا را نیز از دهیاران تحویل گرفته و تحت پوشش خود قرار دهیم و سال آینده نیز حدود 11هزار نفر از جمعیت روستایی تحت پوشش آبفای قرار می‌گیرد.پوررجب با اشاره به اینکه در سال 93 معادل 76درصد شبکه آب تحت پوشش آبفای روستایی قرار داشت، گفت: این رقم در سال جاری به 86 درصد رسیده است. ضمن اینکه ما توانستیم شاخص‌های تحت پوشش برخی روستاها را از سطح 2 به سطح یک ارتقا دهیم و تا پایان برنامه ششم نیز 100درصد جمعیت روستایی تحت پوشش ما قرار خواهند گرفت. مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با بیان اینکه تنها استانی که در روستاهای آن آبرسانی سیار صورت نمی‌گیرد، تهران است، افزود: ما با 776روستا ارتباط نزدیک داشته و هر جا مشکلی وجود دارد، حل می‌کنیم حتی روستاهایی نیز که تحت پوشش ما قرار ندارند، کلرزنی آب را ما انجام می‌دهیم. او در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع پرداخت که مطالعات آبرسانی 400روستا تا افق 1425 انجام شده و در همین زمینه مهندسی مجدد در برخی از مجتمع‌های آبرسانی صورت گرفته است.

ادامه از صفحه اول|

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی و تاثیر آن بر عمیق شدن چاه‌ها تصریح کرد: تا 2سال پیش با حفر 150متر به آب می‌رسیدیم اما اکنون سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته به طوری که باید به طور متوسط 250متر حفاری داشته باشیم تا به آب برسیم. یعنی سطح ایستایی آب در جنوب استان تهران پایین رفته و این زنگ خطری برای سال‌های آینده است.

یکی دیگر از مشکلات آبرسانی روستایی تهران در گذشته، نبود مخازن ذخیره آب بر حسب تعداد خانوار و انشعاب بوده است. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران در این زمینه اظهار کرد:«به دلیل وجود این نقیصه با قطع برق تامین آب روستا نیز با مشکل مواجه می‌شد اما اکنون توانستیم که 12هزار و 400متر مکعب مخازن زمینی و هوایی طی دو سال احداث کنیم همچنین 64 حلقه چاه حفاری کرده‌ایم و 10حلقه چاه را نیز از مدار خارج کردیم.»

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی 50 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار کرده‌ایم، گفت: با این رقم بودجه 13مجتمع احداث کردیم که از این تعداد 8 مجتمع آماده تحویل است و به این ترتیب 111هزار نفر از روستاییان استان تهران از آب سالم بهداشتی برخوردار شده و 84 روستا از سطح 2 به سطح 1 می‌رسند.

پرت شبکه آبرسانی روستایی استان تهران اکنون بالاتر از 40درصد است، هدررفتی که پوررجب نقش «انشعابات غیرمجاز» و «فرسودگی شبکه» را مهم‌ترین عوامل آن قلمداد می‌کند. وجود انشعاب‌های غیرمجاز در بافت روستایی استان تهران در بسیاری از موارد نه به افراد طبقه فرودست جامعه بلکه مربوط به ویلاهای پرزرق و برقی می‌شود که در سال‌های گذشته مانند قارچ در حاشیه تهران رشد کردند. آنها اغلب نه پول آب و نه پول برق را پرداخت می‌کنند؛ نکته جالب توجه در این است که اغلب این ویلانشینان زمانی که پس از گذران تعطیلات در ویلاهای خود به شهر بازمی‌گردند، شیر آب را باز گذاشته تا فضای سبز خشک نشود. پوررجب وجود انشعابات غیرمجاز را یکی از مشکلات اصلی آبفای روستایی برشمرده و گفت: در سطح روستاهای استان تهران 25هزار انشعاب غیرمجاز وجود داشت که طی 2سال این رقم حدود 10هزار و 200 انشعاب مجاز شده و مابقی نیز تا پایان سال 97 مجاز خواهند شد. مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با بیان اینکه برای نخستین بار در استان تهران تصفیه آب به روش نانوفلیتر را اجرا کردیم، افزود: درحال حاضر مناقصه اجرای این برنامه انجام شده است. وی قیمت تمام شده تامین آب را در سطح روستاهای استان 850 تومان برای هر مترمکعب عنوان کرد و افزود: از این رقم ما 130تومان را از روستاییان دریافت می‌کنیم و مابقی توسط دولت تامین می‌شود. وی استفاده از کود شیمیایی را در اراضی کشاورزی ازجمله چالش‌های روستاهای استان ذکر کرد و گفت: این مساله منجر به آلوده شدن چاه‌ها شده اما همکاری‌های خوبی در راستای تامین آب بهداشتی و مراقبت از چاه‌ها در جنوب استان تهران شاهد هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه 45درصد شبکه آبرسانی ما فرسوده است، اظهار کرد: برای اصلاح هر کیلومتر 10میلیون تومان بودجه نیاز داریم لذا برای ترمیم کل شبکه 400میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. وی یادآور شد: 250میلیارد تومان نیز جهت آبرسانی به کل روستاهای استان اعتبار نیاز داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر