تشویق مردم برای خرید کالاهای ایرانی زمان بر است

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۴۰

گروه تشکل‌ها

کمپین حمایت از تولید کالاهای داخلی توسط کمیسیون زنان خانه صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است، ‌هدف از تشکیل این کمپین فرهنگ سازی برای خانواده‌های ایرانی برای استفاده از کالاهای تولیدی مشابه خارجی است. درباره چگونگی حمایت از تولید و افزایش مصرف‌کننده در راستای خرید کالاهای داخلی به سراغ مریم پدرام، عضو کمیسیون زنان خانه صنعت، معدن وتجارت ایران رفتیم. او نیز معتقد است: تشویق مردم برای خرید کالاهای ایرانی موضوعی زمان بر است اما در طول این مدت تشکل‌ها باید به دنبال مطالبات صنعتگران باشند تا به این واسطه مشکلات پیش‌روی حوزه تولید را در بخش‌های تصمیم‌گیری و کلان کاهش دهند. در ادامه می‌خوانید:

در کشورمان از سوی سازمان‌ها، ارگان‌ها و بخش‌های تشکل گرایانه شاهد ایجاد کمپین برای انجام فرهنگ سازی هستیم. حال حدود سه ماه است که از سوی کمیسیون زنان خانه صنعت شاهد تشکیل کمپینی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی هستیم. آیا تشکیل این نوع کمپین‌ها در راستای حمایت از تولید موافق خواهد بود؟

باید گفت که کمپین‌ها اصولا حرکت‌های مردمی است که می‌تواند از پشتوانه بالایی برخوردار باشند و کارهای بزرگی انجام دهند در واقع حمایت از این کمپین نهایتا حمایت از کالای ایرانی است.

نقش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تشویق آحاد ملت خصوصاً بانوان در خرید کالاهای ساخت ایران چیست؟

تولید‌کنندگان محصولات خانواده با بالا بردن کیفیت، ارتقا بسته‌بندی محصولات، مناسب و زیبا، آسان کردن روش مصرف خدمات پس از فروش مناسب و واقعی، توجه به سلیقه و حس زیبایی پسندی بانوان ایرانی می‌توانند فعالیت‌های موفقی را برای جامعه ایرانی پیاده‌سازی کنند. همچنین صنعتگران حوزه غذایی نیز می‌توانند با در نظر گرفتن ذائقه ایرانی مشوق آحاد ملت ایران برای خرید کالای داخلی باشند؛ همچنین معرفی صحیح کالا به مصرف‌کننده از اهمیت زیادی برخوردار است که در تبلیغات واقیعت‌ها بیان ‌شود و به نوعی نباید در تبلیغات محصولات بزرگنمایی انجام شود. درحقیقت مصرف‌کننده پس از تهیه کالا صداقت تولید‌کننده در معرفی کالا را تایید می‌کند و باعث افزایش اعتماد نسبت به تولید آن برند و کالا خواهد شد.

یکی از موضوعاتی که در کمپین حمایت از تولید داخلی مورد هدف قرار گرفته، بحث اهمیت مخاطبانی همچون بانوان است. درحقیقت اهمیت جامعه هدف زنان تا چه میزان می‌تواند در موفقیت این کمپین و برنامه بلندمدت آن اثرگذار باشد؟

از آنجایی که تقریبا نیمی از جمعیت ایرانی بانوان هستند و امروزه بیشتر خانم‌ها در انتخاب و تهیه مایحتاج خانواده نقش دارند بنابراین باید گفت که سهم بزرگی از اقلام تولید است که بطور مستمر مصرف می‌شود و از سوی دیگر این کالاهای مصرفی از طریق بانوان خریداری می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه نقش تربیتی مادران برای نسل آینده انکار ناپذیر است تغییر فرهنگ این قشر از جامعه و سوق دادن آنها به سمت مصرف کالای ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

حمایت از تولید تا چه میزان می‌تواند برای اشتغال آیندگان اثرگذار باشد؟

حمایت از تولید ایرانی و تشویق مصرف‌کننده به تهیه کالای ایرانی یعنی تولید بیشتر و این موضوع نیز می‌تواند افزایش میزان تولید‌کنندگان در کشور را به دنبال داشته باشد. با این شیوه و حمایت خانواده‌های ایرانی از کالای تولید داخل ما شاهد افزایش نیروی کار خواهیم بود و به نوعی موتور محرکه اقتصاد کشور یعنی تولید یک بار دیگر روشن خواهد شد.

به عنوان عضو کمیسیون زنان خانه صنعت برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌کنید؟

این کاری زمان بر است، اما در مقطع کنونی بصورت مقطعی باید واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند محدود و متوقف شود یا تعرفه گمرکی آن برای حمایت از تولیدکننده افزایش یابد. متاسفانه در بازار ایران قیمت تمام شده کالاها با محصولات خارجی قابل رقابت نیست. در حقیقت مسوولان ما باید با مولفه‌یی همچون قاچاق مبارزه واقعی و مستمر انجام شود. در حقیقت دولت باید تسهیلاتی برای معرفی کالاهای خوب ایرانی قائل شود مثلاً اگر یک کالای ایرانی دارای رعایت استانداردهای مربوطه بین‌المللی باید از این کالاها حمایت کند و از برای معرفی این کالاها در عرصه تبلیغات تخفیف 50 درصدی را قایل شود تا مصرف‌کننده کالای خوب ایرانی رابشناسد.

در رابطه با تغییر رفتار و نگاه مردم برای مصرف کالاهای تولیدی ایرانی چه باید کرد؟

این یک فرهنگ قدیمی است که همیشه کالاهای خارجی بهتر است؛ چراکه مردمان ما از قدیم این رویه را تجربه کرده‌اند. در حقیقت مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کالاهای خارجی براین باورند که عمر مفید یک یخچال خارجی بیشتر از یخچال ایران است. بنابراین همانطور که در بالا اشاره کردم تغییر رفتار و نگاه مردم برای مصرف کالاهای تولیدی ایرانی زمان براست. در واقع خود مردم باید نسبت به ملیت و کالای خودشان حساسیت داشته باشند و این موضوع از زمان مدرسه و آموزش و پرورش و خانواده شروع می‌شود. مثلاً مدارس برای دانش‌آموزانی که از لوازم التحریر ایرانی استفاده می‌کنند باید امتیازاتی قائل شوند. به واقع در مدارس و ادارت، تمام کالاها باید ایرانی باشند، البته باید گفت که در مقاطع مختلف این مورد رعایت شده اما متاسفانه رعایت این نوع اصول‌ها باید مداوم باشد. البته بایدشرایط و الزاماتی فراهم شود که تولید‌کننده ایرانی هم تمام تلاش خودرا جهت بهبود کیفیت و راضی نگاه داشتن مصرف‌کننده انجام دهد نه اینکه با تصور اینکه بازار خالی از رقیب است جنس با هر کیفیتی به مصرف‌کننده ارائه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه