رفع تبعیض‌های جنسیتی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۶۷

گروه اقتصاد اجتماعی

نادیده گرفتن زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، مشکلی است که دست‌کم نیمی از جمعیت جهان (اگر نه همه آنها) همواره از آن رنج می‌برند. هرچند در قرن بیست‌ویکم، نسبت به قرن نوزدهم پیشرفت زیادی در این رابطه حاصل شده، اما هنوز تا برقراری برابری جنسیتی فاصله زیادی باقی مانده است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که راه درازی را برای نیل به این هدف در پیش دارد. البته روز به روز بر شمار مسوولان و مدیرانی که از میان زنان شایسته انتخاب می‌شود افزوده می‌شود. تنها چند روز پس از روز جهانی زن، چندی از این زنان موفق در رویدادهایی جداگانه، به بی‌توجهی به نقش زنان در عرصه‌های مختلف پرداخته و خواستار رفع اینگونه تبعیض‌ها شده‌اند.


زنان در عرصه صنعت

در نخستین اظهارنظر، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، نقش زنان در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از ابعاد مختلف، مهم و موثر توصیف کرد و گفت: «زنان با توجه به نقش محوری خود در تربیت خانواده و اجتماع، می‌توانند در گفتمان‌سازی و تبدیل این سیاست‌ها به یک مطالبه عمومی نقش بسیار موثری ایفا کنند.»

شهیندخت مولاوردی با اشاره به تقارن روز و هفته گرامیداشت مقام زن و مادر با ماه‌های پایانی دولت یازدهم، این تقارن را فرصتی برای تبیین عملکرد دولت در حوزه زنان دانست و گفت: «معمولا در کشورمان دوره اول دولت‌ها صرف ریل‌گذاری و تمهید مقدمات برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها در حوزه‌های مختلف می‌شود. در این دولت هم در دوره اول ریل‌گذاری‌های لازم انجام شده است. طبق پیش‌بینی‌های برنامه ششم توسعه چه این دولت سر کار باشد و چه نباشد، مسیر پنج سال آینده کشور از جمله در حوزه زنان مشخص و معین است.»

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: «امسال سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل بود. نباید تصور کنیم با پایان یافتن سال‌ها، عناوین و شعار آن سال هم تمام می‌شود بنابراین دوره اقتصاد مقاومتی به سر نیامده حتی اگر شعار جدیدی برای سال آینده داشته باشیم. اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شکل جدی در دستور کار دولت است. طبق گزارش اخیر معاون اول رییس‌جمهور- به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی- به گواهی آمار ارائه شده، اقتصاد ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ مقاومتی‌تر شده است.»

مولاوردی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت ونیروی انسانی کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: «اکنون کمتر به نقش محوری و مهم زنان در خانواده و اجتماع توجه شده است البته امیدواریم این نگاه اصلاح شود. زنان می‌توانند در فعالیت‌های آموزشی و ترویجی بسیار موثر واقع شوند و اقتصاد خانواده و جامعه را با ترغیب خانواده به مصرف کالاهای ساخت داخل تحت تاثیر قرار دهند و الگوی مصرف جامعه را اصلاح کنند. امروزه در روند توسعه جوامع، جنسیت تا حدود زیادی رنگ باخته است. در کشورمان به اعتبار برخورداری زنان از سطح دانش و توانایی‌های علمی بالا و با توجه به افزایش اثرگذاری ظرفیت‌های نوین مثل حوزه IT در توسعه، زنان متخصص کشورمان می‌توانند فارغ از محدودیت‌های سابق از جمله نابرابری‌های جنسیتی، نقش موثرتری در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کنند.»

زنان در عرصه اجتماع

در رویدادی دیگر، یکی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی نقش زنان پارلمان در تقویت مردم سالاری و عدالت اجتماعی به پاکستان سفر کرده است، خواستار نامگذاری یک روز از سال به عنوان روز جهانی زن، سیاست و اقتصاد شد.

معصومه آقاپور علیشاهی با بیان اینکه به ویژه در ایران، شرایط و بستر بسیار خوبی برای آزاد شدن پتانسیل و توانمندی‌های عظیم زنان فراهم شده و قدم‌های عملی موثری در این شاخه در حال برداشته شدن است، گفت: «فعالیت زنان به عنوان مدیران خانواده و نخستین مربیان هرجامعه، تنها به محیط خانه محدود نمی‌شود و به ویژه در جهان امروز، زنان ثابت کرده‌اند که در عرصه‌های جهانی، در زمینه علوم و فناوری، پزشکی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... پا به پای مردان گام برمی‌دارند و حتی در برخی زمینه از مردان پیشی گرفته‌اند. به ویژه در جامعه ایران، اگر از پتانسیل‌ها به خوبی و به درستی استفاده شود، ما هیچ چیز در کشور کم نداریم. جامعه ما نیازی به «پول» ندارد بلکه نیازمند پُل است و این پُل یعنی حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی بدون اینکه تجاوزی به جایگاه مردان در این عرصه باشد.»

نماینده مردم شهرستان شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: «خوشبختانه در سه دهه اخیر آمار دختران در مدارس و دانشگاه‌های کشور افزایش پیدا کرده و سطح تحصیل زنان نیز نسبت به سال‌های قبل ارتقا یافته است و این نشانه ظهور قدرتمند زنان در عرصه‌های مختلف جامعه است. خواه نا خواه، این آگاهی و این درجه از حضور زنان در جامعه بستری را برای حضور پررنگ ترن زنان در عرصه‌های مختلف برای شتاب بخشیدن به پیشرفت و توسعه کشور فراهم کرده است و می‌طلبد که زنان نقش خود را پررنگ‌تر کنند.»


زنان در عرصه هنر

در آخرین اظهارنظر، مشاور امور زنان و خانواده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «زنان اهل فرهنگ و هنر در کنترل آسیب‌های اجتماعی، تقویت بنیان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی تاثیرگذارند.» به‌گزارش ایرنا، پروین داداندیش در آیین بزرگداشت مقام زن و روز مادر که در وزارت ارشاد برگزار شد، افزود: «در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 900 زن مشغول به کار هستند که در مجموع 33 درصد از نیروهای شاغل این وزارتخانه را تشکیل می‌دهند. بیشتر خانم‌های شاغل در وزارت ارشاد دارای تحصیلات عالیه‌اند و در این خصوص هم تحصیلات بانوان با پست‌های واگذار شده به آنان نسبت به آقایان از مطابقت بیشتری برخوردار است. از سال 1392 تاکنون تعداد زنان دارای پست‌های مدیرکلی این وزارتخانه افزایش یافته است. وی اضافه کرد: «همچنین ظرفیت استفاده از توانمندی بانوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور افزایش یافته و می‌توان گفت که تعداد بانوان نویسنده، بانوان فعال در عرصه رسانه و همچنین مدیران مسوول در نشریات هم افزایش یافته است.»

داداندیش با اشاره به افزایش حضور زنان در حوزه‌های هنری وزارت ارشاد، تصریح کرد: «یکی از برنامه‌های وزیر ارشاد، تقویت سهم اقتصاد هنر خلاق است که با استفاده و بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان در این عرصه می‌توانیم شاهد توسعه‌های چشمگیری باشیم.»

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونمایی از بانک اطلاعات بانوان در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: «آثار بانوان در حوزه خانواده در این بانک جمع‌آوری می‌شود و به سه زبان در این بانک قرار می‌گیرد. تشکیلات زنان، همچنین در سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساختارمند شد و در ادارات استانی برای این تشکیلات، رابطانی معرفی شده‌اند که امیدواریم بتوانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها در استان‌ها توانمندی بانوان را در استان‌های مختلف شناسایی و در این بانک ثبت کنیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر