15هزار انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای تهران

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۸۱

ادامه از صفحه اول|

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی و تاثیر آن بر عمیق شدن چاه‌ها تصریح کرد: تا 2سال پیش با حفر 150متر به آب می‌رسیدیم اما اکنون سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته به طوری که باید به طور متوسط 250متر حفاری داشته باشیم تا به آب برسیم. یعنی سطح ایستایی آب در جنوب استان تهران پایین رفته و این زنگ خطری برای سال‌های آینده است.

یکی دیگر از مشکلات آبرسانی روستایی تهران در گذشته، نبود مخازن ذخیره آب بر حسب تعداد خانوار و انشعاب بوده است. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران در این زمینه اظهار کرد:«به دلیل وجود این نقیصه با قطع برق تامین آب روستا نیز با مشکل مواجه می‌شد اما اکنون توانستیم که 12هزار و 400متر مکعب مخازن زمینی و هوایی طی دو سال احداث کنیم همچنین 64 حلقه چاه حفاری کرده‌ایم و 10حلقه چاه را نیز از مدار خارج کردیم.»

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی 50 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار کرده‌ایم، گفت: با این رقم بودجه 13مجتمع احداث کردیم که از این تعداد 8 مجتمع آماده تحویل است و به این ترتیب 111هزار نفر از روستاییان استان تهران از آب سالم بهداشتی برخوردار شده و 84 روستا از سطح 2 به سطح 1 می‌رسند.

پرت شبکه آبرسانی روستایی استان تهران اکنون بالاتر از 40درصد است، هدررفتی که پوررجب نقش «انشعابات غیرمجاز» و «فرسودگی شبکه» را مهم‌ترین عوامل آن قلمداد می‌کند. وجود انشعاب‌های غیرمجاز در بافت روستایی استان تهران در بسیاری از موارد نه به افراد طبقه فرودست جامعه بلکه مربوط به ویلاهای پرزرق و برقی می‌شود که در سال‌های گذشته مانند قارچ در حاشیه تهران رشد کردند. آنها اغلب نه پول آب و نه پول برق را پرداخت می‌کنند؛ نکته جالب توجه در این است که اغلب این ویلانشینان زمانی که پس از گذران تعطیلات در ویلاهای خود به شهر بازمی‌گردند، شیر آب را باز گذاشته تا فضای سبز خشک نشود. پوررجب وجود انشعابات غیرمجاز را یکی از مشکلات اصلی آبفای روستایی برشمرده و گفت: در سطح روستاهای استان تهران 25هزار انشعاب غیرمجاز وجود داشت که طی 2سال این رقم حدود 10هزار و 200 انشعاب مجاز شده و مابقی نیز تا پایان سال 97 مجاز خواهند شد. مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با بیان اینکه برای نخستین بار در استان تهران تصفیه آب به روش نانوفلیتر را اجرا کردیم، افزود: درحال حاضر مناقصه اجرای این برنامه انجام شده است. وی قیمت تمام شده تامین آب را در سطح روستاهای استان 850 تومان برای هر مترمکعب عنوان کرد و افزود: از این رقم ما 130تومان را از روستاییان دریافت می‌کنیم و مابقی توسط دولت تامین می‌شود. وی استفاده از کود شیمیایی را در اراضی کشاورزی ازجمله چالش‌های روستاهای استان ذکر کرد و گفت: این مساله منجر به آلوده شدن چاه‌ها شده اما همکاری‌های خوبی در راستای تامین آب بهداشتی و مراقبت از چاه‌ها در جنوب استان تهران شاهد هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه 45درصد شبکه آبرسانی ما فرسوده است، اظهار کرد: برای اصلاح هر کیلومتر 10میلیون تومان بودجه نیاز داریم لذا برای ترمیم کل شبکه 400میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. وی یادآور شد: 250میلیارد تومان نیز جهت آبرسانی به کل روستاهای استان اعتبار نیاز داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر