نمایش لباس و قیچک بلوچی در موزه پاریس

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۹۰

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: در موزه «کبرانلی» در پاریس از ۱۰ لباس نمایش داده ‌شده، یک لباس به زنان بلوچ متعلق است و بین آثار به‌نمایش آمده در این موزه می‌توان ساز قیچک بلوچ را دید. به گزارش ایسنا، کامبیز مشتاق گوهری درباره بودجه‌یی که به صنایع دستی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: اعتبارات خوبی در سطح ملی و استانی در حوزه کارگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی گرفتیم. این اعتبار حدود 5میلیارد تومان است. ما 3برند جدی سوزن‌دوزی، سفال و حصیر بلوچستان را داریم، البته فرش سیستان و بلوچستان هم برند چهارم این استان است، اما چون در گروه صنایع دستی جا نمی‌گیرد، نمی‌توانیم آن را مطرح کنیم.

او ادامه داد: بسیاری از مردم فقط سفال منطقه کلپورگان را می‌شناسند، اما نقاطی که در استان، سفال تولید می‌کنند مانند یک مربع است. روستاهای «کوه متیک» در منطقه سرباز، «هلونچکان» در نیک‌شهر و «فنوج» هر کدام سفال‌هایی را تولید می‌کنند که جذابیت خاص خود را دارند و مربوط به دوره پیش از اختراع چرخ هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: ما در سیستان روی پارچه‌بافی و صنایع در حال زوال آن، خامه‌دوزی و در بلوچستان روی سفال کلپورگان که یک برند است، تمرکز داریم تا میزان تولید آن را افزایش دهیم. مجموعه جدیدی را در کلپورگان احداث خواهیم کرد. آنچه در حال حاضر در کلپورگان موجود است، از زمان پهلوی باقی مانده و ما برای توسعه آموزش و تولید به‌دنبال راه‌اندازی کمپی برای سفال این منطقه هستیم.

مشتاق گوهری ادامه داد: راه‌اندازی کارگاه‌های استاندارد در 3نقطه «فنوج»، «کوه متیک» و «هلونچکان» ازجمله برنامه‌های ما در صنایع دستی است. پرونده‌هایی را به‌طور جدی در زمینه طراحی محصول توسط هنرمندان برجسته‌یی مثل آقای اژدری در حوزه سفال و خانم مالکی در حوزه سوزن‌دوزی خواهیم داشت. این افراد در حال طراحی عناصر کاربردی و نمونه‌های جدید هستند که بتوانیم آنها را بین هنرمندان برای ارائه در بازارهای ملی و بین‌المللی توسعه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه