شکست «بابا برقی»

۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۰۱۶

گروه انرژی|

حالا دیگر کسی به «بابا برقی» اعتقادی ندارد. دیگر همه مسوولان یکصدا شده‌اند که «فرهنگ‌سازی» بدون فشار «اقتصادی» فایده چندانی در کنترل نحوه «مصرف» مردم نخواهد داشت. دیگر فکر می‌کنند که نمی‌توان با نفوذ به افکار مردم به آنها قبولاند که مصرف انرژی و به خصوص برق خود را کنترل کنند. این رویکرد جدا از اینکه صحیح یا غلط باشد، یک «شکست» درعرصه فرهنگ‌سازی در ایران بدون اعمال بازوهای فشار ملموس را نشان می‌دهد. مسعود معماران معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع برق استان تهران به آنا گفته است که اکنون برنامه‌های فعلی مدیریت مصرف برق بیشتر جنبه‌های «اقتصادی» پیدا کرده است. او بیان کرده: «الان دوره مجاب کردن و اصرار کردن به مردم برای استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و تشویق آنها برای خرید تجهیزات برقی نیست، چراکه مفاهیم و راهکارهای کلی برای مدیریت و کاهش مصرف جا افتاده است و بیشتر محورهای فرهنگ‌سازی‌ فعلی ارائه آگاهی به مردم درباره نحوه محاسبه هزینه‌ برق مصرفی است.» البته آقای معماریان درحالی به «جا افتادن» مفاهیم و راهکارهای فرهنگی که او آنها را «کلی» خطاب کرده، اشاره کرده است که واقعیت نشان می‌دهد این مفاهیم هرگز درجامعه جا نیفتاده‌اند. در واقع استفاده از بازوی اقتصادی برای کنترل مصرف برق مردم، بیش از آنکه طرحی درتکمیل راهکارهای فرهنگ‌سازانه باشد، نقشه‌ ‌جایگزینی است که قرار است بر ویرانه‌های نقشه قبلی اجرا شود. درحالی که قطعا آسیب‌شناسی چرایی عدم گرفتن نتیجه از راهکارهای فرهنگ‌سازانه، گزینه‌ بهتری برای دستیابی به یک روش صحیح و متناسب با وضع فعلی جامعه ایران محسوب می‌شد.

معماریان همچنین گفته است: «باتوجه به مشکلات اقتصادی موجود درکشور، شاید یارانه برق مشترکان به مرور حذف شود.» مسعود معماران با بیان اینکه در این صورت مردم ناگزیر به پرداخت همه هزینه‌های تمام‌شده خواهند بود، اضافه کرده است: به همین علت مردم باید رفته‌رفته درباره اطلاع از هزینه‌های برق مصرفی حساس شوند. معماران با تاکید بر اینکه روش‌های فرهنگ‌سازی شرکت توزیع برق استان تهران بسته به نوع مشترکان متفاوت است، ادامه داده است: باتوجه به اینکه بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور در استان تهران قرار دارند، برای فرهنگ‌سازی کاهش مصرف در میان این مشترکان علاوه بر ارائه تخفیف‌، ‌مشاوره‌هایی نیز برای افرایش بهره‌وری درنظر گرفته‌ایم. وی با بیان اینکه میزان مصرف برق مشترکان مسکونی و تجاری در فصل تابستان بیشتر می‌شود، عنوان کرده است: برای مشترکان صنعتی که در زمان پیک بار تابستان با کاهش بار خود با ما همکاری می‌کنند، تخفیف با نرخ‌های قابل توجه درنظر گرفته‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه