استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان
گروه خودرو
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان را به عنوان تجربهیی برای شرایط پساتحریم و برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار داد. به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بیان این مطلب که یافتههای این مطالعه نشان میدهد که یکی از وجوه اشتراک تمامی برندهای معتبر خودروسازی جهان بعد از ایمنی، کیفیت، راحتی، رعایت توامان 2 اصل کلیدی دوستداری طبیعت و کاهش آلایندگی خودروها و اقتصادی بودن منابع انرژی مورد مصرف در خودروهاست، افزود: رویکرد کلی برندهای معتبر خودروسازی جهان طی سالهای اخیر، عمدتا به سمت تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی بوده است که در این بین به ترتیب شرکتهای آلمانی و ژاپنی پیشتازند. آخرین تغییرات در تکنولوژی موتور خودروها باتوجه به نوع سوخت مصرفی حاکی از آن است که تولید خودروهای الکتریکی و به خصوص پیل سوختی با مصرف سوخت هیدروژن مورد تاکید این برندها قرار دارد. رویکرد تولید خودروهای با مصرف گاز رو به افول بوده و سوخت اتانول نیز تقریبا از چرخه صنعت خودروسازی در حال حذف شدن است. در پایان میتوان نتیجه گرفت که در شروع تعاملات جدید با برندهای معتبر خودروسازی جهان در فضای پساتحریم قبل از هر چیز باید استراتژی صنعت خودرو کشور و ترکیب سبد انرژی در راستای سند جامع انرژی مشخص شود تا نحوه همکاری بر پایه حل معضل بغرنج آلایندگی زیستمحیطی به ویژه مشکل کلانشهرها و دستیابی به مزیتهای کیفیت، ایمنی، رقابتپذیری، آلایندگی پایین و همسویی کامل با رویکرد غالب صنعت خودروسازی جهانی پیریزی شود. همچنین با توجه به سیاستهای برنامه پنجم توسعه (ماده 160) و تمرکز رویکرد غالب تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی در برندهای آلمانی و ژاپنی پیشنهاد میشود صنعت خودروسازی کشور رویکرد سرمایهگذاری مشترک در فضای پساتحریم را از برندهای فرانسوی و چینی به سمت برندهای آلمانی و ژاپنی (صرفا با تکنولوژی موتورهای دیزلی و هیبریدی) تغییر دهد که علاوه بر دستیابی به مزیتهای فوقالذکر به تدریج سوخت بنزین را از حالت کالای استراتژیک خارج خواهد ساخت. این امر در بلندمدت از ابعاد سیاسی - امنیتی حائز اهمیت فراوان است.
