تردد در بابالمندب به تصمیم جیبوتی ارتباطی ندارد
معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با رد برخی ادعاها مبنیبر جایگاه کشور جیبوتی در تردد کشتیهای ایران، گفت: بابالمندب یک آبراه بینالمللی است و براساس قوانین بینالمللی تمامی شناورهای تجاری حق عبور آزاد و امن از این آبراه را دارند. علی عزتی اظهار کرد: براساس قوانین بینالمللی و مصوبه سازمان ملل متحد، کشورها تنها میتوانند برای آبهای سرزمین خود قوانین وضع و اعمال کنند و اگر در کشوری مسیر آبهای آن کشور جزو مسیر بینالمللی شناخته شده باشد، تمامی شناورها مجوز تردد ایمن و امن را دارند. به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: بنابراین بابالمندب یک آبراه بینالمللی است و براساس قوانین بینالمللی تمامی شناورهای تجاری حق عبور آزاد و امن از این آبراه را دارند و کشور جیبوتی در موقعیتی نیست که بر این آبراه تسلط داشته باشد؛ بنابراین تردد در آبراه بابالمندب به تصمیمات کشور جیبوتی ارتباط ندارد. معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: شناورهای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بندر جیبوتی تردد ندارند و این کشور دارای اقتصاد بسیار کوچکی است؛ به نحوی که این اقتصاد قابل مقایسه با یکی از شهرهای کوچک کشور است. عزتی اظهار کرد:
تردد کشتی در گذشته، حال و آینده تنها برای کمکرسانی مردم محروم آفریقا به این کشور بوده است.
نگران نیستیم
در همین حال، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه هیچ کشوری حق بستن مسیرهای بینالمللی دریایی را ندارد، اعلام کرد: ایران به هیچ عنوان نگران تاثیرگذاری قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورها در عملکرد دریایی خود نیست. علی جهاندیده تصریح کرد: براساس توافقات و قوانین مصوب جهانی از سوی سازمان IMO هیچ کشوری به هیچ عنوان حق ندارد به دلیل مسائل و مشکلات بینالمللی یا دوجانبه یک مسیر دریایی خاص را مسدود کرده یا اجازه تردد برخی کشتیها در آن را ندهد.
وی ادامه داد: از اینرو وجود این نگرانی که قطع روابط دیپلماتیک ایران و جیبوتی میتواند باعث ممنوع شدن حرکت کشتیهای ایرانی در تنگه بابالمندب شود به هیچ عنوان جدی نیست و قطعا در صورت قطع رابطه نیز کشتیهای ایران بدون هیچ مشکلی در این مسیر حرکت خواهند کرد. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه با اشاره به مورد مصر گفت: همانطور که ما در طول چند دهه گذشته با کشور مصر نیز رابطه دیپلماتیک خاصی نداشتیم، اما کشتیهای هر دو کشور در آبهای یکدیگر حرکت کرده و حتی در صورت لزوم پهلوگیری داشتند، در مورد این کشورها نیز همین موضوع صدق میکند و خطری متوجه ایران نیست. جهاندیده اظهار کرد: البته در طول سالهای گذشته هیچگاه ایران و جیبوتی رابطه دوجانبه دریایی با یکدیگر نداشته و درخواستی نیز ارائه نکردند، اما اینکه برهم خوردن روابط سیاسی بخواهد مانع از حرکت کشتیها شود، قطعا اتفاق نمیافتد زیرا مقررات جهانی اجازه چنین اقدامی به یک کشور نداده است.