اخبار
برخورد با ساختوسازهای ساحلی غیرمجاز
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مناطق آزاد بدون مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی به ساختوساز در سواحل اقدام میکنند، گفت: هماهنگیهای لازم با قوه قضاییه برای تشدید برخورد با ساختوسازهای ساحلی غیرمجاز وجود دارد. محمدرضا اللهیار اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختوسازهای غیرمجاز دریایی محیط زیست را تخریب میکند و سازههای غیرمجاز در سواحل آثار و تبعات نامناسبی برای کشور دارد در سال ۱۳۴۸ قانونی مصوب شده که هر گونه ساختوساز در سواحل باید با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی باشد. به گزارش موج، وی با بیان اینکه قانون مذکور در سال ۱۳۸۷ نیز اصلاح شده است، ادامه داد: مناطق آزاد با استناد به ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه اعلام میکنند نیازی به دریافت مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی برای ساختوسازهای ساحلی ندارند درحالی که بنا بر تشخیص بخش حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی تفسیر نادرست از این ماده قانونی میشود.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰حکم تخریب سازههای ساحلی غیرمجاز در سال جاری صادر شده است، اظهار کرد: فرآیندهای صدور مجوز برای ساخت سازههای دریایی درحال بررسی است تا در جهت تسهیل و تسریع صدور مجوز سامانهیی طراحی شود و متقاضیان ساخت و سازههای دریایی بدون حضور در سازمان بنادر و از طریق اینترنت مستندات لازم را بارگذاری کنند تا پس از احراز صلاحیت نسبت به صدور مجوز اقدام شود.
کاهش یک متر بر ثانیه وزش باد در تهران
یک کارشناس ارشد هواشناسی با انتقاد از ساخت و ساز بیرویه ساختمانهای بلند در تهران گفت: بلندمرتبهسازی در تهران، سرعت وزش بادهای غربی و شمال - جنوب در ۱۰سال گذشته را تا یک متر بر ثانیه کاهش داده است. پرویز رضازاده اظهار کرد: بررسی گزارش ایستگاههای هواشناسی در سطح شهر تهران طی ۶۰ سال گذشته نشان میدهد، سرعت وزش بادهای غربی و شمال- جنوب که از ویژگی بادهای تهران است همواره روند نزولی داشته است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی یادآور شد: با زیاد شدن موانع مقابل باد، سرعت وزش آن نیز تغییر میکند. این کارشناس ارشد هواشناسی گفت: اگر این مانع تنها یک ساختمان بلند باشد تاثیری جزیی دارد در غیر این صورت هر چه ساختمانها در کنار هم متراکم باشند این مانع بزرگ سرعت وزش باد را کاهش خواهد دادرضازاده یادآور شد: معمولا در طراحی ساختمانها و شهرها سعی بر این است که کانالهای مشخصی برای جریان هوا ایجاد شود تا تاثیر ساختمانها بر کاهش سرعت وزش باد کمتر شودبه گفته این کارشناسی هواشناسی در اجرای ضوابط و مقررات ساخت و سازها در شهرهایی که بلند مرتبهسازی مورد توجه قرار میگیرد معمولا قسمت زیرزمین به گونهیی طراحی
میشود تا در لایههای زیرین همواره جریان آزاد هوا برقرار باشد یا ساختمانها در کنار هم به صورت مخروطی شکل احداث میشوند تا مانع وزش باد نشوند. وی اظهار کرد: در تهران بسیاری از پارکینگها به مسکونی تبدیل شده و این مساله مانع جریان آزاد هوا و باد در مجاور سطح زمین شده و این موضوع موجب شده که شاهد انباشت آلایندهها در «باد پناه» همان ساختمانها باشیم.
یکسوم ایرانیها اجارهنشین هستند
رییس سابق انجمن انبوهسازان تهران با بیان اینکه یک سوم شهروندان کشور اجارهنشین هستند، گفت: کشور با کسری 1.5میلیون واحد مسکونی مواجه است که طی 8 سال گذشته این کسری جبران نشد. ایرج رهبر اظهار کرد: طبق برآوردی که در سال 1386 انجام شد 16میلیون مسکن در کشور وجود داشت درحالی که تعداد خانوارهای ایرانی 17.5میلیون بود. با این حال طی سالهای اخیر با همه تلاشهایی که در بخش مسکن دولتی انجام شد این کسری جبران نشد. وی در گفتوگو با ایسنا افزود: مسکن مهر توانست تقریبا سالانه 400هزار واحد را تامین کند و بخش خصوصی هم به طور میانگین 400هزار مسکن تولید کرد که تولید این مقدار تنها توانست جوابگوی ازدواجهای ثبت شده سالانه باشد لذا میتوان نتیجه گرفت که هنوز 1.5میلیون از شهروندان با نداشتن سرپناه مواجه هستند ضمن اینکه 30درصد جمعیت کشور در بافتهای فرسوده زندگی میکنند. این کارشناس مسکن با بیان اینکه دو اقدام تولید و بازسازی مسکن باید به صورت همزمان دنبال شود، گفت: بسیاری از خانوادهها به دلیل افزایش تعداد فرزندان نیاز به خرید خانههایی با متراژهای بالا دارند که باید برای آنها نیز تصمیماتی اتخاذ شود.