70درصد صادرات ایران به کشورهای همسایه
گروه صنعت
معاون سازمان توسعه تجارت بااشاره به اینکه برندهای داخلی آنگونه که باید در بازارهای هدف معرفی نشدند، گفت: طبق مصوبه دولت و براساس آییننامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات، موضوع ماده هشت قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع ساماندهی در رابطه برند به سازمان توسعه تجارت تفویض شد و امسال نیز مصوبه دیگری جایگزین آن شده که علاوه بر برند، موضوع تبلیغات نیز در داخل آن دیده شده است. محمدرضا مودودی با بیان اینکه برند بیش از اینکه یک سرمایه مادی باشد یک سرمایه معنوی است و برای یک محصول ارزشآفرینی میکند، افزود: 70درصد صادرات ما به کشورهای همسایه انجام میشود. این درحالی است که برندهای ما آنجا معرفی نشدند، همین موضوع تاثیرات منفی را در میزان صادرات بهدنبال دارد. وی افزود: بحث انتخاب و معرفی برندها را براساس اصول علمی برگزار خواهیم کرد تا با استانداردهایی که در دنیا مطرح است مطابق باشد. مودودی با تاکید بر اینکه باید شاهراه صادراتی تعریف کنیم، تصریح کرد: شرکتهای توانمند باید بتوانند بهراحتی از آن عبور کنند و شرکتهای کوچکتر نیز بهعنوان زنجیرههای تامین شرکتهای بزرگتر و زیر چتر آنها فعالیت کنند چون شرکتهای بزرگ توان مالی برای ورود به بازارهای جهانی را دارند، ولی شرکتهای کوچکتر فاقد این توانایی هستند. وی بااشاره به اینکه برای حمایت از صادرکنندگان یارانه 200میلیارد تومانی به صادرکنندگان غیرنفتی اختصاص یافته و علاوه بر آن 50میلیارد تومان در بخش نرمافزاری توسعه صادرات درنظر گرفته شده است، گفت: شرکتهایی که بهعنوان شرکت برتر انتخاب میشوند، بهصورت ویژه به مشکلات آنها رسیدگی میشود. مودودی با بیان اینکه «برند، ابزاری برای توسعه صادرات است»، تاکید کرد: نوع رویکردی که در بخش تولید وجود دارد و باید اصلاح شود آن است که سرریز تولید داخل بهعنوان محصول صادراتی درنظر گرفته میشود و این درحالی است که باید تولیدی جهانی و فرامرزی داشته باشیم که در آن صورت نیز برند ما فرامرزی خواهد بود. همچنین گیتی توانا مدیرکل دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: بهدنبال فراخوان 220نفر ثبتنام اولیه انجام دادند و پس از آن قرار است ارزیابی اولیه و نظرسنجی از مصرفکنندگان 31استان کشور صورت گیرد تا درنهایت برندهای برتر مشخص شوند. رییس کمیته علمی انتخاب برندهای برتر ملی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مدلهای مختلفی در دنیا در رابطه با ارزیابی و انتخاب برندهای برتر وجود دارد، گفت: تا به حال در کشور ما چنین ارزیابی انجام نشده، اما امیدواریم این مدل ارزیابی، بومی شده و در سالهای بعد نیز با موفقیت ادامه یابد.