بلاتکلیفی ورود سرمایه‌گذاران هندی به چابهار

۱۳۹۴/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۹۶۵

موضوع همکاری هند با ایران برای توسعه بندر چابهار هنوز مساله‌یی بلاتکلیف است و با اینکه هندی‌ها مرتب می‌گویند که بودجه لازم را برای سرمایه‌گذاری در چابهار اختصاص دادند و به زودی کار را در بندر آغاز می‌کنند، هنوز گام‌های جدی را برای سرمایه‌گذاری در این بندر آغاز نکرده‌اند، این در حالی است که چین در بندر گوادر پاکستان که موقعیتی شبیه به چابهار دارد، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را آغاز کرده است.

10سال پیش هندی‌ها علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در چابهار اعلام کردند. بر اساس مجوزی که دولت هند در این زمینه داده بود، سرمایه‌گذاران هندی می‌توانستند 85میلیون دلار سرمایه مستقیم را وارد این بندر ایرانی کنند. به گزارش ایسنا، جایگاه مهم چابهار در اتصال ایران به آب‌های بین‌المللی و کوتاه کردن مسیر ترانزیت و ترانشیپ دریایی باعث شده دولت یازدهم در طول ماه‌های گذشته توجه ویژه‌یی صرف اجرایی شدن طرح‌های توسعه چابهار کند که قطعا انعقاد قرارداد با هندی‌ها در این زمینه گامی مهم به حساب خواهد آمد. با وجود این اقبال دوجانبه اما در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته برخی اقدامات هندی‌ها برای ورود به این بندر نتایج مثبتی به همراه نداشته تا جایی که مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان چندی قبل اعلام کرد احتمال کنار گذاشتن قطعی هند از سرمایه‌گذاری در چابهار و وارد کردن گزینه‌های جدید وجود دارد. هرچند با لغو تحریم‌ها بار دیگر مذاکرات ایران با طرف هندی ادامه پیدا کرده و این‌بار رییس سازمان بنادر و دریانوردی از برطرف شدن مشکلات ابتدایی سخن گفته، اما همچنان قطعی شدن این قرارداد منوط به مصوبه دولت هند خواهد بود که مشخص نیست چرا در طول ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته بارها به تعویق افتاده است. باید دید آیا این‌بار خوشبینی سازمان بنادر ایران در نهایی شدن سرمایه‌گذاری این همسایه شرقی در بندر چابهار نتیجه‌بخش خواهد بود یا باز هم سنگی جدید پیش پای سرمایه‌گذاران هندی برای ورود به این بندر استراتژیک خواهد افتاد.

بندر چابهار بندری مهم در حاشیه آب‌های گرم اقیانوس هند و دریای عمان محسوب می‌شود که امکان انتقال کالا به آسیای میانه را در تمام سال فراهم می‌کند. در کنار فرصت بسیار مهم سرمایه‌گذاری در بندر بکر و دست نخورده برای هندی‌ها چابهار یک ارزش بسیار مهم دیگر نیز داشت و آن ایجاد کوتاه‌ترین مسیر اتصال از طرف ایران به سمت کشورهای آسیای میانه مانند افغانستان با دور زدن خاک پاکستان بود. این بندر حیاتی که هند سال‌هاست روی ظرفیت کلان آن حساب ویژه‌یی باز کرده و امیدوار است با اتصال ریلی این بندر به مرزهای شمال شرق ایران بتواند راه ترانزیت کالاهای خود را بدون نیاز به استفاده از رقیب منطقه‌یی خود یعنی پاکستان به آسیای مرکزی باز کند.

مشاهده صفحات روزنامه