توافق ایران و کرهجنوبی برای ساخت کشتی
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فراساحل ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکتهای کشتیسازی کرهجنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی بهارزش حدود ۲,۴میلیارد دلار دست یافتهاند. به گزارش والاستریت ژورنال منابع آگاه گفتند، این توافقات بخشی از تلاشهای ایران برای بازگشت به صنعت کشتیرانی بینالمللی پس از لغو تحریمهای غرب است، اما بهگفته منابع آگاه، تکمیل این سفارشات ثبتشده، بستگی به تامین مالیای خواهد داشت که ایرانیها هنوز نتوانستهاند آن را تضمین کنند. یک منبع مطلع گفت: «ایرانیها تلاش دارند 20 درصد رقم قرارداد را از طریق قراردادهای نفتی بیندولتی بپردازند تا سفارشهانهایی شود.»اگر قراردادهای نفتی با سئول به سرانجام برسد، دولت کره میتواند تضمینهای لازم را برای پرداخت پول به شرکتهای کشتیسازی بدهد. یک منبع دیگر گفت: گزینههای دیگر برای پرداخت پول این سفارشها در حال بحث است و وی انتظار دارد این سفارشها تا پایان تابستان تکمیل شود. خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ناوگان کشتیرانی خود از کشتیهای کانتینری، کشتیهای فلهبر و تانکر استفاده میکند. این شرکت یادداشت تفاهمی را با شرکت هیوندای میپو داک یارد برای ساخت 10 تانکر حمل فرآوردههای نفتی و حداقل 6 کشتی فلهبر امضا کرده است. قیمت هر تانکر حمل فرآوردههای نفتی حدود 30 میلیون دلار و کشتیهای فلهبر حدود 20 میلیون دلار است. بهگفته منابع آگاه، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هیوندای برای 6 کشتی کانتینری 14500 هر یک به قیمت حدود 115میلیون دلار است. شرکت کشتیرانی دالیان چین نیز در رقابت برای ثبت سفارش ساخت کشتی از طرف ایرانی است.