مانور روحانی بر قیمت نفت و سرمایه‌گذاری مشترک در مارگاریتا

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۸۵

گروه ایران|

روحانی روز گذشته در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که با شعار صلح، حاکمیت و همبستگی برای توسعه در جزیره مارگاریتا ونزوئلا برگزار شده بود به ایراد سخنرانی پرداخت. سخنانی که در آن تلاش شده بود، فرهنگ «مذاکره» را به جای «تخاصم» در گفتمان سیاسی و امنیتی نظام بین‌الملل جایگزین کند؛ در شرایطی که سخنرانی رییس‌جمهور ایران در اجلاس هفدهم سران جنبش عدم تعهد با استقبال مقامات سیاسی کشورها و رسانه‌های گروهی مواجه شده بود، روحانی در حاشیه برگزاری این اجلاس دیدارهایی را با روسای جمهور و مقامات ارشد کشورهای مختلف انجام داد؛ دیدارها و گفت‌وگوهای دو جانبه‌یی که در گام نخست از ملاقات با روسای جمهور«اکوادور و بولیوی» آغاز شد و در ادامه با دیدارهای روحانی با معاون رییس‌جمهوری هند و وزیرامورخارجه الجزایر ادامه پیدا کرد؛ رییس‌جمهوری ایران در دیدار «رافائل کور‌ه‌آ» رییس‌جمهوری اکوادور با اشاره به اشتراکات گسترده ایران و اکوادور تصریح کرد که ایران از توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها به خصوص در زمینه توسعه همکاری‌های«بانکی» با اکوادور استقبال می‌کند. ضمن اینکه روحانی در دیدار با مورالس، رییس‌جمهور بولیوی از ضرورت مشارکت بیشتر بخش خصوصی دو کشور در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی سخن گفت. تاکید بر توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری امضا شده میان ایران و هند نیز ازجمله موضوعاتی بود که در جلسه روحانی با «حمید انصاری» معاون رییس‌جمهور هند مورد تاکید قرار گرفت. با توجه به برگزاری اجلاس آینده اوپک در الجزایر، رییس‌جمهور در دیدار با «مطان العامره» فرستاده ویژه رییس‌جمهور و وزیر امورخارجه الجزایر نیز اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تعامل نزدیک، گام‌های موثری در این راستا در جهت تامین منافع جمعی برداشته شود.

عدالت در قیمت نفت ضروری است

رییس‌جمهور ایران در دیدار با رییس‌جمهور اکوادور که عصر شنبه به وقت محلی و در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مارگاریتا ونزوئلا برگزار شد با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش ایران و اکوادور، لغو تحریم‌ها را فرصت مناسبی برای گسترش روابط دو کشور دانست و گفت:«کاملا آمادگی داریم تجربیات و توانمندی‌های خود را در حوزه‌های علمی، فناوری و انرژی در اختیار کشور دوست خود اکوادور قرار دهیم.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور را ضروری برشمرد و اظهار کرد: برای ایجاد تحرک در روابط دو کشور به ویژه در بخش‌های خصوصی، توسعه همکاری‌های بانکی اهمیت بسزایی دارد. رییس‌جمهور با اشاره به نشست آتی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در الجزایر تصریح کرد که بی‌ثباتی و کاهش قیمت نفت به ضرر همه کشورها و به ویژه تولیدکنندگان نفت است و تهران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار و بهبود قیمت نفت که مبتنی بر عدالت، انصاف و رعایت سهمیه عادلانه برای کشورهای تولید‌کننده نفت باشد، حمایت خواهد کرد. رییس‌جمهور اکوادور نیز در این نشست گفت: لغو تحریم‌های ناعادلانه فرصتی برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور است که باید از آن بهره‌برداری کرد. «رافائل کور‌ه‌آ» اظهار کرد: اکوادور مصمم به توسعه همکاری‌ها با ایران در همه حوزه‌هاست و در همین ارتباط تقویت همکاری‌های بانکی مشترک برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها ضروری است.

وی همچنین با اشاره به اجلاس آینده صادرکنندگان و تولیدکنندگان نفت در الجزایر گفت که عدالت در بهای نفت ضروری است و همه کشورها باید برای موفقیت نشست مذکور تلاش کنند.

مشارکت بخش خصوصی ایران و بولیوی در طرح‌های اقتصادی

رییس‌جمهوری ایران اتحاد کشورهای مستقل را برای دستیابی به اهداف مشترک ضروری برشمرد و تاکید کرد، ایران از توسعه روابط با کشورهای امریکای لاتین در همه عرصه‌ها استقبال می‌کند و این کشورها می‌توانند روی دوستی و همکاری ایران حساب کنند.

حسن روحانی عصر شنبه به وقت محلی و در حاشیه اجلاس سران نم در دیدار «اوو مورالس» رییس‌جمهوری بولیوی با تاکید بر آمادگی ایران برای کمک به پیشبرد طرح‌های توسعه‌یی در بولیوی گفت: علاوه بر بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی دو کشور باید برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک تشویق شوند و تقویت همکاری‌های بانکی می‌تواند تحرکی در این روند ایجاد کند.

رییس‌جمهوری بولیوی نیز در این دیدار با ابراز رضایت و تمجید از عملکرد مجریان ایرانی طرح‌های اقتصادی در کشورش تصریح کرد: ما با توجه به اجرای موفق این طرح‌های اقتصادی، خواهان حضور و مشارکت بیشتر شرکت‌های ایرانی در پیشبرد طرح‌های اقتصادی و عمرانی بولیوی هستیم. اوو مورالس همچنین از روحانی برای شرکت در اجلاس آتی سران کشورهای عضو اوپک گازی که قرار است در ماه ژانویه سال 2018 در کشورش برگزار شود، دعوت کرد. دو طرف همچنین در این دیدار بر تلاش مشترک در جهت ثبات بازار نفت، قیمت عادلانه و سهم منصفانه؛ ازجمله در اجلاس آتی تولید‌کنندگان نفت در الجزایر تاکید کردند.


چابهار واژه کلیدی روابط ایران و هند

حسن روحانی در دیدار با معاون رییس‌جمهور هند تاکید کرد: باید سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و هند نیز همپا با سطح روابط دو کشور در دیگر حوزه‌ها گسترش و تعمیق یابد.

رییس‌جمهوری به توافقات گسترده میان دو کشور در جریان سفر اخیر نخست‌وزیر هند به تهران اشاره کرد و گفت: اجرای سریع‌تر این توافقات به ویژه در ارتباط با تقویت همکاری‌های بانکی، ریلی و توسعه بندر چابهار می‌تواند شتابی بیشتر به روابط مشترک بدهد.

معاون رییس‌جمهوری هند با تاکید بر اینکه تصمیماتی که در جریان سفر نخست‌وزیر هند به تهران اتخاذ شد درحال اجرایی شدن است، گفت: در آینده که تاریخ این دوره را می‌نویسند، چابهار واژه کلیدی روابط دو کشور و توسعه همکاری‌ها در کل منطقه خواهد بود.


پیام رییس‌جمهوری الجزایر به روحانی

در ادامه دیدارهای روحانی در جزیره مارگاریتا، رییس‌جمهوری ایران روابط تهران- الجزیره را برادرانه و صمیمی دانست و اظهار کرد: دو کشور در مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی از مواضع بسیار نزدیکی برخوردار هستند و باید روابط خوب ایران و الجزایر در تمامی زمینه‌ها هر چه بیشتر توسعه یابد. روحانی اظهار امیدواری کرد، حرکت جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور به نفع دو ملت آغاز شود. رییس‌جمهوری در ادامه تلاش برای موفقیت اجلاس آتی تولید‌کنندگان نفت در الجزایر را مورد اشاره قرار داده و با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار نفت و قیمت عادلانه برای آن گفت: امیدوارم با همکاری و تعامل نزدیک گام‌های موثری در این راستا در جهت تامین منافع جمعی برداشته شود. مطان العامره، فرستاده ویژه رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه الجزایر نیز در این دیدار ضمن انتقال پیام شفاهی رییس‌جمهور کشورش به روحانی اظهار کرد: تهران و الجزیره برای توسعه سطح روابط و همکاری‌های خود به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه اراده جدی دارند و الجزایر می‌تواند دروازه حضور ایران در بازار آفریقا باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر