راهکارها برای ورود به بازارهای جهانی
گروه تشکلها| عدم کیفیت لازم در محصولات ایرانی باعث شده که صنعتگران بازار داخلی و خارجی را ازدست دهند. درباره ارتقای کیفیت تولید داخلی و برطرف کردن مشکلات ریشهیی صنعتگران بحثهای زیادی انجام شده اما آنها بر این باورند که سرمایه در گردش آنها برای اعمال افزایش کیفیت محصولات کم و ناچیز است. در این زمینه دبیر اجرایی و عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران قرارگیری کالای ایرانی در سطح بازارهای جهانی را موجب بازگشت تولیدکنندگان به بازار داخلی دانست و گفت: محصولات داخلی باید باکیفیت تولید شوند و تولیدکنندگان ملزم به ارتقای کیفیت محصولات خود باشند. آرمان خالقی با اشاره به تخصیص تسهیلات 12هزار میلیاردی به واحدها اظهار کرد: تخصیص تسهیلات نباید با بحث پرداخت اشتباه گرفته شود؛ چراکه این واحدها در بانکهای عامل خود باید پروندهها را تکمیل و تسهیلات را دریافت کنند. وی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر بازگشت 3هزار واحد به خط تولید بعد از تخصیص تسهیلات دولتی، تصریح کرد: این خبر خوب است؛ شهرکهای صنعتی وضعیتی نابسامان داشتند و تعداد زیادی از واحدها تعطیل شده بودند که با بازگشت آنها به چرخه تولید، گردش مالی ایجاد شده و با بالا رفتن توان خرید ما شاهد خروج از رکود خواهیم بود. خالقی در بخش دیگری از سخنانش خروج از رکود و فقدان بازار فروش را اصلیترین مشکل حوزه تولید برشمرد و ادامه داد: رکود وقتی حادث میشود که مردم توان و علاقهیی برای خرید ندارند. به واقع، وقتی رکود در کشور وجود دارد، ظرفیت و کشش بازار برای خرید کالای ایرانی پایین است و اگر افراد بیشتری به عنوان مصرفکننده وارد بازار شوند، به خروج از رکود کمک شده است. این عضو هیاتمدیره خانه صنعت ایران با اشاره به مشکلات ناشی از رکود در کنار عدم امکان صادرات کالای ایرانی، گفت: اگر به بازارهای بینالمللی بازگردیم و برجام به بهبود روابط تجاری و مبادلات بانکی با سایر کشورها منتهی شود، مازاد تولید از طریق واحدهای صادراتی به بیرون مرزها عرضه شده و در ادامه شاهد افزایش تولید واحدهای داخلی خواهیم بود.