آتش‌بس جدیدی در شرق اوکراین آغاز شد

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۲۵

گروه جهان

نیروهای جدایی‌طلب روسیه و نیروهای ارتش اوکراین از دوشنبه اعلام آتش‌بس کردند. قرار است دو طرف تسلیحات سنگین خود را عقب برانند. به گزارش دویچه‌وله، در آخر هفته‌یی که گذشت، وزیران خارجه روسیه و اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آمادگی و حمایت خود را برای برقراری دوره تازه آتش‌بس در شرق اوکراین اعلام کردند. باتوجه به اینکه آتش‌بس میان طرفین در دوران گذشته نیز نقض شده، تحلیلگران، ناظران و همچنین برخی سیاستمداران امید چندانی به رعایت و حفظ آتش‌بس ندارند.

نشریه‌ آلمانی بیلد به نقل از پترو پوروشنکو، رییس‌جمهور اوکراین نوشته که توافق صلح مینسک که از دو سال پیش به این سو اعتبار دارد، عمل نمی‌کند، چراکه روسیه در راه تحقق این امر سنگ‌اندازی می‌کند. پوروشنکو گفته است: «ما در اوکراین هر کاری که می‌توانستیم در راه صلح انجام دادیم، قوانین خود را تغییر دادیم و به تعهدات خود در قبال توافقنامه‌ها عمل کردیم، اما طرف مقابل همچنان به کشتار ادامه می‌دهد.»

رییس‌جمهور اوکراین مدعی شده که روسیه به تنهایی مقصر اوضاع کنونی در این کشور است. او گفته است: «وضعیت در برخی بخش‌های شرق اوکراین بسیار وخیم است. ما شواهد دقیقی در دست داریم که غیرنظامیان به‌شکلی هدفمند مورد حمله قرار می‌گیرند. پوتین در آنجا اوکراینی مانند حلب به‌وجود آورده است.»

آتش جنگ و درگیری در شرق اوکراین میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و ارتش اوکراین در سال ۲۰۱۴ شعله‌ور شد. از اوایل سال جاری میلادی میزان درگیری‌ها بار دیگر افزایش یافته و به نگرانی‌ها دامن زده است. مسکو اما خود را طرف درگیری نمی‌داند، بلکه یک میانجی تلقی می‌کند که قادر است بر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین اعمال نفوذ کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اطمینان داده که مسکو خواهان اجرای توافق مینسک است، اما عملکرد دولت اوکراین سبب ناکامی این توافق شده است.

در کنفرانس امنیتی مونیخ که روزهای شنبه و یک‌شنبه برگزار شد، برخی سیاستمداران غربی نیز درمورد اوکراین موضع‌گیری کردند، ازجمله مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری امریکا که روسیه را فراخواند به تعهدات خود در قبال توافق مینسک عمل کند.

مشاهده صفحات روزنامه