از منطقه

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۲۸

سفر وزیر دفاع امریکا به عراق

جیمز متیس، وزیر دفاع جدید امریکا در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد، پایتخت عراق شد. به گزارش السومریه نیوز، وی علاوه بر دیدار با مقامات عراقی با نیروهای امریکایی حاضر در این کشور هم دیداری داشته است. متیس در بغداد ادعا کرده که «امریکا به‌ خاطر نفت عراق در این کشور نیست.» این نخستین سفر جیمز متیس به عراق در مقام وزارت دفاع امریکاست؛ وی پیش‌تر در مقام ریاست فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده بر عملیات نظامی امریکا در منطقه نظارت داشته است. جیمز متیس در جریان حمله دولت بوش به عراق، فرماندهی لشگر اول نیروی دریایی امریکا را برعهده داشت. وی در جریان حمله امریکا به افغانستان نیز فرماندهی بخشی از نیروهای امریکایی در این جنگ را انجام می‌داد. متیس قرار بود پس از عراق به افغانستان برود که به ‌دلیل شرایط بد آب و هوایی این سفر لغو شد.


نشست اقتصادی افغانستان و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا و دولت افغانستان در نخستین نشست بررسی تدوین طرح راهبرد اقتصادی و رشد صادرات این کشور اعلام کردند که موانع رشد صادرات این کشور را رفع خواهند کرد. به گزارش ایرنا، این نشست روز دوشنبه با حضور سفیر اتحادیه اروپا در کابل، رییس هیات اتحادیه اروپا در افغانستان و وزیر تجارت و صنایع و رییس اتاق تجارت افغانستان در کابل برگزار شد. همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع افغانستان در این نشست به خبرنگاران گفت که در این طرح تلاش می‌شود تا همه موانع سر راه صادرات این کشور برداشته شود. وی افزود:«برای رشد اقتصادی افغانستان، توازن صادرات و واردات مهم است و با تکمیل و اجرایی ‌شدن این طرح، صادرات کشور رشد خوبی خواهد داشت.» رسا در ادامه گفت: «هم‌اکنون افغانستان بیشترین صادرات را به پاکستان و هندوستان دارد و تلاش خواهد شد تا صادرات این کشور را به دیگر کشورها افزایش دهیم.»


محاکمه متهمان ترور اردوغان

دادگاه محاکمه ۴۷ نفر از متهمان سوء‌قصد به رییس‌جمهوری ترکیه در شب کودتای نافرجام این کشور را آغاز کرد. به گزارش آسوشیتدپرس ۳۷ نفر از مظنونان که از اعضای پیشین ارتش ترکیه بودند به اتهام نقض قانون اساسی، تلاش برای ترور و دیگر جرایم علیه دولت در شب کودتای ۱۵ژوئیه به احتمال بسیار با محکومیت حبس ابد روبه‌رو خواهند شد. این مظنونان متهم هستند که در شب کودتای ۱۵جولای به هتل محل اقامت اردوغان و خانواده‌اش در مارماریس حمله کردند. در این حمله دو نیروی پلیس کشته شدند. اردوغان دقایقی پیش از این حمله مارماریس را به مقصد استانبول ترک کرده بود. ترکیه، فتح‌الله گولن و طرفداران وی را متهم اصلی کودتا می‌داند. گفته شده در نخستین جلسه دادگاه، متهمان در گروه‌های ۱۰تا ۱۲نفری با تدابیر شدید امنیتی وارد سالن دادگاه شدند.

مشاهده صفحات روزنامه