سکوت «نواک» در مقابل تمدید طرح کاهش تولید

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۶۴

گروه انرژی| حمید مظفر|

رسانه‌های بین‌المللی این روزها بیش از هر چیز تمرکز خود را به مساله تمدید یا عدم تمدید توافق اوپک و روسیه برای کاهش تولید نفت خام با پایان یافتن 6 ماهه نخست سال 2017 اختصاص داده‌اند. در این میان جسته و گریخته اظهارنظرهایی از سوی برخی منابع آگاه در اوپک در زمینه احتمال تمدید توافق در این سازمان منتشر شده است؛ موضع روسیه اما مانند همیشه در هاله‌یی از ابهام به سر می‌برد. روز گذشته الکساندر نواک در حاشیه کلنگ‌زنی نیروگاه سیریک در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا در صورت تمدید طرح کاهش تولید از سوی اوپک؛ روسیه نیز با این تصمیم همراهی خواهد کرد، گفت که در این باره اظهارنظر نمی‌کند. رویکردی که مانند همیشه نشان داد، روس‌ها تا لحظات آخر مشخص نخواهند کرد که چه موضعی نسبت به این مساله دارند. با این تفاسیر، بازار نفت خام دیروز رویکردی مشابه چند روز گذشته داشت که از سویی با کاهش تولید اوپک تهییج شده و از سوی دیگر به واسطه افزایش تولید نفت خام امریکا و نگرانی از بابت آینده توافق برای کاهش، مسیری صعودی اما بسیار کند را طی کرد.

بهای نفت خام در معاملات روز دوشنبه به آهستگی رشد کرد. روندی که در چند روز اخیر در بازار مشاهده شده و متاثر از ارسال سیگنال‌های غیر هم جهت از سوی تولید‌کنندگان اوپک و تولید‌کنندگان نفت شیل امریکاست.

به گزارش«تعادل» به نقل از مارکت واچ دیروز بهای نفت خام WTI در بورس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل 2017 با 18سنت یا 0.3درصد افزایش به 53 دلار و 58 سنت در هر بشکه رسید. برنت نیز در بورس لندن با افزایشی 0.4درصدی که معادل 20سنت بود برای تحویل در آوریل 2017 با 56 دلار معامله شد.

موسسه تحقیقاتی استرالیا و نیوزلند در این باره نوشت:«این نوسان اندک حاصل گیر افتادن قیمت نفت خام بین کاهش رو به فزونی تولید از سوی کشورهای اوپک و وجود نگرانی در مورد افزایش اینونتوری نفت خام امریکاست».

بهای نفت خام در روزهای آخر این هفته تحت تاثیر انتشار آمار دکل‌های حفاری امریکا تحت فشار قرار گرفت. این آمار از افزایش 5 دکل و رسیدن تعداد به 597 عدد حکایت داشت که بیشترین تعداد از اکتبر 2015 تاکنون به شمار می‌رفتند.

گلدمن ساکس پس از انتشار این آمار تحلیل کرد که افزایش تعداد دکل‌ها نشان می‌دهد افزایشی که به طور متوسط 130هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود، پیش روی آمار تولید نفت خام امریکا نسبت به سال گذشته قرار دارد.

دپارتمان انرژی ایالات متحده اعلام کرده است که تولید نفت خام این کشور در سال 2016 معادل 8 میلیون و 900هزار بشکه در روز بوده و انتظار می‌رود که این تولید در سال 2017 به روزانه 9میلیون بشکه افزایش یابد.

از روزهای پایانی ماه نوامبر و دهه اول ماه دسامبر 2016 که کشورهای عضو اوپک با همکاری تولید‌کنندگان بزرگ غیراوپکی ازجمله روسیه تصمیم گرفتند، روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه از تولید نفت خام جهان بکاهند؛ تولید نفت خام ایالات متحده با 3.2درصد افزایش روبه‌رو شده است. ویوک، تحلیلگر کالا در کام بانک استرالیا می‌گوید: «با وجود اینکه هنوز سرعت افزایش تولید نفت شیل به حدی نرسیده است که بتواند ابتکار عمل بازار نفت خام را از دست اوپک خارج کند؛ اما این نگرانی وجود دارد که در صورت تمدید نشدن تصمیم اوپک برای کاهش تولید از ماه ژوئن 2017 چه اتفاقی رخ خواهد

داد؟»

او معتقد است که چنین وضعیتی با همراه شدن افزایش تولید نفت خام شیل می‌تواند قیمت نفت خام در نیمه دوم 2017 را به بازه بیشتر از 40 و کمتر از 50 سوق دهد. این درحالی است که بهای نفت خام از ابتدای سال 2017 تاکنون به کمتر از 50 دلار نرسیده است.

در هفته جاری، معامله‌گران چشم خود را از یک سو به آمار اینونتوری امریکا و از سوی دیگر به تولیدات نفت خام اوپک خواهند دوخت. از سوی دیگر چین نیز در پنج‌شنبه پیش رو، داده‌های نهایی تجارت نفت خام خود در ماه ژانویه را منتشر خواهد کرد. داده‌هایی که انتظار می‌رود رشد 28 درصدی واردات نفت خام این کشور در ژانویه 2017 نسبت به ژانویه 2016 را نشان بدهد. رشدی که این واردات را به 8 میلیون بشکه در روز رسانده است.

در این وضعیت، اداره اطلاعات انرژی امریکا نیز در گزارش ماه فوریه(بهمن-اسفند) بررسی دورنمای کوتاه‌مدت انرژی را منتشر کرد. EIA پیش‌بینی کرد با کاهش متوسط روزانه 100و 200هزار بشکه از موجودی انبارهای نفت به ترتیب در سال‌های 2017و 2018میلادی، بازارهای نفت در 2سال آینده متعادل‌تر شوند.

اداره اطلاعات انرژی امریکا، میانگین قیمت نفت برنت دریای شمال در ژانویه(دی-بهمن) گذشته را 55 دلار در هر بشکه اعلام کرد که نسبت به ماه پیش از آن یک دلار و نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 24دلار افزایش داشته است.

بنا به پیش‌بینی اداره یاد شده، قیمت نفت برنت دریای شمال در سال‌های 2017و 2018 به ترتیب 55 و 57 دلار در هر بشکه خواهد بود.

براساس این گزارش، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا در سال 2016 به طور متوسط 43دلار و 33سنت در هر بشکه بود که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 2017و 2018 به ترتیب به 53 دلار و 46سنت و 56 دلار و 18سنت در هر بشکه افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه