اطلاعات پایه مکانی در تمام کشور اجرایی میشود
گروه دانش و فن|
GNAF امکان بررسی و صحتسنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور میسازد. همچنین به واسطه ایجاد و راهاندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانیهای فیزیکی حاصل خواهد شد. هر نشانی که در GNAF ایجاد شده، بین چند نشانی همسان در برابر مجموعه داده مکانی مربوطه مقایسه میشود تا بدینترتیب یک قطعه ملکی، معابر یا موقعیت مکانی آن نقطه و وجود یا عدم وجود صحتسنجی و راستآزمایی شود و همچنین کیفیت نشانی آن سنجیده میشود.
کسب و کار مبتنی بر دادههای مکان محور ناظر بر عرضه اطلاعات اماکن و املاک به طیف گستردهیی از متقاضیان است. دادههایی که از طرق گوناگون از جمله پیمایش (ممیزی) گردآوری ضمنی، داده کاوی و نظایر آنها گردآوری، طبقه بندی، پالایش و پردازش میشود و متناسب با نیاز متقاضیان گروهبندی و عرضه میگردد.
پایگاه GNAF دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش کارایی، افزایش دقت و دادههای قابل اطمینان است. مفهوم فایل نشانی ملی مکان مرجع شده جی نف از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمانها در این کشور مطرح شده و توسعه یافته است.
GNAF در حقیقت شاخص معتبری از نشانیهای مکان مرجع در سطح کشور استرالیا است. در ابتدا این مجموعه داده شامل بیش از 12.6میلیون نشانی تایید شده بود. هر یک از نشانیها با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزییاتی همچون محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر بفرد ملک است.
سال ۲۰۰۴ شرکت گوگل ابتدا جی میل و پس از آن گوگل ارث را به عنوان سرویس داده مکانی راهاندازی کرد. ظرف دو سال فیسبوک به سمت ثبت نام از کاربران و انتقال ارتباطات اجتماعی در قالب داده مکانی حرکت کرد. در این فرآیند آیفون سه سال عقبتر بود و آیپد همچنان شش سال عقب است.
این تواناییها شامل کاربرد روشمند آن برای ایجاد فهرست دقیق و با کیفیت از آدرسهایی بود که از ۱۰ منبع مختلف جمعآوری میشد. در سال ۲۰۱۴ موسسه عمومی نقشهبرداری استرالیا دهمین سالگرد تولد جی نف را جشن میگیرد. ۱۰ سال زمان زیادی نیست اما در همین ۱۰ سال در قرن گیج کننده بیست و یکم بسیاری از چیزها میتواند تغییر کند.
این ۱۰ سال میتواند به وضوح نشان دهد آنچه در پس زمینه ذهن ما بوده اکنون محقق شده است. آن چه در ۱۰ سال پیش در دسترس بوده اکنون با فناوری متفاوت انتظارات ما را برای ترسیم نقشهیی دیجیتال محقق کرده است، جی نف برای اقتصاد بسیار مفید بوده است.
بر اساس اطلاعات سایت مخابرات با دستور رییسجمهور طرح جی نف به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران واگذار شد که با کمک ۱۳ سازمان و شرکت این طرح را اجرایی کند. این طرح در ۳ بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیایی مکانها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم میشود. براین اساس این پروژه به عنوان یکی از پروژههای اولویتدار اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری در دو بخش نشانی استاندارد و سیستم یکپارچهسازی املاک کشور در دستور کار قرار گرفته است.
براساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت پست تاکنون ۴۸ میلیون و۳۰۰ مکان دارای کد ۱۰رقمی شدهاند و براساس قانون هر ۲ سال اماکن شهری و هر ۴ سال در اماکن روستایی بهنگامرسانی خواهد شد.
از این تعداد حدود ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مکان شهری است و حدود ۱۰ میلیون روستایی است که صد درصد اماکن شهری بهنگامرسانی شدهاند و در ۵۵ درصد روستاها هم این امر محقق شده است.
طرح جی نف در همه استانهای کشور اجرا میشود و این طرح در شهرهای بزرگ مشهد، اصفهان و تهران به صورت آزمایشی راهاندازی شده تا با دیدن مشکلات و رفع آنها دستورالعمل جامع آن تهیه شود و پیشبینی میشود این طرح به زودی در همه استانهای کشور آغاز شود.
این طرح در ۳ لایه نشانی یا استاندارسازی آدرسدهی، نقشه و سرویسدهی است که در اجرای آن خیابانها، محلات و کوچهها در شهرها و روستاها همنامسازی میشوند و همچنین طرح پلاکگذاری هم در شهرها و روستاها اجرا میشود. و در ادامه نقشه شهر و روستا با کمک دهیاریها و شهرداریها در اختیار پست قرار میگیرد با اجرای این طرح مکانها با یک کد شناخته میشوند و مردم از سردرگمی درباره آدرسدهی خارج میشوند.
جی نف و تاثیر آن بر اقتصاد
بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت پست، طرح جی نف تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور دارد بنحوی که داشتن اطلاعات درباره اینکه یک خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یک از این ساختمانها چند واحد مسکونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و... را در خود جای داده است افق روشنی برای برنامهریزی درست پیش روی مسوولان میگشاید.
به گفته مهری ایجاد چنین اطلاعات جامع و کاملی که نشان دهد چند نفر در ساختمانهای یک خیابان ساکنند و چگونه میتوانند نیازهای خود را برطرف کنند، بهشدت مورد نیاز برنامهریزان و مدیران دستگاههای دولتی و خصوصی است که به آنها کمک میکند بهترین راه را برای افزایش رضایت مردم از خدمات خود انتخاب کنند.
ایجاد این اطلاعات دقیق همچنین کمک میکند در صورت بروز هر نوع خسارت طبیعی یا غیرطبیعی مشخصههای ملکی، دقیق باشد و در آینده از آنها برای بازسازی و نوسازی مکانها استفاده کرد؛ بدون آنکه حق کسی پایمال شود. در این طرح همه اسناد ملکی قدیمی ایران به روزرسانی و ایرادهای موجود برطرف میشود. همچنین یک بانک اطلاعات واحد برای همه دستگاهها ایجاد میشود. با این طرح اعمال مدیریت آسان میشود و مردم میتوانند بهترین مسیرها را بیابند.
پیش از این نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اطلاعات پایه مکانی و پیادهسازی آن را فعالیتی فرادستگاهی دانسته و گفته بود با وجود مشکلهای بودجهیی و تداخل مدیریتی ضروری است امسال همکاریها توسعه یابد. اطلاعات پایه مکانی در سالهای آتی یکی از شاخصهای مهم توسعه یافتگی در ارزیابی کشورها از سوی سازمان ملل متحد خواهد بود. همچنین سیدمجتبی نصیری، معاون برنامهریزی و توسعه شرکت پست جمهوری اسلامی گفته بود: برای اجرای طرح شناسایی استاندارد مکانی ملی، ۲۰ میلیون و ۳۳ هزار و ۲۷۲ واحد در کشور شناسایی شده است.
از این شمار، ۱۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۹۹ واحد شهری و پنج میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۷۳ واحد روستایی است. اجرای طرح نظام نشانی استاندارد ملی یا جی نف سبب میشود نشانی نویسی بر اساس کدپستی ۱۰ رقمی که نمایانگر هویت مکانی یک فرد است، صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت پست چندی پیش اعلام کرده بود: طرح بهنگامسازی کدپستی که پارسال به اجرا درآمد به ۱۰۰ درصد اهداف پیشبینی شده در بخش شهری دست یافت و ۶۰ درصد برنامههای بخش روستایی آن نیز کامل شده است. به گفته وی، طرح بهنگامسازی کدپستی در همه بخشهای روستایی تا میانه امسال پایان مییابد.
ایجاد پایگاه دادههای مکانی با اعتمادپذیری بالا، ارائه خدمات مربوط به نشانی استاندارد مکانی ملی، تامین زیر ساخت دادهای-جغرافیایی برای خدمت رسانی در امور مربوط به اماکن و املاک شهری و روستایی -تبصره ۲ ماده ۱۲ آیین نامه GNAF، تبادل الکترونیکی استعلامهای مربوط به اماکن و املاک برای حسن اجرای مفاد تبصره مذکور از جمله ماموریتهایی که در انجام این طرح تعریف شده است.