ایرانخودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه
ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتی انکارناپذیر است که تقویت آن موجب رشد و توسعه هر دو بخش خواهد شد. شکلگیری این ارتباط دو نیروی علم و صنعت را کنار یکدیگر قرار داده و موجب هم افزایی آنها میشود. ارتباط صنعت و دانشگاه در سراسر جهان دارای اهمیت است، از یک سو دانشگاه مولد علوم موردنیاز صنعت است و از سویی دیگر بهرهگیری از علوم دانشگاهی در صنعت منجربه رشد و بالندگی و ارتقای علمی کشور میشود.
***
آموزش کاربردی در دانشگاههای صنعتی و تربیت نیروی کارآفرین از جمله اهداف دولت است که در سایه ارتباط با صنعت محقق خواهد شد. دولت یازدهم توجه ویژهیی به ایجاد و گسترش ارتباط میان صنعت و دانشگاه داشته است. حمایت و پشتیبانی دولت از ارتباط نیروی فکری و فیزیکی صنعت و دانشگاه منجربه عقد تفاهمنامه میان خودروسازان و دانشگاهیان در دوره چهارساله دولت یازدهم شده است.
امضای تفاهمنامه همکاری برای تولید خودروی هیبریدی و الکتریکی میان ایرانخودرو و دانشگاه امیرکبیر نیز از رویکردهای اجرا شده توسط دولت در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است.
گروه صنعتی ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه، خود در بهره مندی از علوم روز دانشگاهی پیشگام بوده و ظرفیتهای موجود خود را برای ایجاد فضای علمی میان این شرکت و دانشگاه و مراکز علمی به کار بسته است. ایرانخودرو در جذب دانشآموختگان و نخبگان علمی و صنعتی نیز پیشگام بوده و برای همین منظور در فراخوانی از نفرات برگزیده علمی دعوت به همکاری کرده است. این شرکت ارتباط خود با دانشگاهیان را به جذب نخبگان محدود نکرده و در سرفصلهای متعددی با مراکز علمی همکاری میکند.
از دیگر رویکردهایی که به تازگی در ایرانخودرو به اجرا گذاشته شده، امضای تفاهمنامه دهجانبه برای طراحی و تولید محصول است. در این تفاهمنامه که 5 طرف آن شرکتهای معتبر خارجی هستند، دو دانشگاه شریف و امیرکبیر بهعنوان ارکان اصلی مشارکت دارند.
اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایرانخودرو منجر میشود که محصولات متعدد در مدلهای مختلف سدان، هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی در این طرح مشارکت خواهند داشت.
ارتباط با دانشگاه در ایرانخودرو
در جوامع پیشرفته، ارتباط بین اصلیترین ارائهدهندگان خدمات آموزشی و پژوهشی یعنی دانشگاهها و صنعت به صورت خودجوش و سازمانی است، به نحوی که صنعتگر بدون دانشگاهی و دانشگاهی بدون صنعتگر امکان رشد و تعالی نخواهد داشت و برای جامعه سودمند نخواهد بود. گروه صنعتی ایرانخودرو فرآیندهای ارتباط با دانشگاه را به صورت سازمان یافته و نظاممند انجام میدهد. فعالیتهای متنوعی در این طیف قرار دارند که در این نوشتار به مهمترین آن اشاره میشود. ایرانخودرو با استفاده از توان دانشگاهها برای کمک به مسائل و نیازهای خود بهرهبرداری میکند. این شرکت از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی برای آموزش و ارتقای سطح دانش کارکنان خود نیز استفاده میکند که آشنایی کارکنان به مسائل علمی بخشی از آن است.
خلق نوآوری از طریق حمایت از ایدههای دانشگاهی برای توسعه محصول و فرآیند، تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها با هدف خلق ارزش و کمک به کوتاه کردن چرخه نوآوری ایرانخودرو بخش دیگری از موضوعاتی است که ایرانخودرو در ارتباط با دانشگاه دنبال میکند. ایفای نقش مسوولیتهای اجتماعی ایرانخودرو نیز بخش دیگری از عناوین ایرانخودرو در ارتباط با دانشگاه است. در این میان فراهمسازی فضا برای انجام پژوهشهای دانشگاهی با هدف پاسخگویی به سوالات و فرضیههای پژوهشی، حمایت از دانشجویان برتر و نخبه، ارائه خدمات آزمایشگاهی و صنعتی به پژوهشهای دانشگاهی و حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی دانشگاه شامل کتاب، مقاله، پتنت و... رویکردهای اصلی به اجرا گذاشتهشده توسط ایرانخودرو است. در این راستا و در قالب رویکردهایی چون انعقاد قراردادهای پژوهشی کاربردی، حمایت از پایاننامههای تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا (تاکنون بیش از 400 عنوان)، اجرای پروژههای پژوهشی در قالب طرح اینترنشیپ (تاکنون بیش از 500 عنوان)، پذیرش کارآموزان براساس تعیین نیاز (سالانه بیش از هزار نفر)، صدور گواهی همکاری برای تیمهای دانشگاهی، ایجاد فرصتهای حضور کارکنان در مجامع علمی و سمینارها با هدف ارائه محصولات دانشی، عضویت در انجمنهای علمی و اهدای تجهیزات فنی و تخصصی به مراکز علمی و آموزشی از سوی ایرانخودرو انجام پذیرفته است.
پروژههای اینترنشیپ
میزبانی پروژههای اینترنشیب بخش دیگری از مقولات مرتبط ایرانخودرو با دانشگاهها است. این پروژهها، قراردادی با دانشگاهها است که اجرای چند پروژه در طول سال با بازه زمانی سه ماهه و هزینه مشخص را شامل میشود. پروژههای پژوهشی طرح اینترنشیپ، برحسب بروز مسائل و مشکلات سازمان و با حضور اساتید مجرب و مرتبط در حوزههای مختلف تعریف و شروع میشود. تعاملی پیوسته در طول مدت 3 تا 6 ماه میان یک تیم دانشگاهی متشکل از سرپرست علمی و چندین دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و تیمهای اجرایی در واحدهای مختلف شرکت علاوه بر یافتن راهکارهای عملی برای دستیابی به حل مساله اولویتدار سازمانی مطروحه در خلال پروژه، بستری مناسب برای انجام فعالیتهای پژوهشی و آموزشی را نیز مهیا میکند. هدف از حمایت از پروژههای اینترنشیپ استفاده از قابلیتها و تواناییهای دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد صنعت خودرو و حل مشکلات واحدهای شرکت با رویکرد توسعه فرهنگ پژوهش و کار تیمی در ایرانخودرو در راستای ارتقای سطح دانش کارکنان و مرتفع کردن خلاءهای کوتاهمدت نیروی کار با بهرمندی از پتانسیل و توانمندی موجود در دانشگاه، از سال 79 در این شرکت آغاز شده است.
حمایت از دانشجویان در پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری
در این مقوله همکاری با دانشجویان برای تعریف و اجرای پروژههای کارشناسی ارشد و دکترای مورد نیاز شرکت ایرانخودرو با هزینه مشخص یکی از رویکردها است. این موضوعات با توجه به اهداف کسب و کار و کلیدی سازمان چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فناوریهای آینده و مدیریت هزینهها تعیین و اجرایی میشود.
هدف از حمایت دانشجویان مرتفع شدن نیازهای پژوهشی گروه صنعتی ایرانخودرو از طریق ایجاد فرصت تحقیق و پژوهش در صنعت برای دانشجویان در قالب تعریف پایان نامههای مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر است.
پذیرش دانشجویان برای دوره کارآموزی
همکاری با دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی برای اجرای پروژه کارآموزی در شرکت ایرانخودرو نیز از دیگر سرفصلهای ارتباط این شرکت با دانشگاهها به شمار میآید. هدف از آن، انجام رسالت اجتماعی و الزامات قانونی، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق حمایت دانشجویان در کارآموزی، استفاده موثر از توانمندی دانشگاه در جهت رفع نیازهای سازمان در قالب کارآموزی، توانمند ساختن دانشجویان از طریق حضور موثر در فرآیندها است. ایرانخودرو برای تشویق دانشجویان و ایجاد انگیزه برای مشارکت در طرحهای دانشگاهی ایرانخودرو مدارک معتبر همکاری و گواهینامه همکاری اساتید و دانشجویان صادر میکند.
بازدید تیمهای دانشگاهی
از دیگر فعالیتهای ایرانخودرو در ارتباط با دانشگاه، بازدید هیاتهای دانشگاهی از خطوط تولید ایرانخودرو است. در این رویکرد اعضای هیات علمی و مسوولان ارتباط صنعت و دانشگاه از سالنهای تولیدی ایرانخودرو دیدن میکنند. ارتقای تصویر ذهنی دانشگاهیان از ایرانخودرو، استفاده از نظرات دوجانبه صنعت و دانشگاه در راستای پیشبرد اهداف ارتباط با دانشگاه، معرفی حوزههای مختلف ارتباط صنعت و دانشگاه به اعضای علمی دانشگاهها و معرفی زمینههای مختلف ارتباط با مراکز علمی از جمله اهداف این رویکرد است. معرفی زمینههای مختلف برای انجام پروژههای پژوهشی با تمرکز بر حوزههای کلیدی چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فناوریهای آینده و مدیریت هزینهها و همچنین استفاده از نظرات و دیدگاههای دانشگاهیان برای بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه بخش دیگری از اهداف بازدید تیمهای دانشگاه از ایرانخودرو است. گروه صنعتی ایرانخودرو استفاده از توان علمی دانشگاهها و مراکز علمی را با جدیت زیادی پیگیری میکند. طراحی و تولید محصول مسیر سخت و پرپیچ و خمی است که استفاده از ظرفیتهای علمی دانشگاهها آن را هموار خواهد کرد.